Vivarium Du Moulin

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Vivarium Du Moulin

Bericht door SirLenz0r »

Hey all,

Net terug van een motorvakantie in Frankrijk.
Onderweg zag ik ineens een grote metalen bidsprinkhaan staan en dacht: daar moet ik vast een kijkje gaan nemen.

Afbeelding

Het bleek een vivarium zoo te zijn, met een hoop spinnen, wandelende takken, sprinkhanen, krekels, kakkerlakken, bijen enz enz..... maar vooral ook: Mieren!

Mijn plan was eigenlijk er een heel verhaal omheen te lullen en alle plaatjes te laten zien, maar ben bang dat ik er dan niet aan toe kom.

Ik vond dat ze erg interessante opstellingen hadden voor hun mieren waar je alles goed kom bekijken, daarom laat ik de foto's hiervan zien.


Afbeelding
Acromyrmex octospinosus nest. De schimmel is moeilijk uit te breiden, wat wel jammer is, verder vind ik het een prachtig compact nest.

Afbeelding
Formica sp. nest. Enorm! Via een verlichtte tunnel zie je de mieren met vanalles naar het nest slepen. Het nest was een nagemaakte halve mierenhoop, waar je achterom in een donkere ruimte met een zaklamp in de hoop kon kijken.

Ze hadden veel spinnen en wandelende takken, die ik allebei niet heel interessant vind en was daardoor vrij snel door het gebouwtje (3 verdiepingen) heen. de bovenste verdieping was gericht op de honingbij (+hommel), waar je ze bezig kon zien in de honingraden en naar binnen en buiten kon zien vliegen. Tussen de glazen bakken door op de andere verdiepingen stonden meer stalen insecten/spinnen zoals op de eerste foto, als je er goed naar kijkt zie je wat een enorm werk dat geweest moet zijn, erg gedetailleerd.
Buiten hadden ze een insecten-tuintje ingericht waar je zelf op zoek kon gaan naar beestjes.

Al met was Vivarium Du Moulin al leuk om even doorheen te wandelen, een hele leuke verrassing om onderweg tegen te komen, maar zou er niet speciaal voor uit NL komen rijden :)


PS: In de Elzas/Vogezen kun je niet alleen heerlijk motorrijden, maar als je een off-road route pakt in een bos en af en toe even stopt zie je dat het er wemelt van de prachtige miersoorten.

Zoals deze Formica sp.
Afbeelding

Een kleine selectie van de foto's die ik heb gemaakt:
http://www.flickr.com/photos/lennartt/s ... 826737902/
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Vivarium Du Moulin

Bericht door Lvet »

Gaaf! Ik ben erg benieuwd naar het Formica-nest, hoe dat precies in elkaar zit.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie