Verhuizen of zo laten?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MrSkipshots
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2017
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 31

Verhuizen of zo laten?

Bericht door MrSkipshots »

Beste mede mierenhouders,

Mijn vraag na het zien van 3 reageerbuisjes was of deze al zo ver vervuild zijn door de mieren dat ze vervangen moeten worden voor schone buisjes of dat ik hier nog even mee zou moeten wachten.

Mijn 2e vraag is of het een probleem is dat mijn kolonies: Pheidole paladula, Messor barbarus en Plagiolepis pygmaea allemaal 24/7 rond de 27,5 graden blijven of dat ze echt een dag nacht temperatuur moeten hebben. Ze lijken het allemaal erg naar hun zin te hebben maar toch vraag ik me af of dit de goede temperatuur is voor deze soorten.

Groetjes Wesley.
20170522_110022[1].jpg
20170522_110204[1].jpg
20170522_110209[1].jpg
20170522_110459[1].jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Verhuizen of zo laten?

Bericht door Elan »

Wat betreft de schimmel, ik zou een tweede buis aanbieden. Als het vervelend is kunnen ze dan verhuizen. Misschien wel een iets kleinere (of met groter waterreservoir); die in je foto's hebben namelijk wel veel ruimte.

Wat betreft het verwarmen, sommige soorten vinden constante verwarming vast geen probleem. Je kunt evt een timer er op zetten, of, als je toch al een extra buis geeft, één nestdeel/buis verwarmen, en het andere niet. Dan kunnen ze zelf kiezen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verhuizen of zo laten?

Bericht door Mika »

Ik kan enkel bevestigen: bij deze soorten heb ik dat ook nooit als een probleem ervaren. Ik denk bij Formica fusca wel, in die zin dat ze bij continue verwarming maar 3 maanden actief zijn per jaar.

Deze buisjes zijn vooral te ruim, en hebben te weinig watervoorraad. Vooral voor de kleinere soorten zou je best kleinere buisjes aanbieden.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizen of zo laten?

Bericht door GvG »

De schimmel is op zich geen probleem. Soms worden de watjes wat minder waterdoorlaatbaar, maar deze soorten willen hun nest niet te droog. Zorg wel dat je ze af en toe wat extra (suiker)water geeft in de buitenwereld.
Hoe groot is je buitenwereld? Als je daar een vers buisje neerlegt kunnen zelf kiezen om te verhuizen.
MrSkipshots
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2017
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verhuizen of zo laten?

Bericht door MrSkipshots »

Heb ze 23 mei een kans gegeven om in een nieuw buisje te gaan. Geen van beide is het nieuwe buisje in gegaan tot dat ik inderdaad de omstandigheben veranderde van het oude buisje. Toen de sok van het ouwe buisje af was op 24 mei was Messor zo in het nieuwe verse buisje. Alleen Pheidole heeft er nog geen zin in dus heb net het nieuwe buisje iets dichter bij het warmte matje gelegt en is nu 28.7 graden. Het ouwe buisje ligt nu zonder sok op 24 graden dus misschien gaan ze nu wel over. Ook heb ik 24 mei n alle buitenwerelden suikerwater toegevoegd ze lijken er gek genoeg niet egt van onder de indruk. Wel zijn ze erg blij met Jelly-food wat eigelijk voor reptielen bedoeld is.
Hier onder een foto van mieren die genieten van de bananen Jelly-food.
Heel erg bedankt voor alle goede tips!
20170505_193540.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MrSkipshots
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2017
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verhuizen of zo laten?

Bericht door MrSkipshots »

Uiteindelijk is vanmorgen de Pheidole toch over gegaan naar het verse buisje. En heb ik de Pheidole kolonies samengevoegd wat best soepeltjes gegaan is na 15 minuten trekken aan de koningin is ze het reageerbuisje in gesleurd en ze zit nu naast de grote berg broed van de andere kolonie. Wel blijven de koninginnen elkaar mijden in het buisje.

Heel erg bedankt voor de bruikbare tips mensen!
Plaats reactie