serviformica

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: serviformica

Bericht door nathan »

@mika

Ik vraag me af of de gynes deze plekken dan zelf meteen uitzoeken na de bruidsvlucht, dat de kolonirs zich later uitbreiden of verhuizen naar de meer geschikte plekken of dat gewoon alleen de kolonies op de beste plekken overleven.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: serviformica

Bericht door GvG »

Goede vraag. Ik denk eigenlijk dat alle drie de opties voorkomen, en dat het antwoord dus een combinatie is van deze drie opties.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Een jonge gyne die zich na de bruidsvluchten heeft ingegraven zou je blijkbaar herkennen aan vers opgegraven aarde.En als ik de filmpjes van Antimidation op youtube mag geloven hebben de ingegraven gynes een halve cirkel rond de ingang ( halve maan ).Ik heb hier zelf geen ervaring mee,ga er wel eens op letten.Een jonge gyne opgraven gaat makkelijker dan een hele nest opgraven.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door miel »

Venator schreef:Ik ga volgende weekend een uitstapje maken naar de ardennen.Tegen die tijd zijn we bijna eind mei,hopelijk vind ik daar jonge gynes.
Leuk! Ik ga ook voor een paar dagen naar De Ardennen volgende week. Zijn daar nog leuke soorten?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

De formica fusca nesten hier in de buurt vertonen veel activiteit,lang zal het niet meer duren denk ik.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Ik zag vandaag verse aarde opgegraven bij mij in de tuin.Meteen dacht ik aan een jonge gyne die zicht had ingegraven.Meteen een schopje gepakt,het bleek een sluipwesp te zijn :lol: :D :lol: :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Ik bedoelde gevestigde kolonies, die hun nest orienteren in de omgeving om hun nesttemperatuur te optimaliseren. Gynes doen dat iets minder, omdat ze vooral moeten overleven.

Ik heb me nooit bezeg gehouden met het opgraven van gynes die zich ingraven. Hun aardehoopjes lijken me niet iets waar je op af kan gaan. Tijdens een bruidsvlucht kan je ze met honderden tegelijk vinden.
DUCKDUCKGO!
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door blitz »

lasius niger niger zie je inderdaad overal lopen tijdens de bruidsvluchten.Maar ik heb nooit bijvoorbeeld formica fusca overal op straat zien lopen,buiten een enkeling .Als je veel serviformica gynes ziet lopen in bossen of heide weet ik niet.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Ik ga vanaf begin juni hier niet ver van thuis bij een Kalkgrasland/heide regelmatig met de hond wandelen.Daar staat een bankje waar je kan zitten.Daar lopen veel serviformica werksters rond.Ik verwacht tijdens de bruidsvluchten daar veel gynes te kunnen vinden.Ik denk dat daar formica fusca/rufibarbis/cunicularia en misschien clara zit.Ik hoop een rufibarbis gyne te kunnen vangen,formica clara zou ook een leuke vangst zijn.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door blitz »

Komen formica picea/ lemani/cinerea eigenlijk in belgie voor?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Ik dacht dat formica cinerea in belgie en NL niet voorkomt.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door blitz »

Tijdens een wandeling vandaag vond ik formica fusca onder een grote steen.Er zaten wel een stuk of 7 gynes onder.Jonge gynes met vleugels heb ik vreemd genoeg niet gezien?Zouden ze nog niet volgroeid zijn?
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

Re: serviformica

Bericht door koentje »

Ik heb vandaag zwarte mieren heen en weer zien rennen en snel dat ze zijn!Ik hield het even in de gaten en ze worden aangetrokken door een struik waar ze bladluizen melken.Het gaat hier over formica fusca denk ik.Ik wist niet dat ze zo snel konden rennen!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Klopt,daarom worden ze ook renmieren genoemd.Als je een fusca nest in de buurt hebt zal je binnenkort gynes zien lopen tijdens de bruidsvlucht.
Plaats reactie