Atta Cephalotes foto's

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Maar zitten ze ook op de mieren?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door ProXi »

Nee, ze lopen een beetje rond en zo nu en dan probeer ik er een aantal te grazen te nemen :x
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Ok. Dat zijn dan geen parasitaire mieren.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Dinner time! (lapse)
IMG_20150719_130155.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

ook hier zie je hele kleine witte beestjes over de bloem heenlopen.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Klopt, maar dat zijn geen mijten hoor. Dit zijn kleine witte vliegjes :)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

nemen ze die ook mee?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Ik weet niet zeker of jij de vliegjes of de bloem bedoelt, maar de bloem nemen ze wel mee, de vliegjes niet :lol:
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

ik bedoelde de vliegjes :)
is dit wat ze iedere dag eten? edit: hoeveelheid.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Neehoor, dit eten ze nu omdat ik een hele middag vrij heb en er lekker voor ben gaan zitten.
Normaal krijgen ze meer, ze hebben dan ook 24/7 toegang tot bladeren (maar dan krijg je niet zo'n leuke stroom van bladeren zoals in het filmpje, maar constant minder mieren).
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Oja, voor ik het vergeet; dit zat in de pot :P
IMG_20150718_161705.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hertcerf

Bericht door Westdijk »

Is het misschien een optie om planten te gebruiken die in een hydrocontainers zijn gekweekt. Je hebt dan geen grond, maar kleikorrels waarin de planten staan.

Planten die geschikt zijn voor hydrocultuur zijn: Aechmea, Aglaonema, Anthurium, Asparagus, Aspidistra, Beaucarnea, Begonia rex, Cissus, Clivia, Codiaeum, Dieffenbachia, Dracaena, Ficus, Gynura, Hedera, Hoya, Maranta, Monstera, Nephrolepis, Philodendron, Sansevieria, Schefflera, Spathiphyllum, Stephanotis, Tradescantia, Vriesea, Yucca
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Dat lijkt me inderdaad mogelijk, mits de kleikorrels groot genoeg zijn. En dan komt ook de vraag of het de moeite waard is om ze een paar dagen van een plant te laten eten..
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

IMG_20150720_194920.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Even een korte update zonder foto's:

Ik ben verhuist naar Leeuwarden, een flinke ervaring voor alle mieren.
In eerste instantie leken de bladsnijders er geen hinder van te ondervinden. Ze bleven zelfs tijdens de reis gewoon blaadjes snijden.
De afgelopen paar dagen kamp ik echter met een probleem wat ik niet kan verklaren.
Het grootste probleem is dat de mieren allemaal zijn "ingedommeld", ze nemen zelfs niet meer de moeite om afval op te ruimen, of om gestorven zussen uit het nest te verwijderen. Hierdoor word er natuurlijk een hele link van problemen geactiveerd: de schimmel krimpt, de luchtvochtigheid daalt enorm en de voorraad gesneden bladstukjes is gaan rotten.

Im heb meerdere acties ondernomen: alle bladresten verwijderd en het substraat vochtig gemaakt. Ik heb de temperatuur verandert, alles tussen de 20 en 28 graden heb ik gehad. Ik heb de ventilator uit gehad, weer aan gehad. Andere bladeren, suikerwater, vruchten. Dit alles heeft als resultaat gehad dat ze voor +- 6u lang weer aan het snijden waren en keurig al het afval hebben gedumpt, maar daarna dommelden ze weer allemaal weg. (Terwijl de omstandigheden hetzelfde bleven).

Als er geen verandering komt ga ik denk ik alle schimmel en werksters uit de huidige setup verwijderen, en wellicht gewoon in een grote bak met coco-substraat dumpen. (Hierin stonden ze als jonge kolonie, en heeft als voordeel dat ze zelf alle omstandigheden bepalen m.b.t. nest vorm, doorstroming etc)

Wat een stress.. :roll:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Oei, dat is vervelend. Hoe lang is het al zo? En hoe lang is het sinds ze 6 uur lang een opleving hadden?

Heb je de gyne gezien? Is er veel broed?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Al ruim 8 dagen.. De 6uur durende actie was eergisteren.

De gyne heb ik al een tijd niet gezien, maar ze leeft nog wel. De stapels broed zijn nu duidelijker aanwezig dan ooit, omdat er verhoudings gewijs minder schimmel is..
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Hmmm... Als de gyne dood was, of er was veel minder broed, dan zou ik het misschien wel kunnen verklaren. Maar dat is wel vreemd.

Dat coco-substraat, is dat iets waar ze in kunnen graven?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

Is er geen probleem met de schimmel? Ik zou ze niet teveel belasten, niet teveel zelf ingrijpen...

Optimaliseer de condities en wacht af.
DUCKDUCKGO!
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Wat voor schimmel heb je? Ik weet toevallig dat als schimmels zelf stress ervaren ze juist erg veel doen om zich te verplaatsen, door bijvoorbeeld sporen te maken (dat zijn de pollen/zaadjes van schimmels). Schimmels trekken vaak niet uit zich zelf terug, behalve als ze verdrogen. Weet je zeker dat ze genoeg vocht krijgen?

Het kan zijn dat de schimmel terugtrekt omdat het geen voeding meer krijgt van de mieren, maar er wel van eten, maar ik weet niet hoe snel dat dan gaat?

Succes Hertcerf!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

De schimmel van Atta spp. (een Basidiomyceet) plant zich niet voort met sporen. Het wordt verspreid en vermeerderd door de mieren. Er is wel eens onderzoek naar gedaan, maar het schijnt erg moeilijk te zijn om deze schimmel zover te krijgen om sporen te maken. Misschien dat jij er meer over kan vinden? Interessante materie.

Hertcerf zei al, dat de vochttoevoer naar de schimmel terugloopt als de mieren geen vers plantaardig materiaal meer aanvoeren. Uitdroging is een serieus gevaar voor de schimmel, en daarmee voor de hele kolonie. Als de schimmel niet gevoed wordt begint deze te slinken. Door voedseltekort en uitdroging, maar ook omdat de mieren blijven "oogsten" om het broed (dat kennelijk nog steeds aanwezig is, te voeden.
Laatst gewijzigd door GvG op 23 aug 2015, 23:53, 2 keer totaal gewijzigd.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Schimmelvoortplanting is een verhaal apart. Maar schimmels hebben doorgaans 2 'delen', het netwerk onder de grond en de 'vruchten' die vaak boven de grond komen (of het zijn truffels). Bij basidomyceten komen de sporen uit de hoed van de vrucht boven de grond (paddenstoel). Zolang die mieren hun best doen om de schimmel onder de grond te houden, en de schimmel dus niet verder komt dan het aanleggen van het netwerk (mycelia), dan zal de schimmel niet overgaan tot het maken van paddenstoelen. Het besluit van een schimmel om paddenstoelen te maken ligt aan de oppervlakte, beschikbare stoffen in de grond, maar ook aan de wortels van bomen in de buurt. Sommige schimmels, zoals truffels, hebben stoffen uit boomwortels nodig eer dat ze kunnen beginnen met het maken van de vruchten/truffels.

Daarbij is het misschien belangrijk om te vermelden dat schimmels een gekke celwand hebben. Planten bestaan uit cellen met een stevige celwand, dieren hebben zachte celmembranen. Schimmels hebben wel wanden, maar die zijn per cel niet helemaal afgesloten. Daardoor loopt de 'vloeistof' in de schimmel door de cellen heen. Om die reden kan snel vocht verplaatst worden wat nodig is bij het opbouwen van een paddenstoel, maar kan een schimmel ook volledig leeglopen en uitdrogen wanneer er teveel schade is aan het netwerk. Vaak kan er wel uit een stukje netwerk dat onaangetast is weer een gehele nieuwe schimmel groeien. (dat was kennis van 1 jaar stage op een schimmellaboratorium, waarbij ik een truffel heb mogen klonen :D)

