Ontwikkeling Lasius flavus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Ontwikkeling Lasius flavus

Bericht door Daisy »

Is het normaal dat deze soort minder snel voortzet en actief is dan Lasius niger?
Ze zitten ook heel erg in het watje gegraven.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius flavus

Bericht door ProXi »

Lasius flavus ontwikkelt zich naar mijn ervaring inderdaad wat langzamer dan de Lasius niger.
Ze zijn ook minder actief/agressief dan de niger. Als je bedoelt minder actief in de buitenwereld dan is dat ook verklaarbaar.
In de natuur zie je ze ook zelden buiten rondlopen, ze leven vooral onder de grond in het donker.
Dat graven heb ik ook gehad. Bij mij ook de reden dat een kolonie opbouwen steeds gefaald is bij mij. Ze graven namelijk zo diep dat het waterreservoir gaat lekken met overstromingen als gevolg. Je kan beter ander materiaal gebruiken dan watjes bij dit soort. Ik heb wel eens gehoord dat katoen beter is (nog nooit zelf getest).
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Daisy »

Ja ze zitten er erg diep in, kan wel eens proberen eentje over te laten gaan naar een buisje met katoen, met katoen bedoel je dan zoals een shirt?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius flavus

Bericht door ProXi »

Ja, van een oud wit t-shirt bijvoorbeeld. Wel even goed uitspoelen ivm mogelijke wasmiddel resten. Heb het zelf nog nooit geprobeerd. Stond ooit op mijn lijstje, maar ben niet zo actief meer met de hobby.
Zou het wel eerst even uitproberen met een leeg buisje of het niet gaat lekken. Mogelijk kan je ook eerst een watje doen, zodat het niet lekt en dan het katoen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ontwikkeling Lasius flavus

Bericht door GvG »

Ik heb dit onderwerp verplaatst naar de beginnersvragen.

Goed je weer te zien, ProXi. Heb je nu helemaal geen Lasius flavus meer? Ik meen me te herinneren dat toen je grote Lasius niger kolonie stierf, je het ging proberen met Lasius flavus. Is dat mislukt?

@Daisy: Ik heb ook dezelfde ervaring. Ik vind het lastige eters, en trage groeiers. Ze blijven wel leuk om te zien.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ontwikkeling Lasius flavus

Bericht door pjpj001 »

Lasius flavus is idd een tragere groeier dan Lasius niger. Het is mij niet gelukt om mijn kolonie levend te houden. Nadat ze het watje hadden doorboord wouden ze niet verhuizen naar een ander buisje en zijn ze uiteindelijk gestorven. Voedsel aanvaarden ze moeilijker dan Lasius niger, dit zal dan vooral aan hun eet gedrag liggen in de natuur (wortelluizen). Dat katoen lijkt me wel eens leuk om te proberen, maar zeker eerst testen voor je de kolonie er in laat verhuizen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Ontwikkeling Lasius flavus

Bericht door ProXi »

GvG schreef:Ik heb dit onderwerp verplaatst naar de beginnersvragen.

Goed je weer te zien, ProXi. Heb je nu helemaal geen Lasius flavus meer? Ik meen me te herinneren dat toen je grote Lasius niger kolonie stierf, je het ging proberen met Lasius flavus. Is dat mislukt?

@Daisy: Ik heb ook dezelfde ervaring. Ik vind het lastige eters, en trage groeiers. Ze blijven wel leuk om te zien.
Dankje! :D

Ik heb het toen 3x geprobeerd inderdaad. Maar 3x verdronken ze door hun graaf activiteiten in het watje, waar Daisy nu mogelijk ook mee te maken gaat krijgen. De tip met katoen heb ik gelezen toen ik een 4e poging wilde doen. Daar is het alleen nooit meer van gekomen.

Dus mocht Daisy het gaan proberen, ben ik benieuwd naar haar ervaringen met het katoen.
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Ontwikkeling Lasius flavus

Bericht door Manor »

Katoen rond het watje wikkelen werkt wel, heb ik ergens eens gezien in een video maar weet niet meer waar...
Formica cunicularia
Lasius niger
Plaats reactie