Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Martijnk »

Hey allen,

Sinds vandaag heb ik een Messor Barbarus koningin met ongeveer 20 werksters. Ik vroeg met het volgende af:

- Hoeveel eitjes legt een 'gezonde' Messor Barbarus koningin gemiddeld per week?
- Hoe vaak kijken jullie of er nieuwe eitjes bij gekomen zijn? Ik wil mijn koningin niet verliezen doordat ze in de stress raakt.

Edit: Ze leven nog in een reageerbuis die is aangesloten op een arena en gipsnest. Ze willen alleen nog niet de reageerbuis uit.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Hessel »

Nu meteen het gipsnest afkoppelen! als je ze daar nu al in doet gaan ze dood. Lekker in de reageerbuis laten zitten tot 100 werksters. ik zou eens in de 2 of 3 weken kijken
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door BasM »

Betwijfel of daar echt een zinnig antwoord op te geven is, gezien de vele factoren die erbij komen kijken. Hoevaak je kijkt is belangrijk, maar ook de lengte van je kijken is belangrijk (ik kijk vaker dan eens in de 2-3 weken, maar enkele seconden per keer). Temperatuur, vochtigheid, voedselaanbod, datum..... Durf er dus niet echt een aantal eitjes aan vast te pinnen.

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door RJ »

Geen idee inderdaad, die van mij hebben momenteel een buld broed, ze nemen maar heel weinig fruitvliegen aan. Denk dat ze momenteel goed doen op zaden.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door GvG »

Hessel heeft gelijk, het is te vroeg voor een gipsnest.
BasM heeft ook gelijk, er zijn veel factoren die meewegen. Echter, de belangrijkste factor naast voedselaanbod en temperatuur, is de grootte van de kolonie. Hoe groter de kolonie, hoe meer eitjes de gyne legt (mits de andere factoren optimaal zijn). Dat kan oplopen tot honderden eitjes per dag in een volwassen kolonie (tienduizenden-honderdduizenden werksters).
Messorbarbarus
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 september 2016
Gender:

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Messorbarbarus »

Ik heb ook een messor koningin,
Ik was begonnen vorig jaar met het houden van mieren en wist helemaal er niet veel van af.
Dus omdat ik niet veel wist en een moeilijke soort direct had gekocht zijn alle werkster gestorven door de stress...
Maar het probleem nu is dat de koningin nog steeds geen nieuwe eitjes wil leggen, misschien is het omdat ik ze geen winterslaap had gegeven omdat ik pas te laat wist dat het nodig was.
Enige tips hoe ze misschien wel eitjes terug gaat leggen.
Alvast bedankt !
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door GvG »

Deze vraag heeft niet te maken met dit onderwerp. Als je een nieuw onderwerp opent bij de beginnersvragen zal ik mijn best doen je vragen te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Other »

Mijn Messor barbarus telt ongeveer 300 werksters, zit op een dag nacht ritme van 28 en 23 graden.
Ze zitten in een zandnest en zitten in een vrij droge luchtvochtigheid.

Het is onmogelijk te zeggen hoeveel eitjes ze leggen, maar kon 2 weken na de winterslaap deze foto nemen.
Vond het wel toepasselijk om deze in dit draadje te posten.

Afbeelding
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Antario »

begin maar vast met een groter nest, dat zijn er nog eens 100 en dat is de eerste generatie van dit jaar :P
SwaneyD
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 november 2017

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door SwaneyD »

Hessel schreef:Nu meteen het gipsnest afkoppelen! als je ze daar nu al in doet gaan ze dood. Lekker in de reageerbuis laten zitten tot 100 werksters. ik zou eens in de 2 of 3 weken kijken
Hallo Hessel, hoe komt het dan dat ze doodgaan als je gelijk het gipsnest en arena aankoppelt. Ik heb dit namelijk ook gedaan (een klein gipsnest) maar ze zitten vooralsnog in de reageerbuis. Alleen de mieren gaan wel in en uit de arena.

Gr Dennis
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Hessel »

Omdat het veel te groot is :) arena kan natuurlijk niks kwaad, hoewel ik je kan aanrader messor barbarus een vrij vlakke arena te geven aangezien ik persoonlijk merk dat ze moeite hebben met feromonen op richeltjes leggen in het begin. Als het een extreem klein gipsnest is kan het natuurlijk niks kwaad, wat zijn de afmetingen?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Hexednl »

Hessel schreef:Nu meteen het gipsnest afkoppelen! als je ze daar nu al in doet gaan ze dood. Lekker in de reageerbuis laten zitten tot 100 werksters. ik zou eens in de 2 of 3 weken kijken
Waar is dit op gebaseerd? Ik had eenzelfde formaat kolonie in een acryl nest in net zo'n formaat als die gipsnesten van mierenboerderij, dit ging helemaal prima en de kolonie groeide er uitstekend in.
Geef ze gewoon veel zaden zodat ze veel kamers ermee vol leggen, dan kunnen ze er ook geen afval dumpen.
Het is wel zo dat een grotere kolonie het beter kan beheren maar toch 'dan gaan ze dood'?
8-)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Hessel »

Je hebt extreem weinig controle en er zullen toch geen micro-klimaten nodig zijn voor zo'n kleine hoeveelheid broed. Messor barbarus kan ook best dommig zijn en verdwalen, iets waar je niks aan kunt doen in het nest. Misschien was dood gaan een beetje extreem gezegd, maar ze zullen het er niet beter in doen.
Zelf sta ik wel volledig achter het gebruik van kleine nesten in beginfases hoor, die gemaakt zijn met oog op de soort, ervaring en kolonie grootte.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoeveel eitjes legt een Messor Barbarus Koningin gemiddeld per week?

Bericht door Hexednl »

Dat klopt je kan ze beter in de reageerbuis houden tot die te klein wordt, ik heb zelf 3 reageerbuisjes waar ze nu in zitten 1 met water en watje, daar zit het grootste deel van de kolonie en 2 gewoon droog daar liggen alle zaden en zitten altijd een paar 'bewakers'.
8-)
Plaats reactie