Atta Cephalotes foto's

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Kijk... Dat zijn vragen! Daar ga ik even voor zitten. Geef me een uurtje. :)
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Echt superinteressant! Ik bedacht me later nog dat schimmels licht kunnen 'zien', zodat ze weten om onder de grond te blijven of juist naar de oppervlakte te gaan. Wellicht heeft het licht dus ook nog een invloed, al zag ik op meerder foto's dat de schimmeltuinen gewoon in het licht staan.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Benno »

Ohjee het is al bijna 12 uur verder. Dit moet wel een antwoord worden waar zelfs de wetenschapper Michiel van ondersteboven gaat zijn.

Het simpele antwoord is uiteraard dat de gyne een klein stukje schimmel meeneemt van het moedernest bij het uitvliegen. Maar ik ben geen expert en weet niet of dit bij elke soort zo is. Bij Atta's zijn er uberhuapt zeer weinig bruidsvluchten in het wild waargenomen heb ik vernomen.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

dat is mijn vraag niet. Hoe ontstaat hij. ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

Beste Manimaner, kan je misschien je vraag stellen in een ander forum.

In het algemeen kan ik zeggen dat de generatio spontanea al een 4-5tal eeuwen geen geldige biologische hypothese meer is, en dat soorten ontstaan uit andere soorten, door een voornamelijk behoudingsgezind proces dat we evolutie door natuurlijke selectie noemen. Behoudingsgezind, omdat de meeste mutaties immers schadelijk zijn...

Kijk, als je de bovenstaande antwoorden geen antwoord zijn op je vraag, weet ik niet wat je bedoelt met die vraag; ze staat hier in een verkeerd forum, en een domme vraag krijgt een dom antwoord.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Sorry, er kwam wat tussen. Het antwoord van Benno is inderdaad het antwoord dat ik voor ogen had, al dan niet doorspekt met wetenschappelijke termen en verwijzingen naar onderzoeken. :)
Een ander antwoord op deze vraag heb ik niet.

Bruidsvluchten van Atta spp. zijn vaak 's nachts, maar ze worden zeker wel waargenomen. In Brazilië zijn geroosterde Atta sp. gynes een populaire snack, als men bijvoorbeeld naar de bioscoop gaat. Daartoe worden ze met 1000-en tegelijk verzameld.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

Manimaner, stel je vraag eens duidelijker in een andere post, en ik of iemand anders geeft wel een beter antwoord. Ikzelf heb geen tijd om uit te weiden over de co-evolutie van schimmels en mieren.
DUCKDUCKGO!
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Hahahaha Benno! Erg slim en bijzonder dat die gynes een schimmeltje voor onderweg meenemen. Dat betekent dat die gynes en voor zichzelf moeten zorgen ,en voor het kroost moeten omkijken en die schimmel moeten opkweken. Dat zijn veel taken tegelijkertijd. Gelukkig zijn het vrouwtjes en moet het geen probleem zijn. :-D

Ik denk dat Manimaner bedoelde hoe de schimmel ontstaat in het nest ,en dat heeft Benno, wel met bijna 12 uur bedenktijd ;-) , opgelost. Bedankt!

Hertcerf, hoe gaat het nu met de Atta's?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

het is natuurlijk wel voor een groot deel antwoord op mijn vraag en het blijkt veel simpeler dan ik had gedacht Erg bedankt voor deze simpele oplossing :)
Dat betekent dat die gynes en voor zichzelf moeten zorgen ,en voor het kroost moeten omkijken en die schimmel moeten opkweken
betekent dat dan dat de gyne zelf ook blaadjes verzamelt?



Maar nu even mijn vraag speciaal voor Mika beter geformuleerd. Voor verdere verduidelijking en/of uitgebreidere vraag graag een pm ;)

Ik vroeg me af hoe die mieren dan ooit zijn begonnen met het "farmen" van die schimmel als alleen de mieren ze kunnen onderhouden en leven kunnen inblazen en dus hoe "de bladsnijdersmieren" ooit zijn geworden tot wat ze nu zijn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

De gyne geeft faeces ('stoelgang') aan de schimmel, en eitjes aan de larfjes. Ze heeft wel wat reserves, als ze zo een paar honderd keer meer weegt dan 1 miniema werkster.
DUCKDUCKGO!
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door MichielAlexander »

Ter aanvulling van Mika vond ik deze link:

http://phenomena.nationalgeographic.com ... into-cows/

Erg bijzonder dat er een symbiose is ontstaan tussen schimmel en mier en dat ze niet meer zonder elkaar kunnen. De atta heeft zelfs bacteriën die bijdragen aan de afweer van de schimmel, zodat de schimmel niet gaat...euh... schimmelen... :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door GvG »

Manimaner schreef:betekent dat dan dat de gyne zelf ook blaadjes verzamelt?
Nee, de schimmel wordt door de gyne gevoed, op de manier die Mika omschrijft.
Maar nu even mijn vraag speciaal voor Mika beter geformuleerd.
Mika is niet de enige die je vraag niet begreep, hoor...
Ik vroeg me af hoe die mieren dan ooit zijn begonnen met het "farmen" van die schimmel als alleen de mieren ze kunnen onderhouden en leven kunnen inblazen en dus hoe "de bladsnijdersmieren" ooit zijn geworden tot wat ze nu zijn.
Als dát is wat je wilt weten, zal je toch echt beter moeten formuleren. Je vraagt: "hoe begint zo een schimmel eigenlijk?" en "Hoe ontstaat hij." Dat is in mijn optiek echt iets anders.
Maar goed, dit is hoe ik het zie:
In een mierennest ligt altijd wel wat te schimmelen, etensresten bijvoorbeeld. Soms is deze schimmel voedzaam, en soms eten de mieren hier van. Als een mierenkolonie profijt heeft van het eten van schimmel, kan dat een evolutionair voordeel opleveren t.o.v andere kolonies. Als de schimmel daarmee verspreid en/of vermeerderd wordt, heeft ook deze een evolutionair voordeel. Sommige kolonies kunnen zelfs de extra materiaal aan de schimmel toevoegen, om deze te voeden. Sommige schimmels kunnen extra voedzame stukjes maken die de mieren op kunnen eten. Dan spreken we van coëvolutie. De bladsnijders zijn niet de enige mieren die schimmel kweken. Er zijn meerdere soorten en geslachten die schimmel kweken op bijvoorbeeld dood plantaardig materiaal, dode insecten en poep. Mieren zijn ook niet de enige insecten die schimmel kweken, er zijn ook kevers en termieten die schimmel kweken. De bladsnijders zijn echter wel de enigen die verse bladeren als voedingsbodem gebruiken.
De mieren en de schimmel zijn in de loop van miljoenen jaren zo goed aangepast op hun samenwerking, dat ze niet meer zonder elkaar kunnen. De schimmel had geen sporen meer nodig, hij werd door de mieren verspreid en vermeerderd. In plaats daarvan produceert de schimmel voedzame bolletjes, die de mieren kunnen oogsten en eten. Als het goed gaat met de mieren gaat het goed met de schimmel, en andersom.

Vergelijk het met een moderne mandarijn. In de mandarijnen die ik in de supermarkt koop zitten totaal geen pitten. Vroeger vond ik altijd pitten in mijn mandarijntje, nu nooit. Als ik het juiste "merk" koop tenminste.
De boom waar deze mandarijnen aan groeien zal zich niet op eigen kracht kunnen voortplanten. Hij kan immers geen zaden produceren. Hij is totaal afhankelijk van de mens. Wij kunnen de boom stekken, en zo voor nieuwe bomen zorgen.
Crossfire
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Crossfire »

Ik zou graag wat meer informatie willen ontvangen over de setup waar je mee begonnen bent (en waar je snel op aangepast hebt), mocht je tijd hebben hier of via pb's zou ik daar graag in detail over willen spreken. Beeldschoon, en wat een inzet om het draaiende te houden! Ik ben me al een half jaar aan het orienteren.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Al lang geen bericht hier. Meestal is dat het teken van een gestorven kolonie: ditmaal gelukkig niet.
Er is echter wel het een en het ander gebeurt. Herr Kalytta heeft wel eens verteld over "schadpilz"(schadelijke schimmel), dit heb ik te pakken gekregen.
26 november is de dag geweest dat ik erachter kwam. De kolonie at al tijden minder goed en er waren sowieso veranderingen in activiteit. Dit schoof ik eerst een hele tijd af op de verhuizing naar Leeuwarden. Echter tilde ik toen de schimmelbak op om te zien dat de bodem ernstig vervuild was. Ik besloot om de schimmel te verhuizen. Tijdens de verhuizing bleek meteen al dat er een groot probleem was: hoewel de buitenkant van prima kwaliteit was bestond de gehele schimmeltuin uit een massieve klomp schimmel. Slechte schimmel dus. Er was amper goede schimmel over. Zo had ik van het ene op het andere moment nog maar een paar echt goede klompjes schimmel over.