Dat kan voor Hertcerf inderdaad een gevaar worden. Maar als je dat schimmel koopt bij Antstore bijvoorbeeld, dan scheuren ze toch ook een plukje af en sturen ze dat op naar je? Is het een idee om een stukje af te nemen en in kweek te zetten, zodat je in ieder geval je schimmel al veilig hebt gesteld en het weer kan geven mocht het met de 'moederschimmel' misgaan? (ik heb hier geen ervaring mee, maar gooi het balletje op)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Kijk, dan weet je weer waar je zo'n stage voor doet! Deze schimmel groeit niet uit zichzelf, alleen met Atta werksters er bij. Je zou dan dus een deel van de schimmel af moeten splitsen, met werksters er bij. Dat kan, maar het lijkt me voor de hand liggen dat het probleem zich dan ook in de afsplitsing voortzet. Bovendien heb je dan een groep werksters zonder gyne, en uiteindelijk zonder broed. Dat komt de activiteit van werksters over het algemeen niet ten goede.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

De activiteit is weer terug, er wordt echter maar weinig gesneden :?
Na de verhuising had ik de loopafstand tussen de bakken verandert, ik weet dat acromyrmex sps. echt afstanden moet kunnen lopen om tot goede ontwikkeling te komen, maar mijn Atta's hebben daar dus ook behoefte aan. Ik heb nogmaals wat water toegevoegd, en ben nu aan het duimen ;)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

succes!
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Succes Hertcerf!

@ GvG; zou je zo'n schimmel ook hetgene kunnen geven wat de mieren aan de schimmel geven? In het lab kweekten wij die schimmels op door ze in een petrischaal gevuld met gelatine met daardoorheen aardappelpuree (lees: gezuiverde dextrose uit aardappels) gemengd. Werkte erg goed. Schimmels zijn dol op suikers en kan me voorstellen dat ze alleen maar de amylase van de mieren nodig hebben om de grotere suikermoleculen af te breken in de voor de schimmel opneembare suikers.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Hertcerf! Hoeveel afstand hebben ze nu? En welke afstand hadden ze?

Zou dat betekenen dat die mieren zo slim zijn dat ze niet de planten bij het nest kaalvreten, omdat dan de vochtigheid van de grond bij het nest zou veranderen wat de schimmel niet ten goede komt?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

De schimmel is oogstbaar door de mieren, dus dat uitdrogen zal wel zo een vaart niet lopen: ik bedoel: deze schimmel heeft van evolutionaire adaptaties.

Het is welbekend dat in de vrije natuur de verkenners gespreid knippen, zodat individuële bomen nooit zullen sterven door de mieren. Bovendien mijden ze ook planten waarop de schimmel slecht reageert. Ik denk niet dat het eerste mechanisme een rol kan spelen in gevangenschap.
Het tweede wel: als je schimmel omwille van transport (partieel) afgestorven is, kan het zijn dat ze planten die je toen hebt gegeven gaan mijden.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

zou je zo'n schimmel ook hetgene kunnen geven wat de mieren aan de schimmel geven? (Ik) kan me voorstellen dat ze alleen maar de amylase van de mieren nodig hebben om de grotere suikermoleculen af te breken in de voor de schimmel opneembare suikers.
Nee, het is een zeer gecompliceerd proces dat wij niet uit kunnen voeren. Een paar voorbeelden: de bladeren moeten grondig worden gelikt, gepoetst en fijngekauwd. Daarnaast voegen de mieren geregeld een druppeltje ontlasting toe aan de verse schimmel, bovenin de schimmeltuin. Dit bevat enzymen die helpen het blad te verteren. Deze enzymen onttrekken de mieren aan de oudere schimmel onderin de schimmeltuin.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

hoe begint zo een schimmel eigenlijk?
Plaats reactie