Crematogaster scutellaris

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Crematogaster scutellaris

Bericht door Daisy »

Zoals jullie miss nog weten had ik deze gevangen in Italië in oktober.
De gynes deden het erg goed, tot een week geleden zijn ze beide gestorven vind het heel jammer.
Ze hadden veel eieren en een aantal naaktpoppen, cocoon heb ik nooit gezien miss schilt dit per soort?
Na een weekje ging ik nog eens kijken en waren ze beiden overleden, de naaktpoppen zijn nooit verder ontwikkeld :(
Vind dit erg jammer, iemand enig idee hoe dit zou komen?
Ik verwarmde de nesten niet omdat ik dacht dat het wel warm genoeg zou zijn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris

Bericht door Mika »

Deze soort heeft wel verwarming nodig.. Het zou me wel verbazen of de gynes het daardoor niet gehaald hebben: waarschijnlijk een andere reden: dit is geen beginnerssoort. Eigenlijk zou niemand ze moeten houden, tenzij buiten, als je ergens woont waar er al zijn.

Crematogaster heeft enkel naaktpoppen.
DUCKDUCKGO!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris

Bericht door Daisy »

Hoe bedoel je dat eigenlijk niemand ze hoort te houden?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris

Bericht door Mika »

Zolang het niet verboden is mag alles....

Crematogaster scutellaris vormt kolonies van duizenden tot tienduizenden individuen. In de vrije natuur maken ze paden tot honderden meters lang, en ik heb ze zelfs katten weten te verjagen van hun kattenkorrels.

Ik heb een gyne van september 2004 opgekweekt tot een kolonie van 5000-6000 werksters, op 1 jaar tijd. Nadien gaf ik minder voedsel, en is de kolonie gestagneerd (maar dan zijn ze ook minder actief, en weel minder leuk om naar te kijken). Bovendien zijn het ontsnappingsmeersters: de grote kolonie presteerde het om met honderden werksters tegelijkertijd een talklaag van 2 cm dik weg te vegen, op enkele dagen, met hun voorpootjes, met honderden tegelijk. Als ze ontsnappen (wat ze zeker zullen doen) kan je dit al weten als je thuiskomt, voor je het licht aanmaakt: hun afweer geeft hen een specifieke, onwelriekende geur, en je hele huis zal ernaar ruiken. De paden die aangelegd zijn door even rond te lopen, vinden ze na maanden onmiddellijk weer.

Ter vergelijking: Nagenoeg geen problemen met Atta (meer dan tienduizend werksters), Formica sanguinae (meer dan een liter werksters, mogelijk in totaal een halve kilo), Cataglyphis (ook enige duizenden), Messor (nu ja).

Samengevat: een moeilijke soort, die zeer snel kan groeien, en zeer gemakkelijk ontsnapt... Een kleine krokodil houden is ook niet aangewezen: als ze klein is geen problemen, maar je ze in leven houdt heb je 'mogelijk' wel problemen.

Er zijn mieren die deze problemen niet of minder hebben.
DUCKDUCKGO!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris

Bericht door Daisy »

Ow ok deze vang ik dan maar liever niet meer :p
antworld13
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 oktober 2018

Re: Crematogaster scutellaris

Bericht door antworld13 »

Ik had een kolonie die ik heb verkocht ivbm de vele ontsnappingen. Ik had een kolonie in een blok hout meegenomen uit Frankrijk. Nu 3 maanden later kom ik nog werksters regem. Maken idd erg mooie mierensporen. Alleen het liefst niet in mijn kamer :shock: :D
Plaats reactie