Inrichting Arena

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
JanusNL
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 juni 2017
Locatie: Groningen
Gender:
Leeftijd: 40

Inrichting Arena

Bericht door JanusNL »

Goedemiddag,

Ik was benieuwd wat voor tips jullie hebben en wat ik beslist moet laten voor het inrichten van een Arena t.b.v een Messor barbarus kolonie.

Mvg

JanusNL
Kabolder
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 juni 2017
Locatie: Leek
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Inrichting Arena

Bericht door Kabolder »

Hallo JanusNL,

Probeer altijd rekening te houden om je Arena zo natuurlijk mogelijk in te richten, en geef de Messor niet te veel zaden!
JanusNL
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 juni 2017
Locatie: Groningen
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Inrichting Arena

Bericht door JanusNL »

Dankje
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Inrichting Arena

Bericht door salamalfayed »

Hoe minder 'inrichting' hoe makkelijker het schoon te houden is. Het maakt voor de mieren echt niet uit.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Inrichting Arena

Bericht door Westdijk »

Een kale buitenwereld zal voldoen voor de mieren. Het maakt het onderhoud ervan in ieder geval heel gemakkelijk. Zorg in ieder geval van wat je ook besluit dat je overal goed en vooral makkelijk bij kan komen zonder bijvoorbeeld de uitbraakbarrière te beschadigen, of iets om te stoten. Je zal een afweging moeten maken tussen wat voor jou praktisch is en je smaak.

Mieren zullen afvalhopen in de buitenwereld gaan maken. Op plekken waar ik ze niet wens ruim ik ze fanatiek op en waar het wel mijn goedkeuring kan dragen laat ik tijdens het opruimen vaak nog wat afval liggen. Daarmee lukte het me regelmatig om de mieren een beetje bij te sturen, maar helaas niet altijd.

Losliggend materiaal in de buitenwereld, zoals zand, kunnen mieren naar het nest transporteren en daarmee het glas afdekken.

Ik heb herhaalde malen gelezen dat werksters van de Messor gemakkelijk verdrinken, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Voorzorgsmaatregelen lijken mij in dit geval echter niet verkeerd, vooral als de kolonie nog klein van omvang is.

De rest is in mijn beleving een kwestie van smaak. Natuurlijk is het nagemaakte, natuurlijke biotoop voor de betreffende soort een prachtig gezicht, maar hoe ver je hierin wilt gaan hangt helemaal van je zelf af. Ik sluit hierbij niet uit dat je mieren dan ander gedrag zullen laten zien dan in een leeg aquarium het geval zal zijn. Denk je er over na om een hele stad na te bouwen dan zullen de mieren nog steeds overal komen om te foerageren, zonder dat het hen iets uitmaakt of ze over de daken van plastic huizen lopen of een glasplaat van het eerder door mij genoemde aquarium.

Hier vind je nog wat aanvullende tips. Het komt heel weinig voor dat een onderwerp op deze site niet al eerder hier of daar is aangekaart.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... men#p68831
JanusNL
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 juni 2017
Locatie: Groningen
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Inrichting Arena

Bericht door JanusNL »

Bedankt voor je zeer uitgebreid antwoord. Ik heb genoeg te lezen nu :D
Plaats reactie