Rondje door het bos

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Rondje door het bos

Bericht door Canard »

Het was lekker weer en ben met de fiets een rondje door het bos gegaan hier in de buurt (Tilburg Reeshof). Het doel was om verschillende soorten mieren te vinden en dat is gelukt.
Ik heb gelet op het type landschap, met name kleine open stukken in het bos waar de zon bereik heeft. Daarnaast heb ik ook onder omgevallen takken/bomen gekeken.

Dit was de eerste keer dat ik op deze manier op zoek ging en het verbaasde me dat het zo makkelijk ging.


*** Plaats 1: gevonden aan de voet van een boom, de boom stond enigszins vrij waardoor er zonlicht op kan schijnen.
Soort: Myrmica rubra (Rode steekmier)
Afbeelding Afbeelding


*** Plaats 2: onder afgezaagde boomstronk van 3 meter lang
Soort: Lasius brunneus? Er lag boormeel onder de stam, daarin zaten kleine zwarte mieren die erg snel weer het donker opzochten, ze leken op Lasius Niger werksters maar dan kleiner.
Afbeelding Afbeelding
Er liep daar ook nog een "verdwaalde" Formica sp. (Rode bosmier):
Afbeelding


*** Plaats 3: Aan de rand van het bos bij een lege sloot
Soort: Formica polyctena of Formica rufa (Rode bosmier) ??
Opmerkingen: Dit was een behoorlijk groot nest, door hun looproute te volgen kwam ik bij het nest uit, liggend aan de voet van de boom.
Afbeelding

Hieronder zie je een bovenaanzicht van het nest. Op de tweede (wazige) foto is de ingang van het nest goed zichtbaar.
Ik heb op het gedeelte van de boom gestaan dat te zien is op foto 1, maar op een gegeven moment werd het te heet onder mijn voeten, de mieren wilden mij daar niet hebben en er kwamen steeds meer mieren naar mij toe! :o
Afbeelding Afbeelding

Druk bezig met het hun prooi, een worm (rups?) en een hommel:
Afbeelding Afbeelding

Er liep ook een Lasius fuliginosus die opgemerkt werd door een rode bosmier! Na een robbertje vechten gingen ze, op het oog ongeschonden, weer hun eigen weg:
Afbeelding


*** Plaats 4: Weer aan de voet van een boom, onder een aluminium pan!
Soort: Formica polyctena of Formica rufa (Rode bosmier) ??
Opmerkingen: Toen ik die pan zag, dacht ik, die moet daar haast wel bewust neergelegd zijn door iemand die ook iets met mieren heeft.
Toen ik op die plek aankwam waren er nog geen mieren op de pan aanwezig, pas nadat ik een kijkje had genomen kwamen ze tevoorschijn. Er lag aardig wat broed en er waren ook geslachtsdieren aanwezig. Helaas niet te zien op de foto.
Afbeelding Afbeelding


*** Plaats 5: Bij een hoopje half op elkaar gestapelde afgezaagde boomstammen.
Soort: Lasius fuliginosus (Glanzende houtmier)
Opmerkingen: Heb het nest of nest-ingang niet kunnen vinden, maar vermoedelijk in de dikke boomstam die daar lag.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


*** Plaats 6: Thuis in de huiskamer!
Soort: Lasius Niger gyne
Opmerkingen: Dit was wel erg vreemd. Ik kwam thuis en liep er zomaar een (manke) Lasius Niger gyne met vleugels in de huiskamer!! Erg bizar dat dit ook juist gebeurde toen ik terugkwam van het rondje :roll:
Ik heb de gyne in een reageerbuisje gedaan maar ik vermoed dat deze niet bevrucht is omdat ze haar vleugels nog heeft. Zojuist ging ik buiten nog wat vliegen vangen als voedsel voor mij eigen kolonies en kwam toevallig wel een overleden Lasius Niger geslachtsdiertje tegen.
Afbeelding


Edit: Soorten aangepast n.a.v. reacties
Laatst gewijzigd door Canard op 16 jul 2012, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rondje door het bos

Bericht door Phantom »

Op je eerste foto's zie je een Myrmica sp. Waarschijnlijk Myrmica rubra (rode steekmier), omdat deze het meest voorkomt in Nederland voor zover ik weet.

De mieren in het hout zou L.brunneus kunnen zijn, een soort gelijkend op L.niger, maar iets lichter van kleur. Ze leeft doorgaans in rot hout. De mier die je daar in de buurt ziet lopen is inderdaad een Formica sp. (rode bosmier) Deze is niet verdwaald, de enorme kolonies van deze rode bosmieren staan bekend om hun extreem lange aanvoerroutes, die tientallen meters of langer kunnen zijn. Dit is dezelfde mier waarvan je later het nest bent tegengekomen.

De glanzende mier die de bosmieren tegenkwamen is waarschijnlijk L.fuliginosus, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen door de onduidelijke foto. Een gevecht tussen dergelijk grote volken zou enorme verliezen voor beide kanten opleveren, wellicht dat ze elkaar liever ontwijken dan vermoorden. De laatste foto's van glanzende mieren zijn sowieso van L.fuliginosus, te herkennen aan het glanzende skelet en hartvormige kop.

Waarom die pan op het nest ligt kan ik niet zeker zeggen, maar mogelijk is dat bedoeld om het broed van deze kolonie te stelen. De mieren leggen hun broed in de warmte, hoog in de koepels, zodat het sneller ontwikkelt. De poppen en larven zijn gewild bij houders van bepaalde vogelsoorten. De pan meenemen en weggooien zou mijn actie zijn geweest.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Rondje door het bos

Bericht door Martijn »

Op plaats 1 en 4 had je waarschijnlijk te maken met myrmica rubra, en niet met een formica sp.
Verder leuke foto's!
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Rondje door het bos

Bericht door Yohann »

Hoi Martijn, op plaats 4 gaat het volgens mij om een Formica sp. je ziet ze lopen tussen het broed en op de pan, bovendien heeft de Myrmica rubra geen gesponnen poppen maar naaktpoppen...
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Rondje door het bos

Bericht door Canard »

Bedankt voor jullie correcties!
Ik ga nog terug om de pan te verwijderen.

Vraag me nog af wat ik met de gyne moet doen... nog even afwachten om te kijken of ze toch eitjes legt?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rondje door het bos

Bericht door Phantom »

Als ze vleugels heeft, èn het is zo vroeg in het jaar, dan zou ik er van uitgaan dat ze onbevrucht is. Prima voedsel voor een grotere kolonie. ;)
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Rondje door het bos

Bericht door Canard »

En de pan is weg, gelukkig lag het broed er nog.
Plaats reactie