Kan dit ook voor en Queen ant?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door Ruitjes »

Ik heb een queen ant, alleen geen reageer buisje om haar te bewaren.. Dus ben ik een beetje creatief geweest en vroeg me af of dit een goede setup was als begin.

Ze loopt veel, maar is zich nu aan het wassen is dit een goed teken.

En wat kan ik haar het beste als eten geven?? Ze had eerst werkers alleen die zijn overleden, omdat ik ze perongelijk in de zon heb laten staan... :roll: Ze was eerst heel erg zwak en kon alleen bewegen wanneer is op de kop lag.

Zal ik haar nu honing geven of? heb wat hulp nodig!
WhatsApp Image 2017-05-20 at 19.07.31.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door Martijnk »

Wat voor gyne is het? Jouw setup lijkt mij onwenselijk, aangezien je het afval zou moeten kunnen verwijderen. Of je de gyne eten moet geven hangt af van het soort dat het is... Sommige gynes hebben geen eten nodig tijdens het stichten van de kolonie.
Ze had eerst werkers alleen die zijn overleden, omdat ik ze perongelijk in de zon heb laten staan... :roll: Ze was eerst heel erg zwak en kon alleen bewegen wanneer is op de kop lag.
Zorg er ook voor dat je de 'reageerbuis' afdekt. Het moet donker zijn van binnen. Dat haar eerste werksters zijn overleden, is niet goed. Het kan zijn dat ze nu te weinig kracht heeft om opnieuw een groep werksters te stichten.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door Ruitjes »

Martijnk schreef:Wat voor gyne is het? Jouw setup lijkt mij onwenselijk, aangezien je het afval zou moeten kunnen verwijderen. Of je de gyne eten moet geven hangt af van het soort dat het is... Sommige gynes hebben geen eten nodig tijdens het stichten van de kolonie.
Ze had eerst werkers alleen die zijn overleden, omdat ik ze perongelijk in de zon heb laten staan... :roll: Ze was eerst heel erg zwak en kon alleen bewegen wanneer is op de kop lag.
Zorg er ook voor dat je de 'reageerbuis' afdekt. Het moet donker zijn van binnen. Dat haar eerste werksters zijn overleden, is niet goed. Het kan zijn dat ze nu te weinig kracht heeft om opnieuw een groep werksters te stichten.

Het is is lasius niger.


Daar was ik al bang voor, ik zal het gebruiken als tijdelijke setup totdat ik een reageer buisje heb.
Het lijkt me nu dus slim om haar wat honing te geven voor wat extra energie?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door GvG »

Queen ant? In het Nederlands noemen we dat mierenkoningin of gyne. :)

Ik vind het wel een slimme tijdelijke oplossing voor als je geen reageerbuisje hebt. Zolang je oppast dat je niet in het dikke deel van het pipetje knijpt, zit ze wel veilig. Als je er aan gaat rommelen, bijvoorbeeld om afval te verwijderen en te voeren, is de kans groot dat het reservoir gaat lekken. Voorzichtig dus!

Je kunt haar wel een klein (echt heel klein!) drupje suikerwater geven. Dat breng je dan in het "buisje" met een cocktailprikker. Ze moet het drupje in een keer op kunnen drinken. Suikerwater vind ik beter dan honing. Laat haar daarna een weekje helemaal met rust. Als het dan nog goed met haar gaat kun je nog een drupje geven, en een fruitvliegje.

Gynes die al eerder werksters hebben grootgebracht, kunnen dat doorgaans niet nog een keer. Hou daar rekening mee.

Waarom heb je trouwens geen buisje? Zat ze niet in een buisje met haar werksters? Hoeveel werksters had ze?
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door Ruitjes »

GvG schreef:Queen ant? In het Nederlands noemen we dat mierenkoningin of gyne. :)

Ik vind het wel een slimme tijdelijke oplossing voor als je geen reageerbuisje hebt. Zolang je oppast dat je niet in het dikke deel van het pipetje knijpt, zit ze wel veilig. Als je er aan gaat rommelen, bijvoorbeeld om afval te verwijderen en te voeren, is de kans groot dat het reservoir gaat lekken. Voorzichtig dus!

Je kunt haar wel een klein (echt heel klein!) drupje suikerwater geven. Dat breng je dan in het "buisje" met een cocktailprikker. Ze moet het drupje in een keer op kunnen drinken. Suikerwater vind ik beter dan honing. Laat haar daarna een weekje helemaal met rust. Als het dan nog goed met haar gaat kun je nog een drupje geven, en een fruitvliegje.

Gynes die al eerder werksters hebben grootgebracht, kunnen dat doorgaans niet nog een keer. Hou daar rekening mee.

Waarom heb je trouwens geen buisje? Zat ze niet in een buisje met haar werksters? Hoeveel werksters had ze?
haha ook weer iets geleerd gyne :)
Ze had maar 3 werksters, ik had een fout gemaakt en had ze al in een formicarium gelegd.
Er lagen wel wat eitjes in maar die zijn ook nooit uitgekomen.

dus het eigenlijk niet meer mogelijk dat de gyne eitjes gaat leggen :shock:
Ruitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2017
Gender:

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door Ruitjes »

GvG schreef:Queen ant? In het Nederlands noemen we dat mierenkoningin of gyne. :)

Ik vind het wel een slimme tijdelijke oplossing voor als je geen reageerbuisje hebt. Zolang je oppast dat je niet in het dikke deel van het pipetje knijpt, zit ze wel veilig. Als je er aan gaat rommelen, bijvoorbeeld om afval te verwijderen en te voeren, is de kans groot dat het reservoir gaat lekken. Voorzichtig dus!

Je kunt haar wel een klein (echt heel klein!) drupje suikerwater geven. Dat breng je dan in het "buisje" met een cocktailprikker. Ze moet het drupje in een keer op kunnen drinken. Suikerwater vind ik beter dan honing. Laat haar daarna een weekje helemaal met rust. Als het dan nog goed met haar gaat kun je nog een drupje geven, en een fruitvliegje.

Gynes die al eerder werksters hebben grootgebracht, kunnen dat doorgaans niet nog een keer. Hou daar rekening mee.

Waarom heb je trouwens geen buisje? Zat ze niet in een buisje met haar werksters? Hoeveel werksters had ze?
Ze heeft trouwens wel even in een buisje gezeten, alleen dat begon al snel te schimmelen, en heb er toen maar gauw vrij gelaten in mijn formicarium.

Alleen het buisje is redelijk dik en klein, ik weet niet ik moet doen :/
WhatsApp Image 2017-05-20 at 22.33.18.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door Martijnk »

Daar zou ik je gyne inderdaad niet in laten zitten. Reageerbuisjes zijn een betere oplossing. Je kan ze alvast aanschaffen voor later... 100mm met een diameter van 16mm zijn vaak groot genoeg.

Wat betreft hoe nu verder:
Een heel klein drupje suikerwater geven en vervolgens een week (liefst langer) in het donker laten staan. Niet elke dag gaan kijken, want dan loopt het niet goed af. Het is dus belangrijk dat je haar rust geeft (trillingsvrij) en in het donker haar gangetje laat gaan.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kan dit ook voor en Queen ant?

Bericht door GvG »

Laat haar maar in het pipetje tot je buisjes hebt. Zit je toevallig nog op school? Een school waar scheikunde gegeven wordt? Dan hebbben ze daar wel een buisje voor je.

En niets is onmogelijk, maar je kunt er maar beter rekening mee houden dat ze geen werksters meer gaat voortbrengen. Eitjes leggen misshien nog wel, maar het voeden van de larven gaat lastig worden.
Plaats reactie