Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door JDbaas »

Ik ben vandaag even met wat reageerbuisjes gaan wandelen in de tuin.
Ik vond geen gynes die net van de bruidsvlucht kwamen, maar wel een kolonie Lasius niger die ik opmerkte door de zeer kleine werksters waardoor ik wist dat dit een jonge kolonie was.

Ik ben dus even naar de schuur gegaan om 2 schroevendraaiers op te halen om de steen waar de mieren hun nest onder hadden, omhoog te liften.

Dit is het resultaat:
20150725_211914.jpg
20150725_211502.jpg
20150725_211442.jpg
de kolonie telt +- 40 werksters en redelijk wat broed. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door gillesproost »

Top!
Hoe oud denk je dat de kolonie is???
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door Art747 »

Het is een beetje de vraag of het niet beter geweest zou zijn deze jonge kolonie een kans te geven in de natuur, i.p.v. deze op te graven. Immers er waren/komemn genoeg bruidsvluchten waar je genoeg gynes kan vangen om een kolonie mee te stichten......
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door JDbaas »

gillesproost schreef:Top!
Hoe oud denk je dat de kolonie is???
Door de grote van de kolonie en de kleine werksters denk ik dat hij van een bruidsvlucht van vorig jaar komt.
Art747 schreef:Het is een beetje de vraag of het niet beter geweest zou zijn deze jonge kolonie een kans te geven in de natuur, i.p.v. deze op te graven. Immers er waren/komemn genoeg bruidsvluchten waar je genoeg gynes kan vangen om een kolonie mee te stichten......
De kans dat deze kolonie groot zou worden was erg klein, aangezien er een veel grotere Lasius niger kolonie nog geen 3 meter van af ligt.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door Art747 »

Offtopic: Dat vraag ik me nou wel eens af. Bij mij in de straat/wijk zie je om de halve meter, soms meer, hoopjes zand (je kent het wel) een stuk of 8 , zijn dat satelietnesten of zelfstandige kolonies?
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door gillesproost »

Offtopic: wat zijn satelietnesten???
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door Manimaner »

De kans dat deze kolonie groot zou worden was erg klein, aangezien er een veel grotere Lasius niger kolonie nog geen 3 meter van af ligt.
toch geef ik art gelijk. Iedere gyne die het lukt om een kolonie te stichten in de natuur gewoon laten zitten :) 3 meter kan genoeg zijn. de dichtheid kan veel groter zijn.
Dus zeker nu er bruidsvluchten zijn snap ik het niet.
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door JDbaas »

Manimaner schreef:
De kans dat deze kolonie groot zou worden was erg klein, aangezien er een veel grotere Lasius niger kolonie nog geen 3 meter van af ligt.
toch geef ik art gelijk. Iedere gyne die het lukt om een kolonie te stichten in de natuur gewoon laten zitten :) 3 meter kan genoeg zijn. de dichtheid kan veel groter zijn.
Dus zeker nu er bruidsvluchten zijn snap ik het niet.
Dan is er nog steeds de dreiging van mijn ouders die bij elk miertje die ze om het huis rond zien lopen de gieter met chloor of mieren vergif erbij pakken.
En aangezien deze tussen de tegels achter thuis aardig in het zicht zitten geef ik ze daar nog geen 2 jaar. :shock:

(die andere kolonie zit daar in tegen onder de struiken)

En het lijkt me juist beter om nu kolonies weg te halen in plaats van rond een andere tijd, want dan geef je de gynes van dit jaar weer nieuwe nestkansen.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door ProXi »

Wel een goede truc.
Bij zo'n jonge kolonie is de kans dat je de koningin vindt wel aanzienlijk groter.
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door ruttydm »

Bij mij is het ook is ooit gelukt, totdat de steen er weer op viel en lasius flavus gyne verpletterd was :x
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door GvG »

Hey goed gedaan! Lijkt me inderdaad een éénjarige kolonie. Ik vind het geen probleem om een dergelijke kolonie op te graven. Er zijn talloze soortgelijke kolonies en het vrijgekomen territorium wordt binnen no-time ingenomen door een nieuwe of naburige kolonie. De afgelopen weken is de het fietspad naar onze wijk omgelegd. Dan maak ik me ook niet echt druk over de honderden volwassen kolonies die vernietigd worden. Niet lang in ieder geval.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door Kegge »

In de wijk waar ik werk wordt de komende jaren de volledige infrastructuur van de openbare ruimte aangepakt. Dat betekent dat alle trottoirs en bestrating worden vervangen en daar zullen verwacht ik honderden/duizenden kolonies verloren gaan. De huidige bestrating ligt er, denk ik, al zeker dertig jaar en misschien wel langer. het verlies van deze kolonies is triest, maar geeft ook weer ruimte aan nieuwe veroveringen. Ik ga het op de voet volgen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door ProXi »

Kegge schreef:In de wijk waar ik werk wordt de komende jaren de volledige infrastructuur van de openbare ruimte aangepakt. Dat betekent dat alle trottoirs en bestrating worden vervangen en daar zullen verwacht ik honderden/duizenden kolonies verloren gaan. De huidige bestrating ligt er, denk ik, al zeker dertig jaar en misschien wel langer. het verlies van deze kolonies is triest, maar geeft ook weer ruimte aan nieuwe veroveringen. Ik ga het op de voet volgen.
Dus jij gaat daar straks staan met een grote bak ;) :lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Een jonge kolonie Lasius niger opgegraven.

Bericht door Kegge »

ProXi schreef:
Kegge schreef:In de wijk waar ik werk wordt de komende jaren de volledige infrastructuur van de openbare ruimte aangepakt. Dat betekent dat alle trottoirs en bestrating worden vervangen en daar zullen verwacht ik honderden/duizenden kolonies verloren gaan. De huidige bestrating ligt er, denk ik, al zeker dertig jaar en misschien wel langer. het verlies van deze kolonies is triest, maar geeft ook weer ruimte aan nieuwe veroveringen. Ik ga het op de voet volgen.
Dus jij gaat daar straks staan met een grote bak ;) :lol:
Dat zou zomaar eens kunnen. :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie