HELP! Vraag van een papa.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
JM
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017
Gender:

HELP! Vraag van een papa.

Bericht door JM »

Beste allemaal,

Mijn naam is Jos en ik ben de trotse papa van Don (9 jaar).

Don wil graag een mierenboerderij hebben en heeft hier ook de interesse in, hij kijkt filmpjes op Youtube en vindt het allemaal geweldig.
Graag zou ik mijn zoontje voor zijn verjaardag willen verrassen met een aantal mieren met alle toebehoren; en daar beginnen dan ook direct mijn vragen.
Welke mierensoort? Lazius Niger?
En welke mierenboerderij, arena etc.

De keuze is gewoon reuze maar ik wil graag iets kopen dat goed is voor de beestjes en mijn zoontje.

Graag jullie advies.

Met vriendelijke groet,
Jos Mulders
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: HELP! Vraag van een papa.

Bericht door Blue »

Hangt er vanaf wanneer zijn verjaardag is. Als het nog lang duurd dan kan je de koningin zelf vangen buiten. Als het niet lang meer duurt kun je ze online kopen, van een webshop of hier op het forum worden ze ook wel aangeboden. Lasius niger is inderdaad de meest simpele om mee te beginnen en ook nog eens leuk! Een formicarium (mierenboerderij) hoeft in het begin helemaal niet. Een kolonie kan wel met zijn honderd in een reageerbuisje zitten, sterker nog het is zelf beter om ze tot de honderd werksters in een buisje te houden. Van nul naar honder kan ongeveer een jaar duren maar vaak kost het wat meer tijd. Verder hebben ze niet veel voedsel nodig, wat fruitvliegjes of andere kleine insecten (ingevroren) en suikerwater. Zorg er ook voor dat je een open buitenwereld hebt, dat kan gewoon een bakje van de chinees zijn met een talklaag op de rand van de binnenkant van het bakje. Het is maar hoe duur je het voor jezelf wilt maken! Lees je goed in en als je vragen hebt stel ze dan gerust, veel succes!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: HELP! Vraag van een papa.

Bericht door Elan »

Hoi Jos,

Hoewel ik niet goed weet hoe het zit met het geduld van een 9-jarige, zou ik beginnen met jonge en kleine kolonie van de wegmier Lasius niger. Die vinden veel bekeken worden niet zo'n ramp, en zijn best makkelijk in de verzorging en hebben nog lang niet speciale toebehoren nodig.
Als de verjaardag pas over 2+ maanden is zou ik zelfs even wachten, want straks zijn de koninginnen van de straat te plukken! Persoonlijk vind ik vanaf één mier beginnen toch echt het stoerst (maarja, geduld enzo).


Qua toebehoren kunnen jullie makkelijk beginnen met een reageerbuis. Als er enkele werksters zijn kan deze aangesloten worden op een kleine buitenwereld, of de buis kan in een bakje gelegd worden.
Uiteraard zijn er vast ook ergens hele mooie opstellingen te koop, maar voor een kleine kolonie is dat niet echt een goed idee (vanwege de overvloed aan ruimte). Ik heb ook nesten langs zien komen met een kleine afsluitbare ruimte (claustral chamber) om de kolonie klein te laten beginnen, maar dan zit je ook weer te betalen.


Voor verdere tips zou ik eerst even verwijzen naar deze pagina, mocht die nog niet doorgenomen zijn: http://www.antforum.nl/page/mierenhobby
[edit] en deze natuurlijk: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=1684
Laatst gewijzigd door Elan op 31 mei 2017, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie