Uit winterslaap

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Uit winterslaap

Bericht door Floris »

Ik heb vanochtend mijn drie soorten uit winterslaap gehaald. Omdat er vragen worden gesteld over waar je mieren in winterslaap plaats, en hoe en waar je ze weer langzaam opwarmt, heb ik wat foto's gemaakt van hoe ik dat doe.
Afhankelijk van hoe je woont, zul je waarschijnlijk opzoek moeten naar mogelijkheden voor jou. Ik vind een van de interessante aspecten van de mierenhobby dat er voor niet alles een pasklare oplossing bestaat. Je kunt daarom je creativiteit kwijt in het bedenken van oplossingen.

Lasius niger stond in de koelkast, daar zijn ze klein genoeg voor.
IMG_20160305_092219.jpg
Camponotus ligniperda stond in een onverwarmde kamer. De koelkast leek me te koel en te vochtig.
IMG_20160305_092422.jpg
Het formiquarium met Formica fusca heeft de winter doorgebracht op het balkon. Ze zijn te groot om binnen te staan.
IMG_20160305_093549.jpg
IMG_20160305_093624.jpg
IMG_20160305_093702.jpg
Formica fusca en Camponotus ligniperda heb ik in de hobbykamer gezet, met het raam op een kier. Het is bij het raam een graad of veertien, en dat is een mooie overgang naar kamertemperatuur.
IMG_20160305_094041.jpg
IMG_20160305_093658.jpg
IMG_20160305_093635.jpg
IMG_20160305_093653.jpg
Lasius niger laat ik eerst in een koelere kamer wat wennen aan de wereld en temperatuur buiten de koelkast, waar ze de afgelopen vier maanden hebben ondergebracht.
IMG_20160305_094601.jpg
Ik zal over een paar dagen de raam in de hobbykamer (waar F. fusca en C. ligniperda staan) dichtdoen, en Lasius niger daar ook naar verplaatsen.
Ik hoop dat er zo weinig slachtoffers vallen, want dat is mij wel eens gebeurd na de winterslaap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Uit winterslaap

Bericht door ProXi »

Mag ik hier wat vragen stellen in dit topic?
-Wat is de reden dat je Formica fusca wel buiten zet en ook niet laat overwinteren op een onverwarmde kamer? Is dat omdat dit soort onder koudere
temperaturen overwinterd?
- Heb je isolatiemateriaal aangebracht bij de Formica fusca kolonie. Ik zie bijvoorbeeld een witte plaat liggen in de grote plastic container. En wat zit er in
die blauwe plastic zakjes?
- Bij de Formica fusca kolonie lijkt het net of de gangen naar de buitenwereld zijn afgesloten. Klopt dat?
- Hou je de temperatuur van deze kolonie ook in de gaten?
- Bevochtig je het nesten ook gedurende de winterrust?
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Uit winterslaap

Bericht door Antboy »

Proxi je eerste vraag heeft hij al beantwoord: "Ze zijn te groot om binnen te staan"
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Floris »

Het kleine formicarium met Camponotus ligniperda heeft de winter in de vensterbank gestaan. Het formicarium van Formica fusca is daar inderdaad te groot voor. :)
Ik heb het formicarium met Formica fusca in een bak gedaan en aan de voorkant isolatiemateriaal (in dit geval glaswol in een blauwe zak) gedaan in de hoop dat wanneer het (kort) vriest, de nestruimte boven nul blijft. Het formicarium is op de gebruikelijke manier bevochtigd geweest tijdens de winter.
Ik merkte dat ze in winterslaap de nestingangen zelf af proberen te dekken, en heb ze daarom een handje geholpen door watjes op de nestingangen te leggen. Ze kunnen er nog wel langskruipen. Het eerste jaar dat ik ze zo op het balkon zetten, hield ik de temperatuur in de gaten. Bij vorst leken de mieren echter geen enkel probleem te hebben, dus dit jaar heb ik dat niet meer gedaan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Uit winterslaap

Bericht door dvd »

Leuk uitgelegd,handig voor leden die pas beginnen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Westdijk »

Het is inderdaad maatwerk. Voor iedereen is de situatie weer anders. Bedankt voor het delen van de wijze waarop jij de mieren de diapauze laat doorbrengen, Floris. Je hebt meteen een oplossing aangedragen voor wat ik kan doen als ik dit jaar mijn grootste formicarium in gebruik ga nemen en dat is ze de volgende winter buiten in een bak met isolatiemateriaal laten doorbrengen. Ik was er al in mijn gedachten mee bezig en nog steeds eigenlijk, maar deze optie houd ik achter de hand voor als ik zelf niets kan bedenken.