Dit was natuurlijk een enorme klap. Het aanwezige broed is uiteindelijk allemaal gestorven omdat het onder een draderige/plakkend laagje zat. De schimmeltuin van een paar liter was veranderd naar het formaat van een paar rozijntjes. De gyne leefde nog, tezamen met een 5000-tal werksters. Ik zette, na een initieel grotere verhuizing, de beestjes in een schone bak met veel substraat en de paar klompjes schimmel (29 november). Misschien was er meer schimmel te redden, maar ik wou er zeker van zijn dat de schadelijke schimmel niet mee kwam (ik kon natuurlijk niet weten of de mieren dit zouden kunnen overdragen). Deze "setup" heb ik voor misschien een kleine week gehouden. In deze week kwam ook nog wat schimmel aan uit Berlijn, echter erg weinig. Deze schimmel heeft uiteindelijk de kolonie ook niet gered: de klompjes eigen schimmel werden beter verzorgd. Toen besloot ik om grofweg 4500 werksters te liquideren. Alle grotere werksters moesten eraan geloven. Ik heb met opzet een "onnatuurlijk" aantal van de aller kleinste werksters behouden (+-300). Dit zijn de werksters die de tuinen en het broed verzorgen. De overige 200 overlevenden bestonden uit de kleine fouragerende kaste, dit zijn de mieren die het meeste knipwerk verrichten (dit heb ik de grotere mieren amper zien doen).

Eind januari had de kolonie weer een 3-tal "golfballetjes" aan schimmel.
Eind februari was het 400ml bakje vol, en kregen ze eenzelfde formaat bakje er bovenop (ipv de deksel dus).

Hoewel het al met al een enorme tegenslag is geweest ben ik erg blij en trots op het feit dat ze er bovenop zijn gekomen.
De oorzaak van de schadelijke schimmel is mij niet geheel duidelijk. Ventilatie was zeker aanwezig, en substraat om dit naar behoefte te kunnen sturen. Ik weet niet waarom de mieren gestopt zijn met het verwijderen van de oude/gestorven schimmel, waardoor de boel veranderde in een schimmelende drap.

Dit was even in grote lijnen mijn verhaal, foto's plaats ik direct even hieronder. Ik ben helaas wel wat foto's kwijt, maar deze duiken misschien nog eens op.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

IMG_20151129_233318.jpg
IMG_20151129_233328.jpg
IMG_20151218_164041.jpg
IMG_20160208_170524.jpg
IMG_20160208_170634.jpg
IMG_20160301_131401.jpg
IMG_20160301_131407.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

Ik vraag me af of je de kolonie niet in leven kan houden op honingdauwsurrogaat. Ze hebben een heel deel enzymen verloren door co-evolutie, maar in het honingdauwsurrogaat zijn er vele losse aminozuren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Eerlijk gezegd heb ik geen idee, ik lees ook niet veel diepgaande literatuur over mieren. Echter viel me wel op dat veel mieren niet wisten wat ze moesten doen, ze zaten met z'n allen op de ruitjes. De schimmel is natuurlijk veel meer dan alleen voedsel, namelijk ook het nest en hiermee hun manier van leven.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Kegge »

Wat een wonderbaarlijk verhaal. Knap dat je de kolonie heb weten te redden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

Blijkbaar komen dergelijke problemen inderdaad meer voor bij kolonies in gevangenschap. Ik heb er enkele bedenkingen mee. Gezien het grote aantal gynes dat een volwassen kolonie produceert gedurende haar ongeveer tien jaar durende status van 'mature kolonie', hoeft er maar ongeveer een 1 op 1.000 (grootte-orde) succesvol te zijn en ook een mature kolonie te stichten. Maar 3% van de kolonies overleeft het eerste jaar in de vrije natuur...

Anderzijds: ik heb moeite om aan te nemen dat dit in de vrije natuur ook gebeurt: zou een grote kolonie van miljoenen organismen dat te boven komen? Of kunnen ze heel georganiseerd gangen afsluiten, en de 'schadpilz' verstikken, of de opgang remmen? Ik hoorde van Prof Billen dat de kolonie die zij in de KUL hadden (omstreeks 1990) daar ook last van had, om de zoveel tijd, en dat de gyne 'altijd toevallig in de ene kamer zat die het dan niet had'. Hun kolonies zaten in bakje van ongeveer een liter.
DUCKDUCKGO!
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Benno »

Spannend verhaal en was vast een moeilijke beslissing om 90% van je kolonie 'af te stoten'. Was het een moeilijke beslissing en hoe ben je hier op gekomen?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

@Kegge; bedankt voor je reactie! Enerzijds ben ik er ook wel gewoon trots op dat ik de kolonie heb weten te redden, anderzijds is het natuurlijk erg jammer dat het zover is gekomen.

