Vreemd...

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Vreemd...

Bericht door Sven12 »

Hallo allemaal!

Nu heb ik eens wat gek gezien.. Mijn huisgenoot heeft een mier van buiten tussen mijn andere mieren gegooid (experiment??). Maar tot mijn verbazing werd hij niet aangevallen. Wel als vreemde behandeld.

Nu zijn we 2 dagen verder en huppelt zij vrolijk rond in de buitenwereld maar viel me iets geks op. Bij het suikerwater waren 2 mieren bezig met onderling elkaar voeden ‘trofallaxis'. En precies dit stel was 1 van mijn mieren en de vreemde van buiten. (makkelijk te zien door grootte, Lasius niger.)

Gebeurt dit vaker of zijn mijn mieren geen echt 'mieren' leven gewend..?
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vreemd...

Bericht door Martijnk »

Is die mier van buiten ook een Lasius?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vreemd...

Bericht door Sven12 »

Martijnk schreef:Is die mier van buiten ook een Lasius?
Ja, het is dezelfde soort. Alleen valt op dat deze Lasius niger veel groter is dan die ik bezit. Maar dit komt bijna altijd voor in gevangenschap met deze soort.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vreemd...

Bericht door GvG »

Inderdaad vreemd! Nog nooit gezien. Niet vaak geprobeerd ook. Je zou verwachten dat ze gedood zou worden.
Wordt ze ook toegelaten in het nestgedeelte?
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vreemd...

Bericht door Sven12 »

GvG schreef:Inderdaad vreemd! Nog nooit gezien. Niet vaak geprobeerd ook. Je zou verwachten dat ze gedood zou worden.
Wordt ze ook toegelaten in het nestgedeelte?
Ze werd niet toegelaten tot het nestgedeelte en ook niet bij nieuw voeding (insecten). Toch wel bij het suikerwater. Zeer apart om te zien! Heb haar nu weer eruit gehaald en op de gevonden plek vrij gelaten. Wilde het toch delen, misschien was hier ooit een onderzoek naar gedaan.
Plaats reactie