Harm en zijn fototoestel

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Harm en zijn fototoestel

Bericht door Harm »

Nou hier dan het beloofde topic Mika:P

Foto`s zijn gemaakt met een Panasonic DMC-FZ2 in combinatie met een B+W voorzetlens. De 55E Macro +10 om precies te zijn. Toch een statief gekocht. Geen dure, om te kijken of het beter gaat. Het gaat wel ietsje beter moet ik zeggen. Toch hou ik nog steeds last van het feit dat niet de hele afbeelding scherp is. Ik zet hier maar simpelweg zoveel mogelijkfoto`s neer. Aan de fotografen om hun op en/of aanmerkingen te plaatsen.
Diafragma stond meestal op 8.0(meer kan het toestel niet aan) En zeldzaam op een lager getal om te proberen... Iso400 en maximale resolutie: 1600x1200.
Verder eigenlijk geen andere instellingen gebruikt.
Mika als je dit toch leest... Ik krijg nog een kolonie van je :P Hoe staat het met het verzenden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Harm en zijn fototoestel

Bericht door Mika »

Mogelijke verbeteringen: onder voorbehoud, want ik ken de FZ-2 bediening niet.

De flash-adaptor die ik gebruik is praktisch dezelfde als deze, ik heb het idee er helemaal van gestolen. Dit is nodig om het licht voor je object te krijgen, meestal is macro van heel dichtbij, en dan dekt de lens de flash af. Bovendien is het niet goed om naar ISO 400 te gaan: best zo laag mogelijk blijven.

Nu hangt het ervan af of je flash nog werkt in Macro modus. De eerste modellen konden dat nog, nadien werden die fabrikanten verstandiger, en hebben ze dat default onklaar gemaakt. Indien de flash niet werkt op macro, en je hebt geen flitsschoen, of je bent niet van plan een flits te gebruiken, dan heeft de bovenstaande tip niet veel zin.

Sowieso maakt het dat heel moeilijk om door glas te fotograferen: het glas reflecteert veel van de stralen, en zorgt voor teveel 'witte' ruis.

Blijft nog over: de volgende 'tip': door de vergroting krijg je een sterke reductie in 'DoF': het focuspunt is het punt waar je beeld scherp wordt waargegeven, de 'Depth of Field' geeft aan hoe ver voor en achter van het focuspunt alles nog scherp is. Hoe meer vergroot, hoe kleiner de DoF. Bij mijn eigen camera bedraagt de DoF zonder trucage met flash en diafragma bij de maximale vergroting van mijn Raynox-DCR 250 ongeveer 0.1 mm. Als ik een Messor soldaat fotografeer, zie je op haar kop het fijne lijntje dat nog scherp is. Indien je geen flash hebt is spijtig genoeg het enige wat je daar aan kan doen minder sterk inzoomen.

Wat ik ook soms deed is gewoon het scherpe gedeelte van de foto uitknippen, en enkel dat tonen. Maar als je weet dat je maar een kleine scherpe zone hebt, en dat alles een cm ervoor of erachter minder scherp zal zijn, dan kan je je daar ook op aanpassen: probeer bijvoorbeeld steeds het te fotograferen object als een zo plat mogelijk vlak te benaderen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm en zijn fototoestel

Bericht door Harm »

Bedankt voor de tips! Zal ze vanmiddag als ik uit mijn werk kom eens uitproberen!
When in doubt, C4
Plaats reactie