Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Koby
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2017
Gender:

Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Koby »

Hallo, ik heb een weekje ongeveer mijn mieren binnengekregen en ze doen het goed, maar ik heb 1 laatste vraag. In dit bericht is een foto toegevoegd (als het gelukt is :lol:) en daarin zie je mijn current setup. Ze slepen veel voedsel naar hun reageerbuis naar binnen en houden alles schoon, en ik geef ze elke week 3 druppels suikerwater en af en toe een fruitvliegje. Maar mijn vraag is, is de setup die ik op moment heb goed, of kan ik het beter maken? over 2 dagen krijg ik mijn outworld binnen en die verplaats ik dan met het voedsel bakje wat je nu aan de rechter kant ziet. Als ze 50 werkers hebben ga ik hun nest aansluiten die je ook op de foto ziet. Nog enige tips? Elke tips zijn welkom!!! Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Martijnk »

Welke mierensoort is het? Ik vermoed dat dit een Messor barbarus kolonie is? Deze hebben geen suikerwater nodig, wel normaal water.
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Koby
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2017
Gender:

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Koby »

oh, dat wist ik niet :P Hebben ze wel honingdauw nodig?

EDIT: mierenboerderij zegt van wel en dat ze tot maximaal 50 mieren in mijn farm kunnen...
Ik denk eerder dat jullie gelijk hebben maar waarom zet mierenboerderij dat dan op de site?
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Martijnk »

Koby schreef:oh, dat wist ik niet :P Hebben ze wel honingdauw nodig?

EDIT: mierenboerderij zegt van wel en dat ze tot maximaal 50 mieren in mijn farm kunnen...
Ik denk eerder dat jullie gelijk hebben maar waarom zet mierenboerderij dat dan op de site?
Omdat mierenboerderij gierig is.
In alle eerlijkheid: je kan het beste je mieren tot 100 werksters in je reageerbuisje houden. Als je een kleine kolonie hebt, dan kan je suikerwater aanbieden, maar met werksters halen ze de suikers uit de zaden (in het begin graszaad).
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Elan »

Ach een beetje suikerwater oid zullen ze niet vervelend vinden. Ik heb eigenlijk geen idee in welke mate ze het (niet) "nodig" hebben.
Wel denk ik dat ze de hoeveelheid mieren in hun nieuwe nesten zwaar onderschat hebben, maar goed. Wellicht bedoellen ze het voor mensen die alles in een keer kopen (bijvoorbeeld al een grotere kolonie erbij). Je wilt dan juist niet je nest meteen vol hebben, er moet immers ruimte voor uitbreiding zijn.
Koby
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2017
Gender:

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Koby »

Afbeelding

Hoeveel werkers om te beginnen? Deze farm is erg klein en verticaal.
Bedankt voor alle hulp BTW!
Ik denk dat de mieren die in de setup zitten met ongeveer 15 zijn, maar ik heb ook nog een kolonie met rond de 20/25 werkers, geen soldaten tho!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door salamalfayed »

Kleine opmerking. Messor barbarus met 100 werksters in een reageerbuis is niet echt realistisch. Ik heb (naast grote kolonies) ook een kleine kolonie met +/- 50 werksters en die hebben alleen al een reageerbuis vol aan zaadjes... De Messor werksters zijn ook een heel stuk groter dan de lasius.

Dit is hoe mijn nestje er nu bij zit:
20170610_123154.jpg
Het '100 werksters in een reageerbuis ' is geen keihard getal voor alle mierensoorten. Maar het reageerbuisje is wel de ideale omgeving voor een startende kolonie. Te snel overzetten naar een groot nest kan erg ongunstig zijn aangezien de mieren het nest dan als afvalplaats gaan gebruiken. En ook is de vochtigheid (helemaal voor beginners) dan moeilijker juist te krijgen.

Note: mijn grote kolonie heeft nooit suikerwater aangenomen. Deze kleine wel... Kan dus per kolonie nog verschillen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Koby
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2017
Gender:

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Koby »

Bedankt voor de tips weer! Ik heb een foto laten zien van het nest wat ik gekocht heb, met hoeveel werksters zouden ze daar in kunnen? 4 kamers
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door salamalfayed »

Ik baseer me dan op de foto (ken het nest verder niet) maar denk dat je met 50 werksters (mesor) al wel aardig vol zit. Ze kunnen alleen op de bodem zitten van de kamers....

Als je een beetje ervaring hebt(vochtigheid goed hebben en houden) dan kun je ze daar echt wel direct inzetten. Zorg wel dat je ALTIJD een reageerbuisje met water aangesloten hebt. Dan kunnen ze altijd terug als je het gips te nat/droog hebt. Zodra je daar mieren ziet plukken aan het watje dan weetje dat ze vocht nodig hebben.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Mika »

Ik gaf vroeger initieel slechts kleine insectjes aan kleine kolonies. Verder gaf ik ze initieel ook meerdere proefbuisjes, waarvan enkele zonder watervoorraad. Als de zaden ontkiemen in de natte proefbuisjes, is dat lastig: geef dus geen zaden, (of enkel gedode zaden) bij kolonies met enkel een nat proefbuisje.
DUCKDUCKGO!
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door RupsjeNG »

Mika schreef:Ik gaf vroeger initieel slechts kleine insectjes aan kleine kolonies. Verder gaf ik ze initieel ook meerdere proefbuisjes, waarvan enkele zonder watervoorraad. Als de zaden ontkiemen in de natte proefbuisjes, is dat lastig: geef dus geen zaden, (of enkel gedode zaden) bij kolonies met enkel een nat proefbuisje.
Gedode zaadjes???? Hoe doe je dat? Invriezen?
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Mika »

Ik denk dat invriezen niet helpt, eerder in de oven leggen. Ik weet niet of de mieren ze dan nog goed eten of aannemen.

Ik heb het nog nooit zo gedaan, ik geef ze er gewoon geen, want die uitgekomen plantjes geven veel rotzooi.
DUCKDUCKGO!
Koby
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2017
Gender:

Re: Vragen om tips/of mijn huidige setup goed is.

Bericht door Koby »

oke, ik heb ik aangesloten en na 1 dag hebben ze ALLE zaadjes al in 1 kamer gegooid van de farm! Ik ga ze nu in het licht zetten en hopen dat ze gaan verhuizen. ze sleepte daarvoor de zaadjes naar een nat reageerbuisje en dat wil ik niet.
Plaats reactie