Verhuizing

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Verhuizing

Bericht door RJ »

Hallo allemaal,

Volgende week vrijdag ga ik verhuizen naar mijn nieuwe woning, nu heb ik 2 kolonies in een gipsnest zitten en 2 in een reageerbuisje.

De 2 int reageerbuisje maak ik mij niet druk om dat lukt wel, maar hoe kan ik het beste die gipsnestje vervoeren? Op schoot of in een doosje met bubbelplastic of iets?

Iemand hier al eens ervaring mee gehad?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Verhuizing

Bericht door Blue »

Op schoot lijkt me niet handig, dat houd de trillingen niet veel tegen. Hoever is het naar de nieuwe woning? Anders kan je misschien langzaam op de fiets, zo heb ik het vorig jaar gedaan met 3 kolonies. De gynes hadden toen niks van hun broed gegeten.

EDIT: Bij nader inzien lijkt mij op de fiets niet heel handig. Je voelt de trillingen veel meer dan in de auto, beetje naïef van mij om te denken van niet
Laatst gewijzigd door Blue op 30 apr 2017, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Verhuizing

Bericht door RJ »

Blue schreef:Op schoot lijkt me niet handig, dat houd de trillingen niet veel tegen. Hoever is het naar de nieuwe woning? Anders kan je misschien langzaam op de fiets, zo heb ik het vorig jaar gedaan met 3 kolonies. De gynes hadden toen niks van hun broed gegeten.
Het is 1km max naar het nieuwe huis denk dat ik ze op een dikke deken zet op de achterbank.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Verhuizing

Bericht door Blue »

Klinkt goed! Maak je niet teveel zorgen, de meeste kolonies kunnen best wat hebben. Veel succes!
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Verhuizing

Bericht door RJ »

Blue schreef:Klinkt goed! Maak je niet teveel zorgen, de meeste kolonies kunnen best wat hebben. Veel succes!
Enige kolonie waar ik me een beetje zorgen over maak is de barbarus, die hebben een hele bult broed dit jaar al zeker 10werksters erbij + 2major poppen liggen hopelijk blijft ze eitjes leggen naar de verhuizing + blijven ze van t broed af. Maargoed we zullen t snel weten haha!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Verhuizing

Bericht door Antario »

alleen de zaden zullen een probleem zijn misschien, hebben ze nog veel?

als dat het hele nest door gaat trillen worden ze niet blij.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizing

Bericht door GvG »

Op schoot in de auto lijkt me een stuk rustiger dan op de fiets! Een deken er omheen en op schoot, in je handen houden. Als er een drempel of kuil aankomt even optillen en ondersteunen. Succes!
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Verhuizing

Bericht door RJ »

Verhuizing is top gelopen idd op de manier zoals GVG zegt gedaan, 0 doden en alle broed is behouden gebleven!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Plaats reactie