serviformica

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

serviformica

Bericht door koentje »

hallo hier ben ik weer.Zou ik vandaag op deze warme dag serviformica soorten kunnen vinden?of is het nog te vroeg?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Dat zou kunnen.Volgens peter boer zou formica clara/rufibarbis/fusca al kunnen uitvliegen.


http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Je kan van die soorten frequent gemakkelijk een hele kolonie opgraven met minimale moeite.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Ik dacht dat een grondnest onbegonnen werk was om ( formica ) mieren uit te graven ?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Ik heb hooguit enkele zeer grote Serviformica (!) kolonies aangetroffen, met nesten van geschat een halve kubieke meter grondmateriaal met (verlaten) kamers en gangen. De meeste echter zijn relatief klein,waarbij je veel kans hebt om een gyne aan te treffen met enkele schoppen grond. Frequent kan je beginnende polygyne kolonies vinden, waar de gynes onder was losliggend materiaal zitten. Ervaring baart kunst natuurlijk. Ik spreek ook enkel over Belgie. In Frankrijk waren er Serviformica (mogelijk F. gagates, die gebruik maakten van (oude?) muizengangen in steenharde grond: onbegonnen werk om de kolonie daar te vinden en uit te graven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Mijn schoonbroer heeft een puur grond nest in zijn tuin.Ik dacht aan rufibarbis of cunicularia,heb hier een foto gepost bij Foto- en videobijdragen.Ik denk wel dat dit een groot nest is aangezien er meerdere ingangen zijn.Ik ga regelmatig wandelen bij de maasmechelse heide,daar weet ik grondnesten liggen van diverse formica soorten.Maar het is nooit bij me opgekomen om ze uit te graven.Ik dacht altijd dat de gynes te diep in het nest zaten.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Ik heb vorig jaar tijdens de zomer een formica sanguinea nest proberen uit te graven.Ik had enkele schoppen in een klein emmertje gedaan en naar huis gereden.Ik had enkel werksters en slaven.Ik kan me voorstellen dat als mensen je zien met een schop ze gaan denken wat doet hij daar.Ik heb thuis nog een klein schopje maar daar kom je niet ver mee denk ik.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Mijn enige poging voor Formica sanguinea: 2 emmers van 10 liter gevuld met nestmateriaal: na enkele weken bleek ik 2 gynes gevangen te hebben.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Is een klein tuin schopje voldoende om een klein serviformica nest op te graven?
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

Re: serviformica

Bericht door koentje »

Hoe kan ik weten welke soort ik opgraaf?Omdat ik niets van mieren ken zou ik dan niet beter wachten tot ze deze maand uit vliegen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Als je een relatief grote, slanke, bange, glanzend zwarte mier ziet, is het waarschijnlijk een zwarte bosmier. Je mag ook gynes vangen, maar het best geef je hen meteen wat poppen bij.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Venator schreef:Is een klein tuin schopje voldoende om een klein serviformica nest op te graven?
Als het nest klein genoeg is, wel ja. Of als je gewoon genoeg recipiënten hebt (voldoende grote emmers), kan je rustig het hele nest opscheppen zonder dat er teveel ontsnappen. Het probleem wordt dan om ze over te laten lopen naar een plaats die jou meer geschikt lijkt...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Thuis heb ik een emmertje staan waar voeding voor koolmeesjes heeft ingezeten.Ik ben ook een liefhebber van koolmeesjes :D
Ik ga het proberen om het nest uit te graven bij mijn schoonbroer deze avond.Omdat het nest meerdere ingangen heeft denk ik niet dat het een klein nestje is.Het is ook te hopen dat de gyne/gynes met dit warm weer boven in het nest zitten zodat ik niet te diep moet graven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Ik spreek over enkele emmers van een tiental liters. Als je dat niet hebt, moet je gaan zeven, waardoor een gyne mogelijk tijd heeft om weg te lopen.
DUCKDUCKGO!
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

Re: serviformica

Bericht door koentje »

Dit lijkt me te moeilijk.Ik wacht wel op de bruids dagen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

koentje schreef:Dit lijkt me te moeilijk.Ik wacht wel op de bruids dagen.
Als je geen ervaring hebt kan je inderdaad beter wachten tot de bruidsvluchten plaats vinden.Het zal op zich niet meer lang duren!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

