Voeding

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Voeding

Bericht door Altecs »

Ik geef mijn mieren om de 2-3 dagen steeds 3 fruitvliegjes. Nou is het mij opgevallen tijdens het schoonmaken van de buitenwereld dat ze een paar verstopt hebben onder de buisjes met water.

Bewaren zij die zo voor later of zien ze het als afval en moet ik ze minder geven?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Voeding

Bericht door Blue »

Bij mij deden ze dit ook en kijken ze er nooit meer naar om. Ze bewaren precies genoeg zodat ze een klein voorraadje hebben dat optijd opkomt maar niet dat de boel gaat schimmelen. Je kan ze dus wel wat minder geven zodat je geen vliegjes verspilt en het een troep word.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voeding

Bericht door Altecs »

Ja dat dacht ik dus ook maar wist het niet zeker. Ga ze nu maar 2 geven in plaats van 3 of is 1 zelfs genoeg ? het zijn er namelijk niet zo veel 18 +/- mieren heb ik.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Voeding

Bericht door Blue »

Kijk maar hoe ze erop reageren. Er kan niet al te veel fout gaan. Probeer eerst maar twee te geven in plaats van drie, vaak zie je ze ook meer naar buiten komen als ze op zoek zijn naar eten.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Voeding

Bericht door Elan »

Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid werksters, maar om de hoeveelheid broed. Daar is het eten immers vooral voor. Ik zou maar met iets minder beginnen in ieder geval.
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voeding

Bericht door Altecs »

Kan het niet zo goed zien maar volgens bij heb ik zo 5-8 larven en 3-5 poppen.
Vanochtend was een van mijn mieren ontsnapt dus ik moet ze vandaag wat te eten geven heb het de afgelopen 3 dagen niet gedaan. Ze hebben wel 2 buisjes met water en suikerwater dus dat is wel goed geregeld :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Mika »

Welke soort? Is er verwarming? Zijn er eitjes?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Altecs
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 november 2016
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voeding

Bericht door Altecs »

Lasius niger - er is geen verwarming denk niet dat het de afgelopen dagen nodig is haha en ja er zijn heeeel veel eitjes larven en poppen.

Heb ze afgelopen zondag een vlieg gegeven die ik thuis had gevangen en nou zijn ze die nog steeds aan het eten. Ze hebben die heel snel naar binnen gehaald, was erg leuk om te zien hoe ze met zo 8 mieren het opgehaald hadden :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Mika »

Mieren die honger hebben, zijn ook altijd enthousiaster dan mieren die genoeg hebben. Dat is ook een teken. Ook de snelheid waarmee de eerste mier die het voedsel ontdekt de anderen gaat halen is een teken dat het nodig was.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie