Mierennest in de klas

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
HP
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 maart 2017
Locatie: Drenthe
Gender:

Mierennest in de klas

Bericht door HP »

Ik ben al enige tijd lezer van de vele threads op dit forum, maar ik wou dit jaar zelf ook eens met deze hobby beginnen dus heb besloten om een account aan te maken.

Nu heb ik al veel tips en informatie kunnen lezen op deze website en leek mij L. niger de beste soort om mee te beginnen. Ik denk dat ik liefste begin met een koningin met al één of meerdere generatie werksters. Wanneer worden dit soort kolonies aangeboden? Moet ik wachten op de bruidsvluchten of kan ik ook terecht bij een van de 'mierenwinkels' op het internet? Zo ja, welke raden jullie dan aan?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door Other »

Hoi HP,

Welkom op het forum! Lasius niger is inderdaad een mooie soort om mee te beginnen!
Bij de meeste mensen zijn ze net uit de winterslaap, en er zullen vast wel wat leden nog een starters kolonie over hebben!

Je kan hier een berichtje plaatsen eventueel: http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=15
En deze in de gaten houden: http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=14

De bruidsvluchten beginnen pas weer in juni/juli.

Je zou bij een webwinkel kunnen kijken maar wat ze er daar voor vragen is meestal een stuk meer ;)
Je titel is "Mierennest in de klas" lees ik, ben je met een project voor school bezig of hebben we met een leraar te maken?

Hoop dat je hier iets aan heb!

Groeten John
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
HP
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 maart 2017
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door HP »

Docent, ben aan het verkennen of het mogelijk is om een mierennest in de klas te zetten (afgesloten natuurlijk). Maar ik ga thuis eerst eens oefenen om het mieren houden in de vingers te krijgen.

Bedankt, ik ga eens rond neuzen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mierennest in de klas

Bericht door Antsps »

Ik heb nog wel een kolonie van 2016 liggen die je zo mag hebben. Ik doe alleen niet aan versturen per post, dus dat kan een probleempje zijn qua reisafstand.

Grt.
HP
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 maart 2017
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door HP »

Ik kom zelf uit Drenthe dus ik zal even kijken wat de mogelijkheden zijn
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door Mika »

Je kan ook een kolonie opgraven. Myrmica rubra is in overvloed te vinden, op geschikte lokaties. Ze zijn rustig genoeg voor in de klas te houden.
DUCKDUCKGO!
HP
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 maart 2017
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door HP »

Heb ik ook nog over nagedacht, maar uiteindelijk vanaf gezien. Als leerlingen de naam 'steekmier' horen vlucht de helft van de klas het lokaal uit en de andere helft is aan het plannen hoe ze de dieren los kunnen laten. Wegmier is voor de meeste wat minder bedreigend.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door Mika »

Tjsa, zeg dan Myrmica. Ze ontsnappen niet zo gemakkelijk, groeien goed aan, zijn relatief rustig, en hebben geen verwarming nodig.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mierennest in de klas

Bericht door Sneeuwuil »

Hallo HP,

Als je niets op het forum vindt, dan kan mierenboerderij je wel helpen. Voor op school is het waarschijnlijk leuker een iets grotere kolonie te hebben, daar kan ik je nog wel aan helpen mocht je dat willen. Het punt is dat ik geen nest over heb, dus dat zal je dan elders moeten regelen.
HP
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 maart 2017
Locatie: Drenthe
Gender:

Re: Mierennest in de klas

Bericht door HP »

Sneeuwuil schreef:Hallo HP,

Als je niets op het forum vindt, dan kan mierenboerderij je wel helpen. Voor op school is het waarschijnlijk leuker een iets grotere kolonie te hebben, daar kan ik je nog wel aan helpen mocht je dat willen. Het punt is dat ik geen nest over heb, dus dat zal je dan elders moeten regelen.
Dat zou wellicht ook een goede oplossing zijn. Ik ga woensdag eens met de collega's om tafel om te kijken wat zij zien zitten. In ieder geval erg bedankt voor het aanbod.
Plaats reactie