Macrofoto's

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Macrofoto's

Bericht door Art747 »

Met belangstelling heb ik de onderwerpen over microfotografie gelezen. Mika heeft een hele mooie testfoto van een Formica sanguinea werkster. Maar zo dicht mij als deze foto is kom ik never nooit niet met de Nikon van mij vrouw, met een Sigma 18-250 mm DC Macro OS HSM 1:3.5-6.3. Dus hoe doen jullie dat? In de bijlage een foto van vanmorgen van een Crematogaster scutellaris werksters die met een krekeltje bezig is. Origineel (bestand grootte verkleind met Photoshop) en een uitsnede (Photoshop). Dit verbleekt mij Mika's foto's en van vele anderen hier op het forum. Ook de scherptediepte vind ik een probleem. Deze foto's zijn geflitst met het flitsertje in/op de camera zelf. Op de lens staat macro maar dat valt toch wat tegen...
DSC_3045C.jpg
DSC_3045B.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Macrofoto's

Bericht door Tristan »

Wat is de vergrotingsfactor van je lens? Macro is wanneer de vergrotingsfactor groter of gelijk is aan 1 (1:1). Ik denk dat jouw lens een gewone zoomlens is. Ik heb ooit een tweedehands Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nikon in m'n handen gehad om eventueel te kopen en ik heb toen gelukkig de mening van m'n vader gevraagd. Die zei dat het geen "echte" macrolens was. Het schijnt dat Sigma op al z'n lenzen waarmee je van redelijk dichtbij kan focussen macro zet...
Als dit bij jou ook het geval is, zou ik macro tussenringen kopen om erop te zetten. Daarmee heb je iets meer belichting nodig omdat de brandpuntsafstand groter wordt. Maar met genoeg flitslicht kan je daar goede resultaten mee bereiken.
Hier een voorbeeld: ik heb deze foto genomen met m'n camera boven de buitenwereld met een gewone 85mm lens met tussenring en flitslicht.
Afbeelding
In photoshop heb ik de mier uitgesneden met de crop tool, daarna bij filter-verscherpen-slim verscherpen en bij afbeelding-aanpassingen-kleurtoon/verzadiging... heb ik de verzadiging iets harder gezet om het rood wat meer door te laten komen. En dan krijg je dit:
Afbeelding
Het is geen Alex Wild maar het kan ermee door. :D
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Macrofoto's

Bericht door Art747 »

Bedankt Tristan. Ik denk dat je gelijk hebt, een tussenring is misschien de oplossing. Ik heb de posting met zeer ingenieuze flits oplossingen met karton en zo gezien. Maar jouw foto is wat mij betreft geweldig.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Macrofoto's

Bericht door Art747 »

Bedankt Tristan. Ik denk dat je gelijk hebt, een tussenring is misschien de oplossing. Ik heb de posting met zeer ingenieuze flits oplossingen met karton en zo gezien. Maar jouw foto is wat mij betreft geweldig.
Plaats reactie