Reverse 50 mm

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Reverse 50 mm

Bericht door Mika »

Nu mijn tussenringetje eindelijk aangekomen is (6 weken geleden gekocht), heb ik enkele foto's genomen met de reverse 50 mm methode. Tot nu toe vind ik het eerder een tegenvaller.

Omwille van de beperkte DoF maakte ik vroeger al gebruik van f1/11 en een eigen gemaakte papieren koker, die het licht van de flash tot pal tegen het onderwerp brengt. De speldeknopdiafragma-opening zorgt voor een ietsje meer dieptescherpte, terwijl de flash-adaptor nodig is om inderdaad nog voldoende licht door die kleine opening te laten komen.

Bij een zeer grote zoom vermindert de DoF echter evenredig bij deze reverse 50mm. De focus bevindt zich op ongeveer 3.5 cm, maar is zoals gezegd geen 1/10 mm diep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste 2 zijn gewoon andere vergrotingen van dezelfde foto. Wel leuk dat je de ocelli bij een mier kan zien (en je kan zo schatten dat een wevermier er ongeveer een duizendtal per oog zal hebben), maar verder is de DoF zo beperkt dat er niets anders goed te zien is op de foto.

Ook vreemd om te zien dat de kop bruinig wordt in plaats van groen, terwijl het gaster zijn groene kleur behoudt bij een vergroting...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door mpke »

erg mooie fotos !
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Harm »

Ik denk dat die verkleuring eerder iets software matigs is van de computer.... Verder erg mooie foto`s, zover ben ik nog lang niet. jij gebruikt dan denk ik er ook een statief en afstandsbediening bij denk ik of niet?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Mika »

Ik heb al een met een andere camera foto's genomen van mijn opstelling, maar die waren mislukt. Naast een statief met off-center ballhead gebruik ik ook een 4-way macro rail: dat is zeer handig om je camera 1 mm (of meer) naar voor of achter of opzij te zetten, zonder weer je hele statief af te moeten afbreken. Ik heb de mijne duur betaald vanuit Amerika, ik geloof dat je identiek dezelfde veel goedkoper kan vinden ook. Het hele boeltje wiebelt serieus, dus een afstandsbediening is ook noodzakelijk.

Verder is de focus van mijn voorzetlens van mindere kwaliteit iets van een 10 cm, en die van de reverse 50 mm ongever 3,5 cm. Ik gebruik een papieren flashadaptor, die het licht van de flash tot net naast de lens brengt, en die flashadaptor die breder is dan de lens komt dan op 4.5 cm afstand, hetgeen soms niet mogelijk is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Harm »

Ah oke, najah, ik ga binnenkort toch maar eens serieus oefenen met het macro fotograferen want dat is bij mij nog steeds drie keer niks... Eerst maar eens een degelijk statief zoeken. Want uit de losse hand fotograferen is bijna niet te doen. Enkel kan mijn camera niet overweg met een afstand bedienig. Helaas... Afijn, spoedig maar eens oefenen.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Mika »

Alles op zijn tijd natuurlijk. Ik heb ervoor gekozen om te beginnen met een 'mindere' camera te beginnen, en om dadelijk een 'degelijk' statief te kopen. Daarnaast heb ik goedkopere accessoires gekozen, waarmee toch macrofotografie mogelijk is. Achterliggende gedachte is dat de camera over 2-3 jaar toch voorbijgestreefd is, maar het statief niet.

Ik zou eens goede foto's moeten maken van mijn papieren flash-adaptor, zodat jullie goed kunnen zien wat dat juist is. Dat stukje papier vervangt een macro-flash met een waarde van ongeveer 1000 euro.

Ik zou dus zeggen: wacht even met je statief, spaar desnoods iets langer, dat statief moet 15 jaar mee kunnen gaan. Als je nu vlug vlug een kleiner statief koopt, is dat gewoon weggegooid geld. Hangt er natuurlijk van af of je deze fotografie wilt blijven doen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Harm »

Doorgaan is wel het id ja:P Maar het feit dat de resultaten tegenvallen maakt het niet makkelijk om met motivatie door te gaan. Mijn grootste ergernis is niet het feit dat ik veel last heb van bewegings onscherpte want daarvan weet ik waar het vandaan komt. Waar ik wel mee zit is dat ik de randen zelden tot nooit scherp zijn... Midden is vaak matig scherp, maar de randen zijn een ware ramp... Heb jij daarvoor nog tips of andere bruikbare ideen?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Mika »

Ik weet eigenlijk niet zo heel veel van fotografie af. Ik heb gewoon opgezocht wat er nodig is om macro's te nemen (en wat ik doe is waarschijnlijk zelfs nog geen macrofotografie). Open eens een nieuw topic, met je materiaal en wat voorbeelden, wie weet kan ik je toch helpen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Reverse 50 mm

Bericht door Harm »

zal ik vandaag eens doen, eerst ff opdrogen van de zondvloed hierow...
When in doubt, C4
Plaats reactie