Mijn macrofotografie setup

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Hier volgt een topic over mijn macrofotografie-opstelling. Dit materiaal heb ik uitgezocht om zo goedkoop mogelijk redelijke macrofotografiefoto's te maken. Het zal natuurlijk altijd nog goedkoper kunnen, maar ja.

Aangezien de volledig uitgebouwde setup nogal onoverzichtelijk is, bouw ik hem op op de foto's.


De basis is mijn statief, een Gitzo G2220 Explorer. Je kan dit statief nogal gemakkelijk in allerlei vreemde posities draaien, hetgeen gemakkelijk is wanneer je macrofoto's wilt nemen. Een foto van een andere site:



Afbeelding
http://www.hankinslawrenceimages.com/ne ... _g2220.htm

In principe zou je met dit statief onder het niveau van je poten kunnen fotograferen.

Boven heb ik een off-center ballhead geplaatst. Omdat het balhoofd off-center ligt, laat dat weer opnieuw toe om grotere bewegingen te maken, en meer nog meer vreemde posities in te nemen.

Afbeelding

Op dat balhoofd staat normaal een quickreleaseplaatje, waarmee je in theorie snel verschillende camera's kunt monteren. Ik heb echter maar 1 plaatje, en 1 camera.

Bovenop dat plaatje staat een macro rail gemonteerd. Deze rail laat toe om het toestel 9 centimeter zijdelings en voorwaarts te verplaatsen. Dit is niet broodnodig, maar het maakt het fotograferen wel gemakkelijker.

Afbeelding

De grotere draaiknoppen dienen om de rail te besturen, de kleinere om de rail te fixeren op zijn plaats. Het kan nodig zijn voor de foto om de camera een klein beetje van positie te veranderen. Indien je dit zonder rail doet, moet je de hele opstelling van je statief en balhoofd veranderen, en duurt het algauw enkele minuten. Bij het inzoomen verandert de plaats van de focus, en moet je je camera ook weer anders positioneren. Zonder die rail is dat zeer moeilijk voor elkaar te krijgen.

Een beeld van mijn camera gemonteerd op de macrorail.

Afbeelding

Bovenop mijn camera staat de flash, in uitgestrekte positie. Ik heb een papieren flashadaptor gemaakt, die het flash licht op het onderwerp brengt.

Voor de lens is er een clip-on voorzetlens, en je kan ook de kabel van de afstandsbediening zien lopen.

In verschillende posities heb je een beter overzicht van de setup:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kan je de mogelijkheden van het balhoofd bekijken:

Afbeelding

Op het geheel komen heel wat krachten in te werken, maar tijdens het fotograferen blijft de camera zeer stil hangen.

Afbeelding

De flashlicht adaptor bootst een redelijk dure macro twin flash na: hij brengt het flaslicht tot vlak naast de lens op het onderwerp. Hij is gemaakt van een vel geplooid en geknipt wit karton, waar ik aluminiumfolie tegen heb gelijmd. De 'raampjes' zijn gemaakt van enkele lagen 'calque' papier. De aluminiumfolie zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk licht weerkaatst wordt tot tegen de raampjes. Er zijn hier nog een aantal nadelen aan verbonden, zo is het flashlicht nogal hard, zodanig dat er toch wat detail verloren gaat, en dat er ook overbelichte stukken zijn. Ik zal nog beter versies maken.

De camera in gebruik, scherpgesteld op een pilvakje op het mierentafeltje.

Afbeelding

Ik zal in de volgende posts nog dieper ingaan in de werking van de volledige opstelling, en het hoe en waarom van sommige zaken.
DUCKDUCKGO!
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door dionflip »

Een mooie setup! Ik denk dat ik ook maar eens een statief moet gaan aanschaffen, het zal mijn leven een stuk gemakkelijker maken. :)
Hoe zit het de mobiliteit van het geheel? Is het nog wel handig om mee te nemen in de natuur(buiten)?

ik zelf heb mijn oog laten vallen op een apart statiefje
http://www.gorillapod.nl/index.html
Ik weet niet hoe het met gebruiksgemak zit, maar hij leek me wel handig om mee te nemen op reis
groet Dion
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door JimmyVe »

Mooie setup,
De flashlicht adaptor bootst een redelijk dure macro twin flash na
Netjes, is mss nog een idee om zelf ook aan te werken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Een beetje tips en wat uitleg over macrofotografie kan je vinden op deze pagina van 'notes from underground', door Alex Wild:

Notes from underground.

Hier vind je ook een gedeeltelijke uitleg over macrofotografie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Harm »

Ik heb laatst een gorrila pod gekocht, en dat is echt een no go... Niet kopen dus. Lastig te plaatsen, niet echt geschikt voor zwaardere camera`s. Gewoon onhandig...
When in doubt, C4
dionflip
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Zevenbergen NL
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door dionflip »

Harm schreef:Ik heb laatst een gorrila pod gekocht, en dat is echt een no go..
Oke idd...Je hebt wel sterkere modellen maar het blijft een klein(niet uitschuifbaar) ding, en een normaal statief hoeft niet eens veel te kosten.
Thanx voor het advies ik had btw ook al van een fotograaf gehoord dat het niet echt een heel praktisch ding is.
groet Dion
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door mpke »

hallo,

mooie setup.
ik heb eigenlijk ook eens dringent een goed statief nodig en heb een budget van 150 euro.
ik kwam op dit uit: http://www.fotorubens.be/content/fotoru ... startrow=1 , het is ook met zo'n staaf zodat je langs boven kan fotograferen.
maar ik had nog wat vraagjes: waarvoor is dat balhoofd eigenlijk?
moest ik dat statief nemen zou ik ook graag zo'n rail kopen, ik heb er al op ebay zien staan maar hoe kan ik zien dat mijn toestel er op past.
en wat kan ik het beste kopen, zo'n rail of een balhoofd?


groetjes.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

mpke schreef:hallo,

mooie setup.
ik heb eigenlijk ook eens dringent een goed statief nodig en heb een budget van 150 euro.
ik kwam op dit uit: http://www.fotorubens.be/content/fotoru ... startrow=1 , het is ook met zo'n staaf zodat je langs boven kan fotograferen.
maar ik had nog wat vraagjes: waarvoor is dat balhoofd eigenlijk?
moest ik dat statief nemen zou ik ook graag zo'n rail kopen, ik heb er al op ebay zien staan maar hoe kan ik zien dat mijn toestel er op past.
en wat kan ik het beste kopen, zo'n rail of een balhoofd?


groetjes.
Een belangrijk verschil tussen een camera en een statief is dat een statief zijn waarde behoudt. Een (goedkopere) camera is snel gehalveerd in waarde, en ook snel verbeterd door een volgend model. Praktisch eender welk model is het jaar nadien al voorbijgestreefd door zijn opvolger, die vaak aan ongeveer dezelfde prijs aangeboden wordt.

Een statief behoudt zijn waarde, en je kan dus beter onmiddellijk een goed model kopen. Je camera zal je over 5 jaar niet meer gebruiken, maar je statief nog wel. Het loont dus de moeite om niet eerst een goedkoper model te kopen: dat is over een paar jaar netto weggegooid geld.

Een balhoofd, of een videokop heb je nodig om je camera te richten vanop zijn positie op het statief. Het zal je niet lukken om je statief zodanig op te stellen dat je camera goed gericht staat. Een macrorail is nutteloos zonder een 'hoofd' om je camera op te zetten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Dit gezegd zijnde: mijn statief zal nog wel mijn volgende camera kunnen vasthouden, maar zeer zware zooms moet ik er ook niet gaan opzetten.

Eén of andere kop is altijd nodig, en je maakt die vast op de schijf die je aan het uiteinde van het statief ziet.

Mijn balhoofd is redelijk goed, maar vertoont ook 'creep': bij het vastschroeven zal de camera nog een millimeter van plaats verschuiven. Er zijn ballheads die dat niet hebben, maar daar betaal je veel meer voor. Ik denk wel dat ik een zeer goed 'off center' balhoofd heb.

De staat, waarop het balhoofd staat, moet je steeds zo kort mogelijk houden; als je die te lang maakt, dat zal je camera alsnog kunnen trillen. De betere landschaps en evenementfotografen gebruiken die staaf niet: ze plaatsen hun balhoofd rechtstreeks op het statief. Voor macro kan je die staaf dus beter wel gebruiken, maar best zo kort mogelijk in afstand.

