wat is er mis met mijn messor kolonie?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

wat is er mis met mijn messor kolonie?

Bericht door robbygey »

Hallo allemaal,

Ik ben Robby en kom uit Antwerpen ben hier nieuw :? , en heb eigenlijk een vraagje… ik heb een week geleden de messor barbarus kolonie gekocht met 10 werkers. Alles is goed met ze ik heb ze aan de arena aangesloten en heb een warmtematje onder de tube liggen dus dat weet ik allemaal maar, in het buisje tussen de tube en de buitenwereld ligt nu al hun afval… waarom doen ze dit? Kan ik hier iets aan doen? Of gaan ze dit als de kolonie groter wordt zelf opruimen? :oops: En dan nog twee vraagjes, ze nemen geen fruitvliegjes aan is dit normaal voor een beginnende kolonie? En als laatst, is het erg dat mijn koningin 1 van hoor poten kwijt is? Ik heb ze zo aangekregen.
Alvast bedankt! :D
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: wat is er mis met mijn messor kolonie?

Bericht door RupsjeNG »

Ben benieuwd naar de antwoorden. Ga dit even volgen.
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: wat is er mis met mijn messor kolonie?

Bericht door Aljosha »

Ik heb een messor kolonie gehad en die vond het vrij prettig om al het afval in hun nest te houden, misschien vinden ze de tube te groot of iets anders, maar zover ik weet is het niet schadelijk. Kijk wel uit zodat er niets begint te schimmelen.
Wat de fruitvliegjes betreft zullen ze er waarschijnlijk geen behoefte aan hebben en is de kolonie goed gevoed met zaden alleen. En over de koningin zou ik me geen zorgen maken, ik heb meerdere grote kolonies gezien met een koningin die een poot mist.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: wat is er mis met mijn messor kolonie?

Bericht door Floris »

Mieren houden afval in de nestruimte als de nestruimte te groot is, of als ze het afval gebruiken om de ingang af te schermen.
Kleine kolonies zijn vaak erg voorzichtig, en zullen zo min mogelijk risico's willen nemen. Ze gaan weinig naar buiten te gaan en houden de nestingang klein.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: wat is er mis met mijn messor kolonie?

Bericht door KoenTheAnt »

Die van mij nemen de fruitvliegjes en krekels ook niet mee het nest in. Geen idee of ze er van eten, maar het gaat vaak meteen de vuilnisbelt op.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Plaats reactie