ff voorstellen en HELP

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
maximuis
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2017
Locatie: Omgeving Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 40

ff voorstellen en HELP

Bericht door maximuis »

Hoi ik ben Max,
ik ben nu sinds een paar maanden begonnen met mieren, aangezien ik gelezen heb dat mieren en bijen familie zijn en ik een hobby imker ben en erg nieuwschierig wat het verschil is.
Nu ben ik begonnen met de Messor Barbarus om dat die aangeraden werd, wat tot nu toe erg leuks is.

En nu mijn probleem, ik heb een Gyne gevangen waar van ik denk dat dit de Formica Cunicularia is maar nu weet ik dit niet helemaal zeker en ik kan helaas geen goede foto's maken.
Is er iemand die in de buurt van Amersfoort woont die mij kan helpen om dit te bevestigen? En mogelijk op weg te helpen wat te doen.

Met vriendelijke groet,

Max
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: ff voorstellen en HELP

Bericht door GvG »

Hoi, welkom. Ik ben zelf (voordat ik allergisch werd) ook imker geweest. Er zijn een aantal interessante overeenkomsten tussen bijen en mieren, maar ook interessante verschillen!

Ik denk dat dit een Formica rufa/polyctena gyne is. Deze zijn niet geschikt om te houden, bovendien kunnen deze gynes niet zelfstandig een kolonie stichten. Je kunt haar beter terugzetten waar je haar gevonden hebt, en wachten op de bruidsvluchten van bijvoorbeeld Lasius niger, in de zomer.
maximuis
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2017
Locatie: Omgeving Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 40

Re: ff voorstellen en HELP

Bericht door maximuis »

Hoi GvG,
Zuur dat je er allergisch voor bent geworden, ik kan er namelijk erg van genieten als ik naar me bijtjes kijk.

De Gyne mist het rood op de borststuk de onderkant is wel rood maar haar bovenkant is zwart.
terwijl je bij de Formica rufa/polyctena meer rood op de bovenkant van de borst ziet, dat is te minsten wat ik van de foto's en plaatjes haal, dat is ook de rede dat ik dacht dat het de Formica Cunicularia zal zijn, maar ik heb deze inderdaad wel langs een bosrand gevonden, maar kon geen koepels vinden in een straal van 600m daar heb ik namelijk wel naar gezocht. (verder ook niet ivm graslanden)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: ff voorstellen en HELP

Bericht door GvG »

Het opgeven van mijn bijenvolken was inderdaad heel moeilijk. Ik werd altijd heel rustig en gelukkig van mijn bijen.

Bij het determineren van Formica gynes is kleur geen bruikbaar kenmerk. Althans, je kan zien of ze helemaal zwart zijn, of dat er ook rood bij zit. De hoeveelheid rood, of op welke plaats dat zit, kan erg verschillen bij gynes van dezelfde soort. Je kan aan de rode kleur dus wel zien dat het niet Formica fusca zien, maar meer eigenlijk niet.

Formica cunicularia (soortnaam zonder hoofdletter) vliegt pas aan het eind van de zomer. Alleen de soorten die een koepelnest bouwen vliegen uit in de lente. Dat je F. cunicularia tegenkomt in mei is eigenlijk uitgesloten, zeker met de lage temperaturen van de afgelopen weken.

Ik weet niet hoe ver de gynes vliegen na de paring, maar ik denk dat dat veel meer dan 600 meter kan zijn.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: ff voorstellen en HELP

Bericht door dvd »

@ maximuis het klopt wat GvG zegt dit is een Formica rufa/polyctena gyne.Hier in mijn tuin zie ik ze ook lopen.Formica fusca vliegt midden mei/eind mei uit als het weer meevalt.Dus nog eventjes geduld. ;)
maximuis
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2017
Locatie: Omgeving Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 40

Re: ff voorstellen en HELP

Bericht door maximuis »

dank voor de hulp.
Plaats reactie