Een vriendin, die professioneel fotograaf is had me een videokop aangeraden, om dat die beter te positioneren zou zijn: ik heb (om emotionele redenen?) toch gekozen voor dat balhoofd.

Je statief kies je best zwaarder dan lichter: om die reden heb ik niet meer geld uitgegeven voor een lichter statief. (2 redenen dus.)

Die rail kan je (veel goedkoper dan ik hem had) voor relatief weinig geld kopen via ebay. Ik vermoed dat ze allemaal ongeveer dezelfde kwaliteit hebben. Er zijn echte goede rails, maar daar betaal je weeral veel meer voor. Deze werkt redelijk, hoewel ik verwacht had dat ik de rail niet zou moeten vastklemmen (omdat hij 'rack and pinion gestuurd is) maar dit is toch nodig. Bij de 'betere' moet staat je rail vast in de positie waar je hem in brengt.

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat Giotto een goedkopere (Chinese) 'rip-off' zou zijn van Gitzo. Dus net voldoende afgeweken om aan het copyright te ontsnappen. Kan ook een reden zijn om dat niet te kopen. De kopie van 'mijn' statief (in lava uitvoering weliswaar) is dit hier. Vreemd genoeg heb ik mijn statief veel goedkoper, en mijn kop veel duurder betaald dan bij fotorubens: het loont dus om wat rond te kijken.

Wat onontbeerlijk is bij het gebruik van een statief is de afstandsbediening van je camera. Zonder je afstandsbediening zal je camera nog steeds teveel trillen.

Je gebruikt je statief dus om scherpere foto's te verkrijgen: koop je een 'minder' statief, dat nog teveel trilt, dan heb je netto geld weggegooid (vind ik). Koop je een te klein statief, dat je niet kan gebruiken bij je volgende camera, idem.

De raad van een fotograaf op http://www.belgiumdigital.com: beter geen statief dan een goedkoop statief. En dat geldt dus ook voor die gorillapod.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Ik heb eindelijk een ringsoftbox gemaakt, die ontworpen is voor de (zogenaamd kwalitatief betere) macrolens.

Ik heb er nog geen foto's mee genomen, dus ik weet niet of die zo echt werkt... een beetje voorbarig dus. Maar omdat ik het niet kan laten, toch al de foto's van de opstelling:

Afbeelding

De naakte camera.

Afbeelding

Met lens en jampot.

Afbeelding

Tadaaaaa!

Afbeelding

Vooraanzicht: vergis je niet, dat spul is 15.4 cm breed, en hoog.

Afbeelding

Langs opzij: Luxe uitvoering in zwart glanzend papier: veel duurder dan in wit papier natuurlijk.

Ik moet er nog een Leica sticker op plakken natuurlijk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door mpke »

knap gedaan erik! :)
nu wil ik de resultaten wel eens zien :D
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Dit zijn enkele foto's van mijn wevermierenkolonie:

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto zie je een wazige vlek: mogelijk veroorzaakt door de reflecties van de ringsoftbox tegen de wand. Dat is waarschijnlijk te verhelpen door een zonnekap op mijn lens aan te brengen. Verder is het met deze setup blijkbaar toch veel moeilijker om goed te focussen (of ik ben vergeten hoe moeilijk het juist was.) De belichting is ook niet steeds zoals ik ze wil hebben.

Enkele foto's van het zongedrag van Formica sanguinea:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal het hier vooral hebben over de technische aspecten van de foto's: zoals gezegd: de DoF lijkt veel kleiner dan je zou mogen verwachten van een voorzetlens met maar 5 Dioptries. Bovendien komt de zone met reflecties voor in elk van de foto's. Het kan natuurlijk zijn dat de omvang van de ringsoftbox het goed regelen van de focusafstand bemoeilijkt.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Samen met mpke ben ik nagegaan of het loont nog een extra lens boven de twee in een normale set van de DCR-5320PRO op te zetten, en dat werkt: bij een afzonderlijke (derde) voorzetlens kon mijn softbox nog voldoende licht geven, bij 4 lenzen werd het licht wel teveel afgeblokt. Maar de scherpte was veel beter op een kleiner niveau, en de DoF blijft acceptabel.

