Mieren vangen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Mieren vangen

Bericht door Ruitjes »

Hallo,

3 Maanden geleden heb ik mieren gekocht, alleen toen ik thuis kwam van school waren mijn 4 werkers al overleden.
En mijn koningin was er slecht aan toe, en beweegt nu eigenlijk ook niet meer, waarschijnlijk hebben ze het te warm gekregen maar de exacte reden weet ik eigenlijk ook niet.
Nu wil ik het natuurlijk hier niet bij laten en van mijn fouten leren, en wil dus graag een nieuwe kolonie starten, en zou daarom ook graag zelf mijn eigen koningin vangen. Nu is mijn vraag wanneer kan ik het beste mij koningin vangen. Op het internet he ik gelezen dat ik ze moest vangen wanneer ze op grond vallen naar het vliegen, alleen wanner is het de tijd van het jaar dat het gebeurd?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,
Stan
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mieren vangen

Bericht door Blue »

Voor Lasius niger bruidsvluchten hoef je niet heel lang meer te wachten. Ze vliegen rond midden juni.
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Re: Mieren vangen

Bericht door Ruitjes »

Blue schreef:Voor Lasius niger bruidsvluchten hoef je niet heel lang meer te wachten. Ze vliegen rond midden juni.
Heel erg bedankt voor je reactie!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vangen

Bericht door GvG »

Jammer dat het met je eerste kolonie niet gelukt is. Stonden ze in het directe zonlicht?

Het is niet te voorspellen wanneer de bruidsvluchten precies zijn. Meestal op warme zomerdagen (juni, juli, augustus) laat in de middag. Als er na en paar warme dagen regen voorspeld wordt moet je helemaal opletten. Maar omdat je het nooit zeker weet, is het verstandig om altijd een paar potjes bij je te hebben, in je jas of tas bijvoorbeeld. Dan heb je altijd iets bij je als er gynes op straat lopen. Het is vervelend als je onderweg bent of met vrienden in het park zit, en er vliegen en lopen opeens overal gynes rond, terwijl je niets hebt om ze in te stoppen!
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Re: Mieren vangen

Bericht door Ruitjes »

GvG schreef:Jammer dat het met je eerste kolonie niet gelukt is. Stonden ze in het directe zonlicht?

Het is niet te voorspellen wanneer de bruidsvluchten precies zijn. Meestal op warme zomerdagen (juni, juli, augustus) laat in de middag. Als er na en paar warme dagen regen voorspeld wordt moet je helemaal opletten. Maar omdat je het nooit zeker weet, is het verstandig om altijd een paar potjes bij je te hebben, in je jas of tas bijvoorbeeld. Dan heb je altijd iets bij je als er gynes op straat lopen. Het is vervelend als je onderweg bent of met vrienden in het park zit, en er vliegen en lopen opeens overal gynes rond, terwijl je niets hebt om ze in te stoppen!
Daar heb inderdaad gelijk in!

Mijn Gyne leeft nog steeds in een pipet en zou haar graag naar een reageerbuisje willen verplaatsen.
Alleen nu is het probleem dat ik nergens echt reageerbuisje kan regelen dus ben ik van plan om er een paar aan te schaffen, alleen ik kan nergens op het internet een paar fatsoenlijke voor een goede prijs vinden. Heb jij misschien enige idee?

Groet,
Stan
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren vangen

Bericht door Tioba »

Als je nog naar school gaat kun je aan je biologie of natuurkunde leraar vragen om buisjes, sommige zijn erg meewerkend in het leveren van buisjes of hebben goeie ideeën daarover

Ik krijg buisjes van een kerel die ik ken (hij werkt in een lab)
Maar je kunt ze idd gewoon via internet bestellen

Ik koop ze per 100
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Re: Mieren vangen

Bericht door Ruitjes »

Tioba schreef:Als je nog naar school gaat kun je aan je biologie of natuurkunde leraar vragen om buisjes, sommige zijn erg meewerkend in het leveren van buisjes of hebben goeie ideeën daarover

Ik krijg buisjes van een kerel die ik ken (hij werkt in een lab)
Maar je kunt ze idd gewoon via internet bestellen

Ik koop ze per 100
Ik heb geen biologie en geen scheikunde meer.. dus dat is al geen optie helaas.
Heb gehoord dat ze ook vaak bij bloemenwinkel reageerbuisjes hebben.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren vangen

Bericht door Tioba »

Klopt, daar idd ook

Als je daar een stuk of 10/20 kunt kopen/krijgen zit je wel goed denk ik
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Plaats reactie