nieuw

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
sharkmn
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 april 2017
Locatie: harlingen
Gender:
Leeftijd: 32

nieuw

Bericht door sharkmn »

Hallo, ik heb sinds vorige week een lasius niger gyne met nu ongeveer 15 werksters en wat broed er zijn sinds ze bij mij zijn ongeveer 8 nieuwe werksters bij en ze nemen sinds 4 dagen geleden fruitvliegjes aan en ik spotte gister ook al 1 in t buiten verblijf. Ik heb ze nu in een aquarium in t reageerbuisje daar heb ik een zakdoekje omheen gedaan om t wat donker te houden. Geef ze suikerwater elke dag op een watten staafje ze staan op kamer temperatuur (22-23) graden. Is dit juist? En wanneer kan ik mijn kolonie grotere insecten aanbieden? Ik wil uiteindelijk t aquarium vullen met zand en modder kan ik dit gewoon bij bijvoorbeeld de gamma halen of moet ik dit speciaal kopen? En tot slot welke soort is nog meer geschikt om als beginner te houden?
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: nieuw

Bericht door Manor »

Grotere insecten kun je pas beter geven als je wat meer werksters hebt, zo iets rond de 50, maar dat gaat nu ook al indien je geen fruitvliegjes meer hebt natuurlijk, ikzelf heb nooit fruitvliegjes gegeven maar gewoon kleinere vliegen en mugjes, en hier en daar een dood spinnetje. Voor de rest zie ik je niks fout doen, leg je het suiker water in het proefbuisje of er buiten?

Als je modder en zand in je aquarium gaat doen moet je wel weten dat je je mieren niet veel meer gaat zien omdat ze hierin gaan wonen, als je dit niet erg vind kan je het gewoon doen natuurlijk.

Verder kan je natuurlijk altijd Myrmica rubra nemen, of Lasius flavus, allebei ook heel makkelijk te houden, Myrmica rubra is al wat makkelijker te krijgen dan Lasius flavus :)
Formica cunicularia
Lasius niger
sharkmn
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 april 2017
Locatie: harlingen
Gender:
Leeftijd: 32

Re: nieuw

Bericht door sharkmn »

Dankjewel voor de reactie. Ik leg t wattenstaafje aan het uiterste einde van het reageerbuisje. Waar kan ik het beste myrmica rubra vinden? Heb ook nog een gipsformicarium en een losse buitenwereld die ik met tubes aan elkaar kan verbinden hoop dat ik ze kan overhalen om daar in te nesten als ze groter zijn die wil ik dan half begraven in t zand
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: nieuw

Bericht door Manor »

Myrmica rubra kan je vaak langs veldwegen en in het bos vinden onder/in dood hout en onder stenen. Alleen moet je zorgen dat ze dan niet in het zand gaan zitten maar wel in je formicarium ;)
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: nieuw

Bericht door Other »

Neem een kijkje op het blog van een mede lid, die laatst ook een zand formicarium heeft gemaakt.
Zand en modder zal niet super gaan werken, een zand leem combinatie is een betere oplossing.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=9422#p67818
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie