Hoog sterftecijfer

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Goeiendag iedereen.

Ik heb mijn Lasius flavus kolonie per ongeluk vroeger uit de diapauze gehaald dan ik wilde wegens een beschimmeld reageerbuisje, ik heb ze een schone aangeboden waar de koninging inmiddels in is getrokken met haar broed. Alle werksters hebben het niet overleefd helaas. Die bleven roerloos op het beschimmelde watje van het oude reageerbuisje zitten. 1 werkster is op eigen kracht naar het nieuwe buisje gelopen, op het schone watje gaan zitten om vervolgens te sterven. De koningin is dus nu alleen met haar broed.

Ik heb ook een Lasius niger kolonie sinds een paar dagen tot een week. Maar ook daar is de sterfte hoog. Ik heb het idee dat alle 5 de werksters dood zijn waar ik ze eerst nog druk bezig zag met suikerwater. De koningin en haar broed leven nog wel.

Ik heb beide kolonies in een reageerbuis in een eierdoosje zitten, dus donker er warm. Ik kijk eens per week, dus ik stoor ze niet regelmatig. Om verder storen tijdens voeren te voorkomen heb ik bij beide kolonies een mini buitenplaats op het reageerbuisje aangesloten waar ik suikerwater en proteine gelei in aanbied. Kennelijk heeft niets geholpen want alle werksters redden het niet.

Ik maak ergens fouten, maar ik zou zelf niet weten waar. Waarom gaan al mijn werksters dood, en hoe kan ik het beter aanpakken?
Ik zou graag een grote kolonie willen verzorgen, maar 10 mieren gaat me al niet best af.

Raar, ik heb waanzinnig dikke katten maar mijn moeren willen maar niet :(

Graag advies!
Groeten, Robbert.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Other »

Hoi Robbert,

Als ik zo je verhaal lees kan ik er niet echt uithalen wat je fout doet.
Zolang er broed is zal ik me niet al te druk maken, Heb je een foto van de situatie?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Ik probeer foto's te plaatsen, maar ze zijn te groot. Even wat anders bedenken.

Is het een idee nu dat beide koninginnen weer alleen zijn om het kleine voederbakje eraf te halen en weer helemaal opnieuw te beginnen. Voeding aanbieden in de reageerbuis, ook al betekent dat extra stress bij elke trilling?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Other »

Welk stadium is het broed? En hoe ziet de Gyne er uit? Lekker dik dat duidt op genoeg reserves?
(Ik ga er van uit dat de werksters toen ze er waren de Gyne wel hebben gevoerd?)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Afbeelding

Heel ingewikkeld om fotos te plaatsen.

De Lasius flavus koningin heeft zelf proteine gel gegeten, en ik heb de Lasius niger koningin niet zien eten. Maar zag wel werksters lopen van en naar suikerwater. Dus neem aan dat ook zij gevoed is.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

https://postimg.org/image/paxpx5nph/
https://postimg.org/image/nae0re9gn/
https://postimg.org/image/gsruzk69p/

Ik krijg op geen andere manier voor elkaar om een foto te plaatsen, dus dan maar zo. Hoop dat je genoeg kan zien en dat het werkt!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Other »

Afbeeldingslocatie kopiëren en img er omheen bouwen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn je buitenwerelden afgesloten? en er zit nog vocht in je reageerbuisjes toch?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Ze zijn afgrsloten en de buisjes zijn allebei zo goed als nieuw. Denk dat de buitenwereldjes er wel af kunnen nu er alleen nog koninginnen zijn.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Other »

Robbert schreef:Ze zijn afgrsloten en de buisjes zijn allebei zo goed als nieuw. Denk dat de buitenwereldjes er wel af kunnen nu er alleen nog koninginnen zijn.
Ik bedoelde meer dat je dichte deksels op je buitenwerelden heb?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Ja, het zijn dichte deksels. Er kan toch nog wel genoeg lucht door het watje komen?

Ik heb ze inmiddels maar weer een stapje teruggezet naar alleen reageerbuis. Dan maar weer opnieuw beginnen. Begrijp het verder ook niet zo goed.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door GvG »

Weet je zeker dat de werksters bij de Lasius niger dood zijn? Ik vind het er wel prima uitzien.

Laat ze eens een paar dagen (of nog beter, een week) helemaal met rust. Voedsel is in dit stadium niet zo belangrijk. Laat de eierdoos even dicht en raak de buisjes niet aan. Dat is moeilijk, maar wel beter voor de mieren.

Geduld is nu erg belangrijk.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Ik heb de buitenwereld verwijderd, druppel suikerwater en een druppel proteine gel en een fruitvliegje in beide buisjes gedaan.

Ik ga ze nu een tijd met rust laten en hopen op verbetering.

Op de foto zie je het niet goed, maar de Lasius niger werkers zien er meer dood dan levend uit. Ze bewegen niet, liggen wat raar opgerold. Ik heb het idee dat ze dood zijn of dood gaan. Maar na een week ga ik het zien!

Bedankt voor de antwoorden!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door GvG »

Dat is niet wat ik zei. Een druppel proteine-gel (die ze waarschijnlijk niet opeten) een week laten liggen is wachten op problemen. Het gaat kleven en schimmelen. Dat geldt ook voor het suikerwater.

Nogmaals, ze hebben nu geen eten nodig, maar rust.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door Robbert »

Ook de Lasius flavus die ik net een week voor de winterrust kreeg? Hebben die niet juist nu energie nodig? Die hebben nu 4 of 5 maanden geleden een druppel honing gehad.

Maar als ik jouw advies aanhou moet ik dua eigenlijk momenteel 0 voeding geven. Geen suiker water, geen proteine gel, geen fruitvlieg, helemaal niks?
Dan haal ik alles er weer uit als ik thuis kom.

Voorlopig dus gewoon rust, en alleen een reageerbuis, geen fratsen.

Dank je wel!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoog sterftecijfer

Bericht door GvG »

Ik had begrepen dat beide kolonies al eten had gekregen. Laat het voedsel nu maar even liggen. Haal het er morgen uit, en laat ze dan een tijdje met rust.
Inderdaad gewoon in het buisje zonder fratsen. Niet te warm, uit de zon, bij voorkeur in het donker.

Ik hoop dat het goedkomt. Zoals je de Lasius niger omschrijft, klinkt het niet best. Als er nog 1 of 2 werksters leven, en er is broed, maken ze wel een goede kans. Succes!
Plaats reactie