serviformica rufibarbis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

serviformica rufibarbis

Bericht door koentje »

Wetend dat de zomer eraan komt en mieren gaan uitvliegen heeft mijn zoon een voorkeur voor deze mier.
De mier genaamd serviformica rufibarbis met een prachtige tekening op de borst zou ik graag willen vangen.
Ik kan deze ook kopen maar eerlijk gezegd vind ik het zonde van het geld als je ze hier kan vangen.
Ik woon kort bij een heide genaamd teuteltje,een zeer groot gebied en prachtig om te wandelen.
Kan ik een koningin vangen in dit gebied?Wanneer vliegt deze uit?Ik heb mijn zoon voorgesteld voor de zwarte weg mier maar dat vind hij maar niks.Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: serviformica rufibarbis

Bericht door Manor »

Hier heb je even een overzichtje van bruidsvluchten in Nederland, maar voor België verschilt het weinig tot niet.
http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html
Natuurlijk hangt het nog van veel factoren af maar het is een richtlijn :)

Misschien is Serviformica rufibarbis iets te moeilijk om te houden als beginner, en zou je beter kunnen uitkijken naar zoals je zelf Lasius niger of misschien Myrmica rubra, wat ook een zeer actieve soort is waar je zelfs al bij kleine kolonies actie ziet, en het voordeel aan Myrmica rubra is dan weer dat ze heel veel voorkomen en makkelijk te vinden zijn, zodat je een deel of de hele kolonie (ik neem liever een deel) mee kan nemen, zo ziet je zoon vanaf het begin al wat actie, maar toch de groei van een kolonie, en doen jullie beiden ervaring op.
Formica cunicularia
Lasius niger
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

Re: serviformica rufibarbis

Bericht door koentje »

Bedankt manor.Ik ben gisteren met mijn zoon op zoek geweest naar vliegende mieren.Maar heb ook niets kunnen vinden.Veel nesten gezien waar veel activiteit was,verschillende soorten mieren met verschillende kleuren.Ik neem aan dat ze uitvliegen in juni.
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: serviformica rufibarbis

Bericht door Manor »

Denk ook dat je dan meer kans gaat hebben :)
Formica cunicularia
Lasius niger
Plaats reactie