Weet jij of iemand anders hier toevallig of er grote verschillen zijn tussen de temperaturen, luchtvochtigheid, etc. op grondniveau en een balkon op bijvoorbeeld de eerste etage?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Floris »

De beslissing ze onverwarmd buiten te laten staan, had ik niet genomen als ik ze niet op een beschut balkon had kunnen plaatsen. De bak staat vlak tegen een (licht verwarmde) muur aan. Ik kan me voorstellen dat het in een tuin een stuk kouder wordt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Uit winterslaap

Bericht door timdgd »

Mooie kolonie Formica fusca in een mooi formicarium (staat hier niet ook een video van op You Tube?).
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Uit winterslaap

Bericht door Manimaner »

Bedankt voor het delen!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Daisy »

Kan de lasius niger ook buiten?
Want vraag me echt af hoe mensen met grote kolonie's dit idd doen, denk dat de meeste niet in een koelkast passen.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Uit winterslaap

Bericht door Manimaner »

Op de manier van Floris kan Lasius niger ook buiten. Vergeet niet dat er ook kelders/zolders en koude kamers zijn.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Uit winterslaap

Bericht door Sneeuwuil »

De meeste kolonies zijn niet zo groot he. En dan een heb je idd koele ruimtes die je kunt gebruiken. Zelf hbe ik ook een goedkope barkoeler aangeschaft en daar stop ik enkele formicaria in.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Daisy »

Ja klopt dat er koelere ruimtes zijn, maar is dit koel genoeg?
Vanaf welke temp gaan ze in een winterslaap? of welke temp is goed genoeg?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Floris »

Dat verschilt per soort, zoals bijna alles.
Inheemse soorten graven zich in de winter in. Een of twee meter onder de grond is de temperatuur constant, en graad of vijf tot zeven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Uit winterslaap

Bericht door Kegge »

Floris schreef:Dat verschilt per soort, zoals bijna alles.
Inheemse soorten graven zich in de winter in. Een of twee meter onder de grond is de temperatuur constant, en graad of vijf tot zeven.
Iets wat ik mij de laatste tijd heb afgevraagd is hoe diep kolonies in Nederland zich (kunnen) ingraven. Daar moet een limiet aan zitten aangezien we, vooral in het westen, een hoge grondwaterstand hebben. Heel diep kunnen de nesten niet graven lijkt mij. Op de website http://www.grondwaterindenhaag.nl/ kan ik bijvoorbeeld zien dat het grondwaterpeil bij mij in de straat fluctueert tussen de 1 en 1,5 meter diep onder straatniveau. Nesten moeten dan, denk ik hoger gelegen liggen. Of is de vochtige grond niet vochtig genoeg om voor problemen te zorgen, of juist wel voor een goede luchtvochtigheid in het nest?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Westdijk »

Een vraag, Floris, betreffende de kolonie Formica fusca. Ik zag het deksel van de plastic bak waarin het formicarium was ondergebracht gedeeltelijk open staan. Ik begrijp dat ventilatie belangrijk is voor een kolonie, maar liet je het gedurende de hele winter op deze wijze zo open staan?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uit winterslaap

Bericht door Floris »

Het deksel heeft de winter dicht gestaan. Maar het deksel sluit niet goed af, er zitten overal kieren in, dus er was genoeg ventilatie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Floris

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor de informatie. Het word voor mijn kolonie Charlie geen plastic bak met isolatiemateriaal, maar een bak gemaakt van isolatiemateriaal met een kleine ventilatieopening in de planning voor het geval de bak te goed afsluitend word gemaakt.
Plaats reactie