Dit betekent dat ik in de nabije toekomst toch nog een extra set ga aanschaffen. Dit is zeker geen algemene raad: zonder statief, balhoofd, macrorail en afstandsbediening is die extra lens waardeloos.


Testfoto van een F sanguinea werkster:

Ze zit vol met (waarschijnlijk commensale) mijten:

Afbeelding
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door ProXi »

Mag ik vragen hoeveel je kwijt ben aan de camera die jij heb + opzet?
Ik vind het echt super eruit zien zeg :P
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

De enige zaken van die setup dat hun waarde behouden, zijn het statief en de statiefkop. De camera kan je nu redelijk goedkoop vinden, in combinatie met de flits als je geluk hebt.

Heb je nog nodig: macrolens, verloopring, afstandsbediening, en dat stuk karton dat je zelf moet maken. Nu zou je dat alles voor een 800 EUR moeten kunnen vinden, mits een beetje zoekwerk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door mpke »

Even aan toevoegen dat dit redelijk goedkoop is voor zo'n resultaten.
Als je hetzelfde ( misschien wat beter ) op een andere manier wil bereiken moet je een reflexcamera met een mp-e 65 macro lens en een twinflash kopen. Dit komt neer op een 2000 euro.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Het kan waarschijnlijk ook goedkoper, maar...

Je moet natuurlijk zelf weten hoeveel geld je aan iets wilt uitgeven: dat hangt ook af van hoeveel je met iets bezig bent, of je nog andere dingen belangrijk vindt, en dergelijke. Ik heb er verschillende jaren over gedaan om die setup bij elkaar te krijgen, door telkens te denken: "wat kan er nog beter?" Maar begin er alsjeblieft niet aan als het een bevlieging is.

En je moet vooral veel informatie zoeken. Op evenementen zie ik vaak mensen met hele dure reflexcamera's en dito lenzen die proberen mijn mieren te fotograferen. Dan wijs ik fijntjes naar mijn eigen foto's, en dan zeg ik: dan kunt ge niet, he.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door ProXi »

Ik zag dat jij als camera een Panasonic FZ-50 gebruikt

Zelf heb ik een Canon S5. Denk je dat ik daarmee hetzelfde resultaat kan behalen als jij, wanneer ik dezelfde spullen heb?
Of kan je dat niet zo één twee drie zeggen?

Want dat zou al zeker weer 300/400 euro schelen van de 800.

Vind jou foto's namelijk echt zo goed. Zoiets wil ik eigenlijk ook wel.
Al moet ik nog veel leren waarschijnlijk wil ik ooit zulke mooie foto's krijgen.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door jeffrey432 »

Voor dat geld voor zo'n camera koop ik liever een mooi groot terrarium ;) (Maar dat is natuurlijk mijn mening.)
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Westdijk »

We zijn nu weer jaren verder, Mika, en ik kon de foto's van je opstelling gezien, maar is er sindsdien veel veranderd op basis van je ervaringen met fotograferen? Ik heb op het moment een Coolpix S3100, een fototoestel dat op geen enkele wijze een vergelijking met jouw apparatuur kan doorstaan, en denk er over na om iets anders aan te schaffen om mijn mieren beter te kunnen vastleggen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Mika »

Neen, eigenlijk is mijn kennis van het onderwerp al 8 jaar blijven stilstaan. Ik neem aan dat een aantal zaken die ik beschreven heb nu niet meer gelden, en dat je mogelijk zelfs met aangepaste smartphones al mooie macrofotografiefoto's kan nemen(pin me hierop niet vast natuurlijk).

Ik gebruik die setup nog altijd, maar nu professioneel, zonder statief (omdat zo fijn niet nodig is voor de foto's die ik moet nemen).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door Westdijk »

Bedankt, ik zal me eens verder gaan verdiepen in macrofotografie en wat er heden allemaal mogelijk is op dit gebied.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mijn macrofotografie setup

Bericht door wardvander »

Wat ik zelf een goeie oplossing vind om goedkoop leuke macro foto's te nemen zonder betrekking van een dslr of een high end, zijn de Moment lensjes. Die vind je online zowel voor iphones als android.

Leuke set up trouwens! Wil wel eens graag zien hoever je nu staat.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Plaats reactie