In deze topic hebben enkele leden het afgeraden om een nest uit te graven.Omdat de slagingskans eigenlijk zeer klein is.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=7986
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Kijk, ik heb het 1 keer geprobeerd, het ging eigenlijk zonder moeite, en maanden nadien waren er nog poppen in het oorspronkelijke nest, dus ik neem aan dat op dat moment nog leefde. Ik ben dit weekend nog eens gaan kijken, (10 jaar later), en de hele omgeving ligt nu in de schaduw, waardoor er geen bosmieren meer zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Ik heb het nest proberen uit te graven zonder succes.Veel werksters maar geen gyne/gynes te bespeuren.Zelfs geen jonge gynes die moeten gaan uit vliegen.Jammer.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Inderdaad jammer venator.Ben je zeker dat het geen bosmieren waren?Ik vind het zelf ook makkelijker om te wachten tot er bruidsvluchten zijn.Als de tijd rijp is kan je ze vooral in heide gebieden van de grond rapen.Dan heb ik het alleen nog maar over serviformica gynes.Begin juni ga ik terug regelmatig wandelen met mijn hond in een groot heide gebied,zien als ik al jonge gynes kan vinden.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Het was een zuiver grond nest.Ik dacht eerst dat het een klein nestje was maar het krioelde van de werksters.Het vreemde is echter dat er vorig jaar in de zomer op die plaats geen nest was.Ik denk dat het een rufibarbis/cunicularia nest was.Ik ben een paar dagen terug nog in half bos/heide geweest.Ik heb nog geen loslopende serviformica gynes kunnen zien,misschien omdat het nog te vroeg is we zijn pas half mei.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

De jonge gynes worden nu nog gevoed denk ik.In juni zou je normaal wel gynes moeten tegen komen,volgens peter boer.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Mag je eigenlijk mieren opgraven die niet beschermd zijn?Ik kan me inbeelden als je met materiaal het bos/heide intrekt de mensen nogal raar zullen opkijken.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door blitz »

In dit filmpje laat een persoon zien hoe je gynes kunt opgraven na een bruidsvlucht.
Ik heb zelf ooit eens een formica fusca opgegraven.Het was wel in mijn eigen achter tuin.
Als je soorten zou willen die alleen in heide voorkomen maakt het wel lastig.
Je kan niet zomaar met een schop en paar emmers in een heide mierennesten gaan opgraven denk ik.
Mika hoe deed jij het?Hadden mensen het gezien dat je aan het graven was?


Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Venator schreef:Mag je eigenlijk mieren opgraven die niet beschermd zijn?Ik kan me inbeelden als je met materiaal het bos/heide intrekt de mensen nogal raar zullen opkijken.
Je mag ze zeker niet opgraven op beschermd gebied, en eigenlijk ook niet op prive gebied. Tijdens de bruidsvluchten sterven er mogelijk honderdduizenden tot miljoenen gynes door het verkeer. Als de bescherming absoluut zou moeten zijn, moet het verkeer maar stilgelegd worden van april tot oktober. Voornaamste probleem voor overleven van mieren is versnippering van het leefmilieu (voornamelijk in België), daarnaast verdwijnen van open plekken in de bossen, en ook natuurbeheer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door dvd »

Het beste lijkt me onder grote stenen te kijken of verrot hout.Ik heb dit een paar keer gedaan,jammer genoeg vind ik alleen maar formica fusca eronder.Kort bij mijn thuis ligt de duinengordel,daar heb ik wel al ander serviformica/Raptiformica soorten gezien,maar niet onder stenen of hout.Nu met dit warm weer zitten ze allemaal met broed en poppen onder grote stenen.
koentje
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2017
Gender:

Re: serviformica

Bericht door koentje »

Ik ben gisteren met mijn zoon nog gaan zoeken onder stenen.Maar we hebben niets gevonden.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Ik ga volgende weekend een uitstapje maken naar de ardennen.Tegen die tijd zijn we bijna eind mei,hopelijk vind ik daar jonge gynes.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: serviformica

Bericht door Mika »

Uitgraven gaat ook. Je moet een beetje het gevoel ontwikkelen om te weten waar die nesten zich bevinden.

Als ik ging wandelen met (niet-biologisch geïnteresseerde) mensen, dan verbaasde ik heb door te zeggen: als ik een mier was bouwde ik hier een nest (op de top van een zandheuveltje met lichte zuidhelling). Dan stak ik op die plaats een klein schopje in de grond, en daar was dan telkens een mierennest, zei het nu Myrmica of Formica fusca. Een soort van fingerspitzengefuhl, om te weten waar er mieren zullen zitten. Op heel die zuidhelling zijn niet alle plaatsjes hetzelfde, en ik kan ook niet precies uitleggen waarom daar wel en daar niet, maar ik weet wel waar wel en waar niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: serviformica

Bericht door Venator »

Mika je bedoeld jonge gynes uitgraven die zich hebben in gegraven na een bruidsvlucht?
Plaats reactie