Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door Martijnk »

Hey allen,

Sinds kort heb ik een Messor Barbarus kolonie van ongeveer 20 werksters en een queen. Ze hebben een kleine buitenwereld waar ik zaden en (dode) fruitvliegen in doe. Het valt me op dat ze die fruitvliegen meenemen naar het nest en de volgende dag weer in de buitenwereld gooien. Weet waarom ze dat doen?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door BasM »

Omdat ze er blijkbaar (toch) geen behoefte aan hebben. Herken het gedrag wel. Meerdere insecten geprobeerd met mijn kolonies, met wisselend succes. Soms nemen ze het beestje wel aan, soms vind ik ze enkele dagen later ogenschijnlijk intact terug op de afvalhoop. Geen zorgen over maken, als ze er wel behoefte aan hebben eten ze ze heus wel. Gewoon af en toe een fruitvliegje in de buitenwereld blijven leggen... Die van mij eten vooral zaten momenteel, maar hier en daar komt er eens een fruitvlieg door de selectie.

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door GvG »

Als ze niet veel larven hebben, hebben ze ook maar weinig insecten nodig. Als de kolonie zich meer ontwikkelt zul je zien dat ze meer gaan eten.

Probeer ook een beetje in de gaten te houden hoe groot hun voorraad zaden is. Als ze al veel zaden hebben hoef je ze steeds meer te geven. Geef ze ook af en toe een tijdje geen zaden, en kijk of de voorraad ook kleiner wordt.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door KoenTheAnt »

Dat doen die van mij ook inderdaad. Ik ga er maar van uit dat ze er iig iets van eten. Lastig om te zien aan zo'n fruitvliegje.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door RJ »

Deden die van mij in het begin ook (geen larven) momenteel heb ik een hele buld aan larven liggen een peuzelen ze een hele krulvlieg per dag weg blijft werkelijk waar niets van over alleen het gaster.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door Martijnk »

GvG schreef:Als ze niet veel larven hebben, hebben ze ook maar weinig insecten nodig. Als de kolonie zich meer ontwikkelt zul je zien dat ze meer gaan eten.

Probeer ook een beetje in de gaten te houden hoe groot hun voorraad zaden is. Als ze al veel zaden hebben hoef je ze steeds meer te geven. Geef ze ook af en toe een tijdje geen zaden, en kijk of de voorraad ook kleiner wordt.
Je bedoelt waarschijnlijk: als ze veel zaden hebben, hoef je ze minder te geven?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvliegen snel weer in buitenwereld?

Bericht door GvG »

Ja, kort gezegd wel. :)
Plaats reactie