Meerdere vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Meerdere vragen

Bericht door Thijmen »

ik had een Lasius niger kolonie die helaas een paar maanden terug van de kast is gevallen tijdens het opruimen en schoonmaken van mijn kamer, nu kan ik ze ook in de vensterbank zetten (waar ze veiliger staan) maar vraag me af of dat kan ivm opwarming etc.

ook vroeg ik me af of een buitenwereld te groot kan zijn? ik hem namelijk nog een oud aquarium staan van 40x25x25 en dat staat veel steviger dan het plastic bakje wat ik eerst had. werkt talkpoeder ook bij siliconen?

en de laatste is dat ik Messor barbarus overweeg en aangezien die zaden eten wilde ik weten of ze ook gedroogde insecten zouden kunnen eten.

en nog een vraag over de voeding: ik heb ook een aquarium met vissen en daar heb ik diepvriesvoer (muggenlarven en tubifex) voor is dat ook geschikt voor mieren?
met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Meerdere vragen

Bericht door Sven12 »

Lasius niger kan een redelijk stootje hebben. Maar in de vensterbank is de vraag. Doorgaand zal het kunnen maar wanneer de zon er vol opkomt kan het enorm opwarmen. Wanneer ze een plek hebben waar ze koel blijven tijdens deze momenten zal het kunnen. Anders wordt het link denk ik.

Hoe groot is je kolonie? In principe kan een buitenwereld niet echt te groot zijn (in natuur is het pas groot) maar de efficiente kan wel afnemen. Maar dit laatste weet ik niet zeker (nooit getest). Wat ik wel vaker heb gehoord is dat het 'te moeilijk' kan zijn voor mieren. Daarom moet je het voor een jonge kolonie zo simpel mogelijk houden. Maar een ander lid zal hier vast meer over weten.

Messor barbarus is idd een zaad etenede soort. Deze zaden zijn (een soort van) vervanging van suikerwater. Dus ze hebben zeker insecten (eiwitten) nodig voor het broed.

Dat laatste weet ik niet zeker. Maar dat is een questie van proberen. Nemen ze het mee zal het goed zijn, laten ze het liggen dan niet. Mieren zijn in principe erg wijs.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meerdere vragen

Bericht door Thijmen »

die gevallen kolonie is helaas dood, dus ik zal weer van voor af aan moeten beginnen. (gelukkig heb ik alle spullen nog.) straks maar even zoeken naar een bakje voor de buitenwereld, ik heb vast nog wel ergens een ijs doos oid liggen.

EDIT: nog een extra vraag: hoe groot wordt een formicarium als de koloni op zijn grootst is?
met vriendelijke groet,
Thijmen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Meerdere vragen

Bericht door GvG »

Thijmen schreef:hoe groot wordt een formicarium als de koloni op zijn grootst is?

Deze kolonie was van ProXi. Deze kolonie is (was) vele malen groter dan mijn grootste Lasius niger kolonie, die nu bijna 5 jaar oud is. Het is dus haalbaar, maar zulke grote kolonies zie je maar weinig in gevangenschap.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meerdere vragen

Bericht door Thijmen »

bedankt zo kan ik een beetje inschatten wat het kan worden. ik had een paar uur geleden bij ants kalytta gezien dat ze Messor barbarus (zonder broed) te koop hadden voor 4,50, die zijn helaas uitverkocht nu. een niet te moeilijke soort met minors en majors lijkt me wel leuk. en het liefst (gedeeltelijke) granivoren.
met vriendelijke groet,
Thijmen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Meerdere vragen

Bericht door GvG »

Een Messor gyne zonder werksters kun je beter niet kopen. Dat gaat heel vaak mis.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meerdere vragen

Bericht door Thijmen »

Pheidole pallidula lijkt me ook wel wat. aan de andere kant is Temnothorax nylanderi ook wel interresant... teveel leuke soorten en te weinig ruimte.
met vriendelijke groet,
Thijmen
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meerdere vragen

Bericht door Thijmen »

Temnothorax nylanderi is klein genoeg om extra te doen, daarnaast wil ik graag Messor barbarus gaan houden.

nu vraag ik me bij Messor barbarus af kun je ook genoeg proteine voeren met alleen zaden? lijnzaad bjvoorbeeld bevat veel proteine volgens mij. (20% uit mijn hoofd.)
en zijn er kunststof soorten waar ze doorheen knagen? ik heb nog polyester platen liggen van een vorig project. kraak helder en het barst niet met boren omdat het net iets flexibel is.

EDIT: voor de Temnothorax nylanderi heb ik al een klein formicarium gemaakt, het is alleen nog een kwestie van het vinden van een kolonie of koningin. iemand enig idee waar ik op moet letten met het selecteren van rotte eikels met gaatjes?
met vriendelijke groet,
Thijmen
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Meerdere vragen

Bericht door Thijmen »

is het mogelijk om suiker water in een reageerbuis aan te bieden? ik maakte voor de Lasius niger altijd veel te veel en dan lagen er weer een paar spuitjes in de koelkast, dan kan ik net zo goed een klein reageerbuisje vullen met suikerwater en dat laten liggen scheelt ook weer wat precisiewerk.
met vriendelijke groet,
Thijmen
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Meerdere vragen

Bericht door RJ »

Dat kan zeker.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Plaats reactie