@Mika; ik denk dat het voor kolonies in het wild met slechts 1 schimmeltuin wel fataal is. Dat 3/100 kolonies het eerste jaar overleven zegt denk ik niet zoveel over de noodzakelijke 1/1000 volwassen wordende kolonies. Ook na het eerste jaar zijn er volop "mogelijkheden" waaraan een kolonie ten onder kan gaan in het wild.

Ik vraag me ook wel af hoe een volwassen kolonie met deze situatie om zou gaan. Mijn kolonie heeft er eigenlijk niks tegen geprobeerd, de gyne en het broed zijn gewoon in het nest gelaten. Er was dus geen reddingspoging georganiseerd door de mieren zelf.

@Benno; bij jonge bladsnijderkolonies lees ik dat soms de majors worden omgebracht (door de nieuwe houder dus). Dit gebeurt om energie te besparen voor de kolonie. Omdat ik nu verhoudingsgewijs veel te veel mieren had was het geen lastige keuze. Voor het bestaan van de kolonie was dit de beste oplossing. Er waren ook geen taken voor deze mieren, geen broed betekent geen broedzorg, enkel de gyne en de schimmel hadden verzorging nodig. De schimmel kan ook niet oneindig snel groeien, hiermee bedoel ik dat 5 schimmeldraden verzorgd door 200 werksters net zo snel verdubbelen als ze door 10 werksters worden verzorgd (gekke getallen natuurlijk, maar toch).
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Sneeuwuil »

Recentelijk dit boek gelezen: https://www.bol.com/nl/p/the-leafcutter ... 009988753/

Daar in staat er met name één schimmel is, die erg schadelijk is voor bladsnijmieren en dat daar enkele evolutionarie aanpasingen tegen zijn. De bleangrijkste wel dat enkele soorten zelf weer een andere schimmel bij zich hebben die de kwaardaardige schimmel bestrijd.

Verder gaat het in de natuur, ook bij volwassen kolonoies, wel eens mis. Dan verhuizen ze met zijn allen. Soms stelen ze ook schimmel bij de buren zeg maar.

Echt duidelijk is het allemaal niet. Het verschilt per soort en veel dingen zijn 'wel eens waargenomen' zonder dat het echt wetenschappelijk onderzocht of verklaart is.

Het lijkt in elk geval erg waarschijnlijk dat het in de natuur ook regelmatig mis gaat.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Mika »

Dat is de parasitaire schimmel Escovopsis: het gaat dan om dat hele verhaal de werksters die Streptomyces kweken op hun lichaam, om fungiciden te maken specifiek tegen die schimmel, om de symbiose nog ingewikkelder te maken, en om nog te voldoen aan een bijkomende definitie van 'cultuur'.

Ik weet niet of die 'Schadpilz' Escovopsis is. Ikzelf heb een ooit een gele slijmzwam gehad in de bak, maar die bleef mooi weg van de schimmel. Het had te maken met teveel vochtophoping in de glazen bak.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Sneeuwuil »

Zou goed kunnen. Zulke namen ben ik 2 seoncden nadat ik het gelezen heb weer vergeten. Mij lijkt het minder waarschijnlijk dat het dezelfde schimmel is, maar dat kan ik uiteraard niet onderbouwen.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Verhuistijd!
IMG_20160308_174606.jpg
IMG_20160308_174936.jpg
IMG_20160308_180739.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Verdere foto's van de kolonie:
IMG_20160308_174611.jpg
IMG_20160308_174736.jpg
IMG_20160308_174744.jpg
IMG_20160308_174750.jpg
IMG_20160308_174757.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Het kleine bonus tuintje is verwijderd. Ook zijn ze zeer fanatiek aan het graven geweest, ik vermoed dat het tuintje onder de grond is gebracht.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Manimaner »

Leuke foto's!

Zit de gyne nog altijd zo buiten of heeft ze inmiddels een groter kamertje?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Kegge »

Mooi om foto's te zien. Deze soort vind ik machtig interessant en ik droom ervan ooit zelf een kolonie te houden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes foto's

Bericht door Hertcerf »

Bedankt allebei! De gyne zit 9 van de 10 keer in een kamer, maar eens in de zoveel tijd moet ze verhuizen. Het zijn inderdaad super interessante beesten, een hele andere ervaring dan de meeste miersoorten.
Plaats reactie