Lens voor macrofotografie

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Lens voor macrofotografie

Bericht door Art747 »

Het is al weer enige jaren geleden dat op dit onderwerp werd gepost, dus ik weet niet of ik nu een nieuw onderwerp moet maken of hier moet posten :?
Anyway, naast wat ik hier allemaal lees zou ik graag willen weten welke lens jullie gebruiken. Ik heb een Nikon camera met een Sigma zoom 18-250 1:3.5-6.3 DC macro os hsm lens. Ik heb wat zitten googlen op fotograferen van insecten en marofotografie, maar heel er veel wijzer wordt ik er niet van. En ik zie hier hele mooie foto's. En elders op het forum trouwens ook. Hebben jullie een advies voor mij? bvd groet Arthur
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lens voor macrofotografie

Bericht door Lvet »

In het algemeen geldt dat je voldoende licht nodig hebt. Immers, mieren zijn klein en bewegelijk. Om daarvoor te compenseren moet je vaak met kleine diafragma's en korte sluitertijden werken. En dan is je foto gauw onderbelicht. Buiten fotograferen gaat nog wel, maar binnen heb je vaak een goede lichtbron nodig. Dat kan met een flitser, maar ook met een lamp.

Bij het toevoegen van licht komt echter ook weer heel veel kijken. Direct flitsen zorgt voor lelijke schaduwen en harde glans. Voor een mooier effect zou je het licht dus moeten verspreiden. Dat kan met hele goedkope methoden. Hetzelfde merk je overigens buiten ook: macrofotografie op een bewolkte dag pakt vaak mooier uit dan op een zonnige dag.

Overigens heeft jouw lens volgens mij geen vergrotingsfactor van 1:1. Ik kom met een 1:1 lens al te kort voor mieren, waardoor ik vaak moet croppen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lens voor macrofotografie

Bericht door Sneeuwuil »

Ik zag op antscanada een zelfde vraag en die knakker zei dat hij een goedkope standaard USB webcam gebruikte, onder he tmotte das de tegenwoordig goed genoeg waren. Nu zag zijn spul er ook gewoon goed uit, maar zelf ben ik nog wel op zoek naar een handige USB camera. Dat ding dat ik heb levert geen goede beelden.
Plaats reactie