Mieren in Suriname

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Mieren in Suriname

Bericht door dionflip »

Hoi mensen hier weer een foto reeks gemaakt tijdens een van mijn snoepreisjes.

Mijn bezoek aan Suriname was puur bedoeld om even te ontspannen. Maar ik heb nog wel wat tripjes gemaakt door de jungle, dat ging heel makkelijk omdat Suriname een en al jungle is.
Mijn blik is altijd op de grond gericht en als ik interessante mieren spot probeer ik ze te fotograferen. Je ziet altijd wel mensen vreemd opkijken als ik weer veel moeite doe om een macro shot te maken.

sommige foto's heb ik bewerkt om ze scherper te maken omdat het helaas niet altijd lukt met mijn camera.

Plaats: Republiek
Deze robuuste mieren verdedigen de nest ingang met een imposante drijghouding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Republiek
Ik meende eerst een wespen soort te zien maar bij nader inspectie bleek het een mier waarvan het achterlijf lichter is en de kop gitzwart. Ze snelheid was zeer hoog en moest moeite doen om een shot te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Brownsberg
Een van de mindere series, maar toch interessant. de enorme drukte bij de ingang van het nest was veroorzaakt door mijzelf. Ik pakte de driftige majors op en ze bleven constant bijten maar ze kwamen niet door mijn vel heen. Ik weet niet welke soort het was maar ik vind ze wel iets weghebben van een Atta soort vanwege de enorme kaakspieren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Brownsberg
Termieten, in Suriname noemen ze het houtluis. De gids opende met een steen het nest en er vielen meteen veel termieten uit. Zo`n nest bestaat uit enorme aantallen termieten.
Ik heb nog een bruidsvlucht mee mogen maken. Hier heb ik geen foto's van omdat het keihard regende en mijn camera ergens anders lag. De vliegende termieten kwamen massaal op de lampen af op onze tafel. Binnen de kortste keren lag de tafel bezaaid met honderden gevleugelde termieten. We konden niet meer normaal eten, dus ging ik ze maar observeren, en dat was best grappig. Ze wierpen hun vleugels af en begonnen toen een soort van polonaise te doen, de ene termiet greep zijn voorganger die dan weer snel een schuilplaats zocht.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Brownsberg
Mijn eerste ontmoeting met bladsnijdermieren was mij niet eens opgevallen. mijn vriendin moest me wijzen op het spoor van "Lopende Blaadjes". ze waren te snel om een goede groepsfoto te maken. maar de grote major heb ik wel aardig op de foto. let ook op de stekels op het borststuk (hoe heet dat eigenlijk bij mieren? engels:alitrunk)
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Dichtbij Atjoni
Bij een jungle tocht in de ochtend zag ik voor de tweede keer deze enorme mieren. Dit waren echt de grootste die ik ooit gezien heb. Ik gok dat tweemaal zo groot waren als een Messor koningin. Toen ik met een blaadje de mier wilde sturen beet ze hierin en ik hoorde het gewoon kraken. Je kunt begrijpen dat ik ze niet op mijn hand heb laten lopen.(je kunt aan de blaadjes en takjes de grootte een beetje schatten.)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Gin gin stone bij Jaw Jaw
Deze mieren zaten op de mierzoete vruchten waarvan me de naam even ontschoten is. het leek of ze de vruchten beschermden maar ze waren niet agressief
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats: Colakreek
Deze fotos heb ik niet zelf geschoten. Ik ben deze soort nog wel real-life tegengekomen. De kop heeft twee randen en het lijkt net of ze een helm op hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Camera: Canon Power shot IS
groet Dion
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren in Suriname

Bericht door Mika »

Zeer mooie foto's. Ondanks het feit dat ze niet altijd even scherp zijn, laten ze toch wel mieren zijn die je hier niet tegenkomt.

Ik moet een beetje gokken om de soorten, dus ze zullen eerder in de richting zijn, dan helemaal juist.

1) Ectatomma sp

2) Camponotus soort

3) Pheidole / Messor ?

4) Nasutes Termieten

5)Atta

6) Paraponera

7) Formicine versus Dolichoderine? Ik weet het echt niet.

8) De laatste zijn Cephalotes, Turtle ants. Zeer interessante mieren.

Dat moet een zeer mooie reis geweest zijn.

Het borststuk wordt ook wel thorax genoemd, zoals bij alle insekten.

Vergelijk zelf maar op: http://www.myrmecos.net/news.html
DUCKDUCKGO!
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren in Suriname

Bericht door dionflip »

Dank u..
De scherpte was ik deze keer echt niet tevreden over. slecht enkele zijn echt scherp. Mijn toestel is ook niet speciaal voor supermacro, meestal is het meer geluk dan wijsheid. Misschien moet ik toch wat meer met sluitertijd spelen....

Thanx voor de soortnamen(richting) ik ga eens wat foto's doorspitten

Het was zeker een mooie reis naast mieren heb ik nog neushoorn kevers, vogelspinnen, gifslangen, gif kikkers, kaaimannen, piranha`s en ander wild gezien. Ik zal binnenkort voor de liefhebbers de foto`s online zetten en hier een linkje posten.
Het viel me nog mee hoeveel zon reis me in totaal kostte, het was iig minder dan Zuid-Afrika en dit was toch echte jungle(wat me persoonlijk meer bevalt). Ik ga zeker nog een keer!

Thorax dus...Logisch eigenlijk

Edit : Ik lees net dat het maar goed is dat is sommige soorten niet opgepakt heb bv: Paraponera :roll: of atta(dat kon ik wel beredeneren)
groet Dion
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren in Suriname

Bericht door Mika »

Je kan met een paar éénvoudige middelen je macro foto's sterk verbeteren hoor.

Spijtig dat ik nog steeds geen kans heb gezien om mijn eigen opstelling te fotograferen, maar ik zal daar eens werk van maken.

Een voorwaarde is wel dat je je diafragma kan instellen, ook je sluitertijd, en dat je je flash 'forced on' kan zetten bij macro. Bij de nieuwere toestellen gaat dat niet, je moet daarvoor dus een ouder (of een geavanceerder) toestel hebben. Bij een ouder toestel kan je wel flitsen onder macrofunctie, maar dan krijg je meestal een zwart onderwerp van de schaduw van de lenzenkamer. Je kan dat alvast oplossen door je foto's met je fototoestel ondersteboven te nemen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mieren in Suriname

Bericht door mpke »

alle fotos zijn toch duidelijk, en dat is het belangrijkste he ;)
die paraponera zijn gewoon de max, ik droom er van om ze te kunnen houden :D

prachtige reis.


groetjes
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Siafu
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 juli 2007
Locatie: Maastricht (NL)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Mieren in Suriname

Bericht door Siafu »

paraponera sp.? die hebben een gemene beet ... zoals de bullet ants, ook een paraponera
-no colonies yet-
Formicidae anatomy & taxonomy + common names
-
An eye for an eye ... will makes us all blind (Ghandi)
Plaats reactie