Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Goedemiddag forumleden!

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een startende harpegnathos venator kolonie.

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een formicarium en deze wil ik zo natuurlijk mogelijk maken als ik kan!

Daar bedoel ik mee planten/aarde/water/stenen etc.

Maar nu is mijn vraag wat voor grond kan ik gebruiken? Gewoon potgrond? Of is het een goed idee om dit te mengen met zand/leem. Het is namelijk de bedoeling om het waterpeil zo nu en dan te laten stijgen! Alle suggesties zijn welkom en meedenken wordt zeer gewaardeerd!

Hier onder zie je een foto hoe ik de formicarium heb gemaakt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Westdijk »

Ik heb geen ervaring met deze soort om het je met zekerheid te kunnen vertellen. Als ik echter denk aan het waterpeil waarmee je wilt gaan 'spelen', dan vermoed ik dat potgrond minder geschikt is dan leem of een mengsel van leem en zand. In http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=2422 is een voorkeur van een nest in ytong, gips of zand/leem te lezen.
RayAnt schreef:Daar bedoel ik mee planten/aarde/water/stenen etc.
Als ik kijk naar de foto dan kost het me moeite om me voor te stellen wat jij precies voor ogen hebt. Wil je het toelichten voor mij? Ik ben zeer geïnteresseerd in een natuurlijke inrichting.
RayAnt schreef:Het is namelijk de bedoeling om het waterpeil zo nu en dan te laten stijgen!
Wat is de reden hiervoor? Soms is het beter om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Als je de mieren natte voeten wilt bezorgen lijkt een regenbui me makkelijker te realiseren, maar de keuze ligt natuurlijk bij jou. Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat realiseren.

Helaas voor jou meer vragen dan antwoorden.
Laatst gewijzigd door Westdijk op 07 jun 2017, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Aljosha »

Voor mijn Carebara diversa kolonie gebruik ik coco's humus, deze schimmelt niet en is stevig genoegen voor de mieren om in te bouwen, houdt ook goed vochtigheid vast. Hou er rekening mee als je planten koopt dat er geen insecticide op zit.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Als toelichting op de foto heb ik maar even een tekening gemaakt hoop dat dat een beetje duidelijkheid schept!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Aangezien deze soort snel last heeft van meiten heb ik dus besloten om ze een aarde nest te geven! Ik volg antscanada al een tijdje en heb daar gezien dat zijn kolonie van de yellow crazy zo van hun meiten zij afgekomen na dat hij hun een aarde nest heeft gegeven en zoals op dit forum bekent is heeft deze soort daar wel last van gekregen in een gips nest! Vandaar de reden dat ik hun natuurlijke omgeving zo goed mogelijk wil nabootsen
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Aljosha schreef:Voor mijn Carebara diversa kolonie gebruik ik coco's humus, deze schimmelt niet en is stevig genoegen voor de mieren om in te bouwen, houdt ook goed vochtigheid vast. Hou er rekening mee als je planten koopt dat er geen insecticide op zit.
De planten koop ik bij een webwinkel voor kikker terrariums dus ga er wel een beetje van uit dat die planten veilig zijn (hoop ik :roll: )

Coco's humus? Is dat ook een soort aarden of is dat meer als topping?
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor de toelichting. Je tekening heeft een heleboel duidelijk gemaakt. Ook hier heb ik echter vragen over. Ik hoop dat je het niet vervelend vind. Het onderwerp fascineert me.

Hoe dik wordt de laag dat je drainsubstraat noemt en bestaat dit uit kleikorrels of een ander materiaal?
Hoe groot zijn de vele gaatjes en waarom bijvoorbeeld geen worteldoek, zoals ik weleens in terrariums zie? De kans is aanwezig dat de gaatjes verstopt raken.
Wat voor planten ga je toepassen? Komen deze planten voor waar deze mieren normaal leven om het biotoop na te bootsen of maakt het je weinig uit?
Zet je de mieren er meteen na inrichting van de bak in of kijk je het eerst even toe hoe de planten en mos gaan groeien voor je er dieren in uitzet?
Ga je verlichting boven de bak gebruiken?
Ga je een warmtemat toepassen?
Hoe hoog wordt de bak? (in verband met het springen van de mieren)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Aljosha »

dan gebruik je het best coco's humus, je kan eens googlen wat voor voordelen het heeft.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Mika »

Ze maken normaal gezien (in het laatste stadium) een nest met een ingebouwde overstromingsprotectie. Daarvoor hebben ze meer plaats nodig.
DUCKDUCKGO!
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Westdijk schreef:Bedankt voor de toelichting. Je tekening heeft een heleboel duidelijk gemaakt. Ook hier heb ik echter vragen over. Ik hoop dat je het niet vervelend vind. Het onderwerp fascineert me.
Geen enkel probleem praat er graag over en zo kom ik ook meer te weten :)
Westdijk schreef:hoe dik wordt de laag dat je drainsubstraat noemt en bestaat dit uit kleikorrels of een ander materiaal?
Hier ben ik nog niet helemaal over uit! Als ik namelijk van die licht gewicht bruine korrels neem (denk dat dat kleikorrels zijn) dan is de kans groot dat ze deze naar de oppervlakte brengen en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Ik zat zelf te denken aan middel grootte kiezel/grind steentjes en dit dan z'n 3 cm dik aan te brengen.

Westdijk schreef:hoe groot zijn de vele gaatjes en waarom bijvoorbeeld geen worteldoek, zoals ik weleens in terrariums zie? De kans is aanwezig dat de gaatjes verstopt raken
De gaatjes zijn 1mm groot (klein :lol: ) over de worteldoek heb ik nog niet echt nagedacht, zal dit de kans op schimmel misschien vergroten? Omdat het water niet goed door/weg kan lopen?

Westdijk schreef:wat voor planten ga je toepassen? Komen deze planten voor waar deze mieren normaal leven om het biotoop na te bootsen of maakt het je weinig uit?
Ik heb inderdaad alleen planten gekocht die voorkomen uit hun leefomgeving (Azië) en die geschikt zijn voor een natte bodum! Of het iets uit maakt weet ik niet maar als ik ergens aan begin wil ik het wel zo goed als mogelijk doen!
Westdijk schreef: Zet je de mieren er meteen na inrichting van de bak in of kijk je het eerst even toe hoe de planten en mos gaan groeien voor je er dieren in uitzet?
Ik wil idd eerst weten of de planten/bodum etc. het goed doen voor dat in de mieren erin doen en of ik dus nog wat aan wil passen! Ik wil namelijk zo weinig mogelijk met mn handen in de aarde als ze er al in zitten want ik zit er niet op te wachten om gestoken te worden :?
Westdijk schreef:Ga je verlichting boven de bak gebruiken?
In de deksel heb ik twee gaten gebord waar ik verlichting in ga hangen dit heeft de sterkte van gewoon daglicht!
Westdijk schreef:Ga je een warmtemat toepassen?
De warmtemat ben ik van plan om onder de "waterbak" te plaatsen zodat het via het water de aarde verwarmt! ook zullen de lampen warmte afgeven waar door overdag warmer is dan s'nachts
Westdijk schreef:Hoe hoog wordt de bak? (in verband met het springen van de mieren)
De afmeting van me bak is: 60cm lang, 30cm breed, 40cm hoog
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Calvinier »

Ik ben heel erg benieuwd :)
Ga je wel een blog bij houden als het zover is?
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Ik ga daar denk ik dit weekend al mee beginnen als ik er de tijd voor kan vinden!
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Westdijk »

RayAnt schreef:over de worteldoek heb ik nog niet echt nagedacht, zal dit de kans op schimmel misschien vergroten? Omdat het water niet goed door/weg kan lopen?
Ik beschik slechts over theoretische kennis over terrariums, dus pin me nergens op vast. Als je worteldoek over de kleikorrels legt, dan betwijfel ik of de mieren in staat zijn de kleikorrels naar de oppervlakte te brengen. Het scheelt gewicht, voor het geval je de bak op een later moment wilt verplaatsen. Kleikorrels nemen water op, het lijkt mij tenminste een voordeel. Je hebt dan geen stilstaand water onderin de bak. Je kan het doek ook over het grind liggen als daar toch je voorkeur naar uit blijft gaan, om de grond ervan gescheiden te houden.
Schimmel lijkt met regelmaat in een beplant terrarium voor te komen, concludeer ik na het lezen van verscheidene verslagen en blogs, en is in beperkte omvang in mijn beleving ook geen probleem, maar kan je eventueel bestrijden met de introductie van springstaartjes als het niet lukt om het zodanig in te richten dat schimmels geen kans krijgen.
RayAnt schreef:De warmtemat ben ik van plan om onder de "waterbak" te plaatsen zodat het via het water de aarde verwarmt! ook zullen de lampen warmte afgeven waar door overdag warmer is dan s'nachts
Ik denk dat je dit idee eens aan ervaren terrariumhouders moet voorleggen. Als ik aan warm, stilstaand water denk komt de gedachte aan de legionella bacterie bij me op. Alleen, nogmaals, ik heb geen ervaring met terrariums.

Bedankt voor je reactie en de wijze waarop je inhoudelijk antwoorden geeft. Ik ben erg benieuwd naar je blog, als je daarvoor de tijd kunt vinden. ;)
Plaats reactie