Bruidsvluchten

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Bruidsvluchten

Bericht door Calvinier »

Geachte mierenkenners,

Op het forum heb ik een kleine zoektocht gedaan over informatie van de bruidsvluchten, maar tot op heden niet alles kunnen vinden.
Mijn beide gynes zijn helaas overleden dit jaar en ik wil dit jaar een aantal gynes gaan vangen.
Wat is het beste moment om te gaan zoeken?

-Het moet geregend hebben, op het moment van zoeken droog en warm zijn.
-In bepaalde maanden gaan zoeken als de mieren daadwerkelijk gaan koloniseren.

Maar zijn er nog meer tips die ik over het hoofd zie?

Zijn de andere mierenkolonies actiever dan anders?
Moet de zon schijnen of juist niet?
Tussen welke temperaturen heb ik de meeste kans?

En als er een overzicht is gemaakt, kan deze dan bij beginnersinformatie gemaakt worden?

Graag hoor ik van jullie.

Groeten, Calvin
Laatst gewijzigd door Calvinier op 12 jun 2017, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bruidsvluchten

Bericht door Martijnk »

Het moet lekker warm zijn. Op deze sheet kan je zien welke kolonies op welke momenten vliegen. Succes met je zoektocht!
http://www.nlmieren.nl/websitepages/nuptialflights.html
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bruidsvluchten

Bericht door Blue »

Het moet inderdaad erg warm zijn. En wanneer het de dag ervoor goed heeft geregend of geonweerd dan is de kans nog veel groter (de grond is dan goed bewerkbaar). De zon hoeft niet per sé te schijnen maar als hij dat niet doet dan is het ook niet erg warm. De mieren zijn veel actiever, ze maken nestopeningen groter en enkele dagen voor een vlucht kun je meestal geslachtsdieren bij de opening zien rondlopen. Martijn gaf al een tabel aan maar neem dat met een korreltje zout, het is verre van perfect en alleen een aanduiding van wanneer ze ongeveer komen. En als je een zwembad hebt, kijk daar in! Na een bruidvlucht kunnen veel gynes daar in landen die normaal weg kunnen lopen en nu niet.
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bruidsvluchten

Bericht door Calvinier »

Bedankt voor de reacties,

Ik heb hier nog vragen over.

Wat is erg warm? hoe warmer hoe beter?

En hoe zit het met de wind? Persoonlijk lijkt het mij fijner om zonder wind de bruidsvlucht te maken, is er iemand dat dat kan bevestigen?
Of maakt de wind niet uit?

Groeten,
Calvin
Pien
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 juni 2017
Gender:

Re: Bruidsvluchten

Bericht door Pien »

zijn er in bepaalde gebieden van Nederland bepaalde soorten beter te vinden?

ik ben helemaal nieuw in deze hobby en ik wil graag L.niger gaan vangen zodra ze uitvliegen, maar ik vroeg me dus af of ik daarvoor op een bepaalde plek meer kans heb dan ergens anders?
1x Lasius grandis: 20 werksters
1x Messor Barbarus: 20-30 werksters
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bruidsvluchten

Bericht door Blue »

Erg warm is boven de 25 graden meestal. Maar dat hangt er ook vanaf waar de wind vandaan komt. De wind is het beste er gewoon helemaal niet. Mieren zijn erg slechte vliegers en daarom willen ze zo min mogelijk wind. Het is wel zo dat je veel mierensoorten meer vind dan op andere plekken maar Lasius niger vind je werkelijk overal!
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Bruidsvluchten

Bericht door mannes »

Hoi, ik ben beginner met ook een vraag over bruidsvluchten. Ik hoop dat het goed is, dat ik die hier stel. Ik wil graag proberen een paar Lasius niger koninginnen te vangen. Bij mij in de buurt is een nest, waar ik gisteren en vandaag de geslachtsdieren bij de opening zag rondkruipen. Mijn vraag is: hoeveel tijd heb je eigenlijk, als ze besluiten uit te gaan vliegen? (Bijvoorbeeld: stel dat ze morgenavond uitvliegen, en ik fiets er de volgende dag pas langs. Ben ik dan te laat om de gynes te vinden?)
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie