komende bruidsvluchten

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

komende bruidsvluchten

Bericht door danny2017 »

Omdat ik nog net kom kijken in de mieren wereld had ik een belangrijke vraag.Binnenkort beginnen de bruidsvluchten en ik zou graag een formica gyne willen vangen.Maar ik zie tegenstrijdige informatie,op antstore staat dat Formica clara/rufibarbis eind juni uitvliegt en op de website van mieren.nl midden mei?
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door timdgd »

Formica fusca vliegt van de niet parasitaire soorten het vroegste uit volgens mij (namelijk vanaf eind mei). Echter heb ik 21 April al een gyne gevonden, dus als je een formica soort wil zou ik gewoon gaan zoeken naar Formica fusca gynes.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door danny2017 »

Volgens http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html vliegt fusca begin mei uit? Heb je de fusca gyne gevangen?Mijn doel is om tijdens de bruidsvluchten Formica clara/rufibarbis/fusca te kunnen vangen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Deze tijden zijn indicaties. De tabel op nlmieren.nl is redelijk betrouwbaar, maar soms vliegen ze eerder, soms ook later. Het blijft een kwestie van geluk hebben. Formica fusca gynes ben ik zelf nog maar 2 of 3 keer tegengekomen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Formica fusca heb ik hier vorig jaar al over straat zien lopen.Formica rufibarbis ben ik zelf nog maar 1x tegen gekomen in heide gebieden. Midden mei/eind mei op warme dagen zal de bruidsvluchten kunnen beginnen.Formica clara lijkt veel op rufibarbis en cunicularia.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door danny2017 »

912575serviformicass.jpg
servirobo.jpg
De werksters lijken idd veel op elkaar maar zou je een loslopende gyne niet zo kunnen herkennen?Formica clara staat er niet op afgebeeld,ook weinig info te over te vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Zo naast elkaar zie je de verschillen goed, maar als je 1 gyne in je hand hebt, en niets om haar mee te vergelijken, zul je zien dat het lastiger is dan je denkt!
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door Manor »

Bij mij vanachter in de veldwegen heb ik een aantal formica sp kolonies zitten, vermoedelijk formica fusca en een wat roder gekleurde soort, wat me er opvalt is dat de nestingangen de laatste tijd flink zijn gegroeid, en er veel meer activiteit is rond sommige van de vermoedelijke formica fusca nesten, dus misschien dat er hier binnenkort al wat uitvliegen, ik hou het allesinds in de gaten :)
Formica cunicularia
Lasius niger
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door danny2017 »

Leuk,welke soort zou de rood gekleurde zijn?Hou ons zeker op de hoogte!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door Venator »

Het kan formica cunicularia/rufibarbis geweest zijn.
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door Manor »

Formica cunicularia is het al niet, deze heb ik namelijk zelf gehad en hier leken ze toch niet op, formica rufibarbis kan het wel geweest zijn, maar is niet zeker te weten zonder ze juist te kunnen determineren.
Formica cunicularia
Lasius niger
Kaj
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 april 2017
Gender:

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door Kaj »

Hallo ik ben ook zeer nieuw in de mieren
Als ik een mooie dame zou vinden kan ik er dan van op aan dat ze ook al bevrucht is
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door Manor »

Kaj schreef:Hallo ik ben ook zeer nieuw in de mieren
Als ik een mooie dame zou vinden kan ik er dan van op aan dat ze ook al bevrucht is
Je bent er alleen zeker van zodra de eerste generatie werksters er is, maar als je ze vind zonder vleugels is de kans groot dat ze bevrucht is, met vleugels kunnen ze ook bevrucht zijn, maar dit komt minder vaak voor.
Formica cunicularia
Lasius niger
Kaj
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 april 2017
Gender:

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door Kaj »

Nou dat word dus goed zoeken en dan maar hopen
Op na geslacht
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: komende bruidsvluchten

Bericht door GvG »

Valt mee hoor. Er vinden elk jaar grote bruidsvluchten plaats, waarbij er vele duizenden gynes zonder vleugels over straat lopen. Je weet nooit precies wanneer dit gebeurt, dus het is verstandig op altijd een paar potjes op zak te hebben, zodat je iets hebt om de gynes in te doen als er een bruidsvlucht plaatsvindt. Ik heb in de zomer altijd potjes in mijn jaszak, in mijn tas, en in de auto.
Plaats reactie