Enkele foto's van wevers

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Enkele foto's van wevers

Bericht door Mika »

Enkele foto's van wevers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Enkele foto's van wevers

Bericht door Floris »

Fantastische foto's, Mika.

Wellicht is het een goed idee dat scrollbalkje uit te zetten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Enkele foto's van wevers

Bericht door Anton »

Prachtige foto's,
waarom weven ze dat reageerbuisje dicht? Is dat als bescherming?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Enkele foto's van wevers

Bericht door Mika »

Normaal gezien bouwen ze nesten van bladeren die ze naar elkaar toe trekken. Deze kolonie is zo klein dat ze waarschijnlijk maar 1 blad zouden samenvouwen. Grote kolonies trekken de bladeren van verschillende grotere takken samen, en maken nesten die variëren in grootte van een vuist tot een voetbal. De werksters houden dan de bladeren vast, totdat de zijde sterk genoeg geworden is. Als het nest af is worden er nog voortdurend 'herstellingswerken' uitgevoerd.

Ik hoop hiervan in de toekomst nog foto's te plaatsen.

In gevangenschap zullen de werksters ook proberen om hun nest af te sluiten. Ze maken ook tussenschotten in testbuisjes die te groot zijn.

Bladeren verdampen water, dat door de plant uit de grond opgezogen werd. Dit verzekert de luchtvochtigheid voor de larven. Bladeren die minder zon ontvangen, zullen echter steeds minder water krijgen van de boom. Op deze manier zorgt de boom ervoor dat de best beschenen bladeren het meest produceren. Omdat de bladeren van het nest samengevouwen zijn, en grotendeels bedekt zijn met zijde krijgen ze minder zon, en zullen ze dus na verloop van tijd afsterven: de kolonie is dus steeds bezig om nieuwe nesten in zijn territorium te bouwen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Enkele foto's van wevers

Bericht door Mika »

Enkele foto's van een andere kolonie: het buisje was uitgedroogd, en ze moesten verhuisd worden naar een buisje met waterreservoir. De andere kolonie had de verhuis op minder dan een paar uur geklaard, nadat ik simpelweg het oude buisje van de warmtemat haalde, en het nieuwe er net opgeplaatst had. Deze kolonie, die iets kleiner is, was nog niet verhuisd na 2 dagen. Daarom heb ik hen 'hardhandig' verhuisd: eerst enkele werksters naar een nieuwe buitenwereld, en daarna geprobeerd om de koningin te verhuizen. Met niets meer dan een watje, samengerold tot een draadje, ben ik erin geslaagd om haar uit het buisje te trekken. Het lukte alleen als ik haar in het begin een beetje liet winnen, zodat ze niet onmiddellijk losliet als ik begon te trekken. Niettemin blijft het indrukwekkend welke kracht toch nodig was om zo een klein beestje, dat zich met niets anders dan de zes oppervlakken van de hechtlapjes (arolia: zolen als het ware) vasthield op het gladde plastic buisje, weg te trekken. Nadien haar simpelweg bij in de buitenwereld geplaatst, en een beetje afgewacht. Foto's van tijdens het wachten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DUCKDUCKGO!
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Enkele foto's van wevers

Bericht door Anton »

Waarom laat je ze niet gewoon in het oude buisje tot ze zelf willen veranderen? Als het te droog is zullen ze uiteindelijk zelf toch veranderen, of niet?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Enkele foto's van wevers

Bericht door Mika »

Een grotere kolonie zou ogenblikkelijk verhuizen naar een buisje met betere condities. Het is mogelijk dat een kleintje niet verhuisd, ondanks stervende larfjes en dergelijke. Kleinere kolonies zijn kwetsbaarder, en nemen daarom veel minder risico's.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie