Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

Help! Sommige werksters van mijn Myrmica Rubra kolonie hebben last van gekke gedragingen. Ze liggen telkens op hun zijkant en raken met hun mond hun gaster aan. Ze lijken bijna niet meer te bewegen. Andere mieren liggen op hun rug en spartelen met hun pootjes.

Zo ziet het er nu uit...


Iemand enig idee wat het probleem is?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Elan »

Heb je, terwijl er werksters in de buitenwereld waren, een laag talk in alcohol aan willen brengen?

Ik heb zo laatst nog een berg Pheidole mee om zeep geholpen. Waarschijnlijk geen goede airflow, en de alcoholdampen waren niet zo fijn.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

Elan schreef:Heb je, terwijl er werksters in de buitenwereld waren, een laag talk in alcohol aan willen brengen?

Ik heb zo laatst nog een berg Pheidole mee om zeep geholpen. Waarschijnlijk geen goede airflow, en de alcoholdampen waren niet zo fijn.
Ik heb geen talk aangebracht...
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door GvG »

Ik denk net als Elan ook aan vergiftiging, als ik de werksters zo zie. Gezien je vorige berichten neem ik aan dat je deze mieren nog maar kort hebt. Vertel eens wat meer. Hoe lang heb je ze? Zitten ze nog in een buisje? Waar staan ze? Wat geef je ze? Enzovoorts, enzovoorts.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door pjpj001 »

Heb je een product gebruikt tegen muggen of andere insecten of zo iets? Lak of verfdampen kunnen ook schadelijk zijn..
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

Kan het doorzichtige plakband zijn aan de buitenkant van het formicarium?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door pjpj001 »

Is de gehele buitenwereld met plakband afgesloten? Als er te weinig lucht circulatie mogelijk is kunnen 'foute' gassen blijven hangen.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

pjpj001 schreef:Is de gehele buitenwereld met plakband afgesloten? Als er te weinig lucht circulatie mogelijk is kunnen 'foute' gassen blijven hangen.
Nee zeker niet. Er zit benzinegaas op de deksel. Dit is het formicarium: Afbeelding

Het plakband heb ik onder de onderste rand tegen de bodem aangedaan.

Overigens liggen dezelfde mieren nog steeds (levend) in de buitenwereld in dezelfde positie. Er zijn geen nieuwe mieren bijgekomen die in die positie liggen..
GvG schreef:Ik denk net als Elan ook aan vergiftiging, als ik de werksters zo zie. Gezien je vorige berichten neem ik aan dat je deze mieren nog maar kort hebt. Vertel eens wat meer. Hoe lang heb je ze? Zitten ze nog in een buisje? Waar staan ze? Wat geef je ze? Enzovoorts, enzovoorts.
De kolonie heb ik nu een week. Ze zitten in het gipsnest. Ze hebben ongeveer 50 werksters en ongeveer 30 or 20 larven. Ik geef ze 4 a 5 fruitvliegen per dag en deze nemen ze altijd aan. Ook geef ik ze soms wat suikerwater. In het buitenverblijf is altijd een buisje met water (geen suikerwater) beschikbaar, maar ik zie ze er nooit bijzitten.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

Het lijkt erop dat deze mierenhouder ook last had van kronkelende mieren: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=7768#p51671
Hij heeft ook geen reden kunnen vinden. Ik geef ze gewoon wat rust en wacht het rustig af.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door pjpj001 »

Het is lastig om echt een oorzaak te vinden.. ik dacht aan mierenzuur maar dat spuiten ze niet. Heb je nog andere kolonies in de buurt staan die mierenzuur hebben gespoten of zo? Ik zou de buitenwereld wat proberen proper maken met wat water voor de zekerheid. En daarna wat rust geven.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door GvG »

Gelukkig zijn er niet meer mieren gaan kronkelen. Zolang dat zo blijft lijkt het me ook niet nodig om actie te ondernemen. De buitenwereld schoonmaken met water kan best gevaarlijk zijn, i.v.m. verđrinking.

Misschien was het nest te nat, of juist te droog. Afwachten is nu inderdaad het verstandigst denk ik. Succes.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

pjpj001 schreef:Het is lastig om echt een oorzaak te vinden.. ik dacht aan mierenzuur maar dat spuiten ze niet. Heb je nog andere kolonies in de buurt staan die mierenzuur hebben gespoten of zo? Ik zou de buitenwereld wat proberen proper maken met wat water voor de zekerheid. En daarna wat rust geven.
Ik heb een Messor Barbarus kolonie in de buurt. De spuiten dacht ik geen mierenzuur...
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door dvd »

Ik heb dit ook meerdere keren aan de hand gehad met myrmica rubra.Het enigste wat ik kan bedenken is dat een sterfte is van oudere werksters.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

Even weer een update: weer 4 dode werksters bijgekomen. Inmiddels loopt 1 van de 2 koninginnen voortdurend buiten (al meer dan 24 uur). Het broed, andere koningin en zo'n 30 werksters zitten nog wel in het nest.
GvG schreef:Gelukkig zijn er niet meer mieren gaan kronkelen. Zolang dat zo blijft lijkt het me ook niet nodig om actie te ondernemen. De buitenwereld schoonmaken met water kan best gevaarlijk zijn, i.v.m. verđrinking.

Misschien was het nest te nat, of juist te droog. Afwachten is nu inderdaad het verstandigst denk ik. Succes.
Het nest zou best eens te vochtig kunnen zijn. Ik maak gebruik van een warmtematje en houd ongeveer 22 graden aan. Op de glasplaatje (bovenkant) zit condens. Is condens een teken dat het nest te vochtig is voor mijn Myrmica?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door GvG »

Ik zou Myrmica rubra niet verwarmen. Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar begin eens met dat warmtematje uit te zetten.
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door BasM »

Ik ben de laatste weken aan het experimenteren met het verwarmen van Myrmica rubra. Bij mij lijken ze het wel prettig te vinden, gezien ze meestal in grote getalen tegen het glasplaatje aangeplakt zitten om zo dichter bij de warmte te zijn. Ik leg dan wel een dubbelgevouwen papiertje tussen het glasplaatje en het warmtematje, gezien ze ook weer niet te warm moeten staan. In de zomer ben ik van plan ze niet te verwarmen.... Dat je ze op 22 graden wilt houden, betekent dat ook dat het dus 22 graden is?

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

BasM schreef:Ik ben de laatste weken aan het experimenteren met het verwarmen van Myrmica rubra. Bij mij lijken ze het wel prettig te vinden, gezien ze meestal in grote getalen tegen het glasplaatje aangeplakt zitten om zo dichter bij de warmte te zijn. Ik leg dan wel een dubbelgevouwen papiertje tussen het glasplaatje en het warmtematje, gezien ze ook weer niet te warm moeten staan. In de zomer ben ik van plan ze niet te verwarmen.... Dat je ze op 22 graden wilt houden, betekent dat ook dat het dus 22 graden is?
Ja. Sensor zit in het nest die inderdaad 22 graden aangeeft. De sensor zit richting de glasplaat, maar raakt de glasplaat niet. 22 graden is dus de max, de rest van het nest is waarschijnlijk cooler aangezien de sensor wel onder het warmtematje zit.

Overigens lijkt het nu beter te gaan met de kolonie. Wellicht ga ik binnenkort een blog starten met video om jullie op de hoogte te houden van de kolonie.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door timdgd »

Ik hoor wel vaker van problemen met rubra. Ik heb zelf ook een kolonie waarvan de werksters elkaar vermoorden zonder rede. Toen ik ten einde raad was en 75% van mijn kolonie uitgestorven was heb ik ze naar een zandnest verhuist en sindsdien is het doden aantal super hard gedaald. En de dode mieren dier er nog zijn zijn waarschijnlijk oud want ik heb ze nooit meer zien vechten.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door Martijnk »

Ik zag in ieder geval één werkster een witte pukkel op haar hoofd heeft. Zouden het ook mijten kunnen zijn?

Afbeelding
Afbeelding
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica Rubra kolonie doet heel vreemd

Bericht door GvG »

Ja, dat kan.
Plaats reactie