Vragen over Messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Boi
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 maart 2017
Locatie: Lochem
Gender:
Leeftijd: 44

Vragen over Messor barbarus

Bericht door Boi »

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ook ik verslaafd geraakt aan het houden van mieren. Al van kleins af aan ben ik in ze geïnteresseerd. Vooral zuid Frankrijk was altijd erg leuk om deze diertjes te bewonderen als je op een camping zit ;)

Eindelijk een paar weken geleden de knoop doorgehakt en een leuke kolonie Myrmica rubra gekocht. Dit was al een wat grotere kolonie en nu zullen het er ongeveer een stuk of 100 zijn geworden. Ook hebben ze enorm veel broed liggen. Het is een leuk soort om naar te kijken.

Maar... natuurlijk ik wilde meer, dus via anthouse.es gratis Messor barbarus besteld met wat benodigdheden zoals een buitenverblijf wat zaden en wat voor mijn andere kolonie.

Nu ben ik toch nog een redelijke beginner wel heb ik aardig wat geduld. Ik heb veel gelezen op het forum, maar duidelijk antwoord op mijn vragen kan ik nog niet vinden.

Ik heb de Messor barbarus bij binnenkomst meteen ingewikkeld in folie. Hier heb ik niet goed opgelet of ze nog genoeg water hadden dus ik heb voor de zekerheid een extra reageerbuis geprepareerd met nieuw water en een betere doorgang door middel van een rietje met een watje wat het oude nest niet heeft.

Ik zal zo dadelijk een foto maken van mijn setup zodat het even goedgekeurd kan worden door de experts hier op het forum. Wat ik mij afvraag is of de Messor barbarus een nacht mier is of zo, overdag zie ik ze niet in het buitenverblijf, maar zodra het begint te schemeren komen ze allemaal voorzichtig naar buiten. Een lamp lijkt ze niet te deren dus ik kan mij niet voorstellen dat het licht van het raam waar ze onder staan een probleem is. Ze staan niet in de volle zon.

Een warmte matje heb ik er ook onder gelegd, maar ik heb dit onder het hele buiten verblijf gedaan. Dus het hele verblijf is 26 graden.

Ze hebben in het verblijf een buisje met water en een buisje met suikerwater welke ze erg lekker vinden. Ik geef ze iedere dag 1 fruitvliegje welke ze aannemen.

De zaden die ik heb gekregen vind ik erg veel voor zo een kleine kolonie. Kan ik dit invriezen? Of zou dit lang genoeg goed blijven. Kan mij voorstellen dat als ik het invries de zaden kapot gaan en ze niet meer aangenomen worden.

Krijg niet het idee dat ze problemen hebben als ze in het buitenverblijf gadesla, maar wat een machtig mooi soort om te bekijken. Er zitten al een paar hele grote bij.

Ik hoop dat jullie deze beginner een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt!!
1x Myrmica rubra
4x Messor barbarus
2x Lasius niger
2x Camponotus barbaricus
Boi
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 maart 2017
Locatie: Lochem
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Boi »

DSC_0130.JPG
DSC_0131.JPG
Ik heb ondertussen het nieuwe nest er uit gehaald. Woensdag komen er nog wat nieuwe spulletjes binnen en ga ik de opstelling iets aanpassen zodat ze makkelijker en snel kunnen verhuizen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Myrmica rubra
4x Messor barbarus
2x Lasius niger
2x Camponotus barbaricus
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door RJ »

Ik zal in elk geval het matje niet onder je complete opstelling leggen, je moet de mieren een kans geven om een koelere ruimte op te zoeken als ze daar behoefte in hebben.

Verder is het ook niet goed als het water/suikerwater wordt verwarmd.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Boi
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 maart 2017
Locatie: Lochem
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Boi »

Bedankt RJ

Ik heb het aangepast. Even nieuw suikerwater en water in de bak gedaan.

Stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht :roll:

Groeten
1x Myrmica rubra
4x Messor barbarus
2x Lasius niger
2x Camponotus barbaricus
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Antfarmer »

Wanneer je het warmtematje onder het waterreservoir legt is er een kans dat het buisje overstroomt. Ook raakt het buisje helemaal beslagen door het condens (vervelend als je even wil kijken).
Verder zijn het wat schuwe mieren, vooral wanneer de kolonie wat kleiner is. Daardoor zie je ze niet zo vaak buiten.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Other »

Mijn Messor barbarus is ook heel vaak in de nacht actief met veel meer aantallen dan dat ik ze overdag zie.
Ook lopen er dan grote majors in de buiten wereld, die ik overdag nooit zie.

Zoals Antfarmer al zei,
Antfarmer schreef:Verder zijn het wat schuwe mieren, vooral wanneer de kolonie wat kleiner is.
Zaden zijn volgens mij heel lang houdbaar, zolang je ze droog opsla zal dat geen probleem moeten zijn lijkt mij.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Antario »

Ik heb mijn messors ook van anthouse.es, ik kreeg er 2 (heb jij geen last van zo te zien)

mijn vermoeden is omdat ze zoveel voedsel en water hebben ze niet echt een reden hebben om veel buiten te komen.
ze zijn nog maar met weinig natuurlijk.

ik moet ze nog een keer her-tellen binnenkort, maar ik begon met 39 en 43 mieren.

ik schat dat ik er nu ergens in de 50 heb bij elke kolonie, misschien dat ze binnenkort als het wat warmer word en de volgende generatie er is ze vanzelf overdag actief worden?


Toen ik ze kreeg heb ik een zak vogelzaad gekocht en die in een grote pot gedaan en laat deze af en toe luchten anders gaat het bederven, invriezen zou ik sowieso niet doen want daar win je niets mee.

die van mij houden erg veel van rijst overgens, zilvervlies rijst werd graag aangenomen.
dus mocht je nog wat overhebben is dat altijd te proberen

ik ga deze week eens een intacte paardenbloem proberen te voeren, maar het waait al de hele week zo hard dus elke keer als ik buiten ben zijn ze allemaal al weggewaaid :(
Boi
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 maart 2017
Locatie: Lochem
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Boi »

Bedankt voor de tips allemaal.

Ik heb ze ook paardenbloem zaadjes gegeven, deze vinden ze helemaal te gek.

Ook heb ik een nieuw nest gegeven en deze gekoppeld aan de arena zodat wanneer ik iets in de arena moet doen, schoonmaken, nieuw voer of water verversen, ze niet zo een last hebben van trillingen. Ze zijn in 1 nacht over verhuisd naar het nieuwe nest. Helaas heb ik het gemist, want ze doen dat natuurlijk niet op schappelijke tijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Myrmica rubra
4x Messor barbarus
2x Lasius niger
2x Camponotus barbaricus
Boi
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 maart 2017
Locatie: Lochem
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen over Messor barbarus

Bericht door Boi »

De placemat is natuurlijk van de kinderen 8-)
1x Myrmica rubra
4x Messor barbarus
2x Lasius niger
2x Camponotus barbaricus
Plaats reactie