Mieren op de Veluwe

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren op de Veluwe

Bericht door reinoud »

ProXi schreef:
reinoud schreef:En de kever een Kortschildkever, welke soort is niet te zeggen zo op het filmpje.
Ook dit is juist zo te zien. Ben je een bioloog? :P
Ik studeer biologie, maar ik kan me zeker nog geen bioloog noemen.
Het gedrag dat je beschrijft wijst wel op de Stinkende kortschildkever, maar 100% zeker kan je denk ik toch niet zijn.
GvG schreef:
Ik dacht dat op de Veluwe zowel de Adder als Gladde slang voorkwamen (en dan voornamelijk de laatste).
Vergeet de ringslang niet! In de buurt van water kan je deze wel tegenkomen. Ik heb ooit eens een adder gezien op de Veluwe, maar de hazelworm is inderdaad veel algemener, die heb ik meerdere malen gezien. Zandhagedissen zie ik daar vaker maar het zou inderdaad kunnen dat de hazelworm algemener is, hoewel je deze veel minder vaak ziet. Ringslangen en gladde slangen heb ik op de Veluwe nooit gezien, overigens. Ze zitten er wel!
Ja inderdaad, de Ringslang komt er ook voor. Op de Veluwe komen naast Zandhagedissen ook Levendbarende hagedissen voor. (Misschien ook Muurhagedissen maar dat weet ik niet zeker.) Het zou best kunnen dat op de Veluwe zelf Zandhagedissen algemener zijn, ik had het over de benelux in het algemeen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren op de Veluwe

Bericht door GvG »

Oh ja inderdaad. Zou goed kunnen.

Muurhagedissen zitten enkel op oude vestingmuren en ruïnes etc. Die zul ke op de Veluwe niet vinden. Er zijn een paar geïsoleerde populaties, in totaal zijn er nog maar enkele honderden in Nederland.

Maar goed, we kapen het onderwerp over de mierenfilmpjes van ProXi een beetje met ons geklets over reptielen! :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren op de Veluwe

Bericht door ProXi »

Ja schandalig :lol:
Maar ik had zelf ook paar andere dieren erbij gepost ;)

Ik ben trouwens bang dat de knoopmieren die ik gevangen heb niet vruchtbaar zijn.
Ze hebben allemaal hun vleugels nog op dit moment. Ik heb nog nooit een koningin gehad die zijn vleugels niet af gedaan heeft na de paring, dus als ze het dan allemaal niet doen is er vermoed ik toch iets niet goed. Ook al heb ik alleen koninginnen gepakt waarvan ik gezien heb dat ze actie gehad hadden :cry: :P
Misschien maar beter ook, heb al zoveel mieren lol en ik wil nog graag een Messor erbij waar ik me nu op aan het richten ben.
Vriendin wordt er alleen niet vrolijker op :roll:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren op de Veluwe

Bericht door ProXi »

Vandaag een kort bezoekje gebracht aan de locatie waar ik vorig jaar augustus ook was.
Ik was benieuwd of de bosmieren er nog zaten.
Tijdens de korte wandeling ik ook twee koninginnen tegen.
zie: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=8142

Gelukkig was de kolonie waar ik naar op zoek was er ook nog.
Wat opvallend was, was dat de heuvel niet meer op de oude plek was, maar deze 3 meter verplaatst was.
De oude plek was ook nog goed te zien.
Is het gebruikelijk dat ze het nest verplaatsen?

Ik heb ook nog even twee korte filmpjes gemaakt:
Altijd leuk om mieren te zien sjouwen, met voorwerpen die veel groter zijn dan henzelf.

Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren op de Veluwe

Bericht door Sneeuwuil »

is het gebruikelijk dat ze het nest verplaatsen?
Ik heb gelezen dat ze dit inderdaad eens in de zoveel jaar doen.
Plaats reactie