Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
PotatoDay
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2016
Gender:

Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Bericht door PotatoDay »

Hallo iedereen.

1 maand en twee weken geleden heb ik een Messor Barbarus koningin gekocht. Deze voelde haar snel thuis! Ze had zeer snel eieren. Ik kijk elke 2 weken en ik zag dat de eieren verminderden. En nu als ik vandaag kijk zie ik dat ze zeer veel heeft zitten trekken aan de watjes. Zou ik haar wat voedsel moeten geven of wat zou het kunnen zijn? Ze heeft noog meer dan genoeg water.

Danku!
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Bericht door nathan »

Zou het kunnen dat ze gewoon een gangetje in de watjes heeft gegraven en daar in de eitjes heeft gelegd? Mijn kleine Lasius niger kolonies hebben dit ook gedaan waarbij ze soms wel een centimeter diep het watje in gegraven hebben.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Bericht door BasM »

De drie kolonies die ik heb (2x Messor barbarus, 1x Myrmica sp) zitten beide constant aan de watjes. Blijkbaar vinden ze het gewoon fijn materiaal om mee aan de gang te zijn.
Je vraagt of je haar "wat" voedsel zou moeten geven. Geef je haar nu dan helemaal niets, of?

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
PotatoDay
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2016
Gender:

Re: Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Bericht door PotatoDay »

BasM schreef:De drie kolonies die ik heb (2x Messor barbarus, 1x Myrmica sp) zitten beide constant aan de watjes. Blijkbaar vinden ze het gewoon fijn materiaal om mee aan de gang te zijn.
Je vraagt of je haar "wat" voedsel zou moeten geven. Geef je haar nu dan helemaal niets, of?
Ja inderdaad, nu geef ik haar niets, natuurlijk water ;)
Messor's zijn toch "Fully Claustral"?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Bericht door miel »

Watten gebruiken de larven om een pop van te maken: hierin zit catoen. Dit kan de larven bij het maken van een pop helpen.
Ook kan het zijn dat het buisje beschutter wil maken, door het met watjes af te schermen.

Pas wel op: zodra ze bijna door de wat heen gegraven zijn moet je ze verhuizen, omdat het buisje dan ikan overstromen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Messor Barbarus koningin trekt aan watjes

Bericht door Sneeuwuil »

Het is heel normaal dat ze aan de watjes zitten. Doet zo'n beetje elke kolonie die ik heb. Het is wat Miel aangeeft, plus het is natuurlijk niet normaal voor mieren om in een klinische glazen buis te zitten. Die zijn 'rommel' gewent. Anyway, je kunt het laten zoals het is en pas iets aanpassen als er werksters zijn.
Plaats reactie