Mieren in Zuid-Afrika

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door dionflip »

Mijn rondreis door Zuid-Afrika begon in Kaapstad en eindigde in Johannesburg. Het was puur een backpack-vakantie maar ondertussen nam ik de tijd om wat macro-fotos te schieten. Ik hoop dat jullie mijn foto reeks mooi vinden. Als camera heb ik de Canon powershot IS gebruikt zonder voorzetlenzen.

In Nature Reserve “De Hoop” vloog de eerste Dorylus mier tegen de lamp. Ik heb hem gevangen en ‘s ochtends laten poseren op een boomstronk. Van deze soort is het mannetje echt enorm, ongeveer de grootte van een flinke libel(ik gok 3.5cm). Let op! Hij mist een poot, vandaar dat ik hem op zijn rug gemanoeuvreerd kreeg zodat zijn kruisende kaken zichtbaar zijn.(foto4)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

In het Tsitsikamma National Park zag ik deze Camponotus soort. Ze rennen zeer snel maar toen de mier zich ging poetsen heb ik een paar heldere shots kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In St. Lucia zag ik deze Crematogaster soort, waarschijnlijk Crematogaster peringueyi. Ze bouwen nesten in de boom en zijn enorm snel. Als ik te dicht in de buurt kwam ging het gaster de lucht in als een defensieve houding. Ik heb niet afgewacht op een reactie dus ik weet nog steeds niet wat het nut ervan is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een paar shots van een nog een boom bewoner
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik mijn kamer uitkwam zag ik deze mier van redelijk formaat. Het viel me op dat hij stokstijf bleef staan terwijl er een kleinere soort aan zijn antenne vasthield.
Ik had toevallig het National Geographic Magazine gekocht. Daar stond een artikel over mieren van verschillende soorten die elkaar schoonmaken (met mooie foto`s)
http://www7.nationalgeographic.com/ngm/ ... media.html (filmpjes)
Ik twijfel of ik dit fenomeen meegemaakt heb, de kleine mier lijkt zich stevig vastgebeten te hebben. En de houding van de kleinere mier is ook een beetje vreemd, hij lijkt haast dood.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder in het drogere gedeelte van ZA (Hluhluwe) kwam ik weer een Dorylus mannetje tegen. Alleen deze mier was minder gelukkig, hij werd verorberd door een leger van mini-miertjes. Ik gok dat het een Pheidole soort is vanwege de enorme kop. De vorm van hun schaduw is best indrukwekkend.(foto3)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

naamgeving volgens "Field Guide To Insects Of Southern Africa (Field Guide Series)
Dorylus helvolus
Camponotus maculatus
Crematogaster peringuey
i
groet Dion
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door Floris »

Indrukwekkende foto's!
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door mpke »

erg mooi!

meenemen ging zeker niet? ;)
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door dionflip »

Ik heb eigenlijk niet aan "meenemen" gedacht. ik denk dat je op de Dorylus doelt.
de eerste vloog uiteindelijk weer weg.. en de tweede was te ver opgevreten.. ik had ook geen alcohol bij me, anders gaat het zo stinken.
groet Dion
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door XToF »

Heel interessante fotoreeks!
Het is typisch voor Crematogaster om het gaster in de lucht te steken bij gevaar. Door deze alarmhouding worden waarschuwingsferomonen beter verspreid.
De mier die zich vastgebeten heeft op de antenne van de Camponotus zal wellicht dood geweest zijn. Bij gevechten tussen kolonies, gebeurt het vaak dat mieren zich vastbijten op de antennes van belagers en de kop van de vastgebeten mier op de antennes achterblijven wanneer deze wordt gedood.
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door Anton »

Mooie foto's
:lol: indrukwekkende dieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door Mika »

Een zeer mooie fotoreeks!

Je hebt geen Dorylus kolonies gezien?
DUCKDUCKGO!
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren in Zuid-Afrika

Bericht door dionflip »

Nee helaas niet, ze hebben een nomadische leefwijze misschien dat ik ze daarom niet gespot heb. Ik heb toch flinke afstanden gehiked door hun natuurlijke leefgebied(steeds de grond af speurend) maar niets gezien.
groet Dion
Plaats reactie