Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Elan »

Afgelopen 30 april was het erg mooi weer. Moderator GvG, lid neverbeam, en ikzelf hebben een mooie wandeling op de Veluwe / Ginkelse heide gemaakt en zijn daar lekker wat mieren tegengekomen.

In deze post wil ik graag wat voorbeelden van de meeste van deze mieren laten zien. Het forum krijgt dan een primeurtje, want ik ben nog te lui om ze op andere media te plaatsen! :roll:
"Uiteraard" post ik nu alleen macro's van de mieren de we zijn tegengekomen, want ik heb niet echt de tijd gehad om grotere overzichtsfoto's te maken. Hopelijk komen GvG en neverbeam tot de redding. :)

Van start...

De andere heren waren de auto nog niet uit en ik zat alweer op deze grond voor deze schichtige Formica (fusca?).
_MG_0784_crop.jpg
Even later vonden we bij een klein watertje wat leuke Myrmica. Deze was onder een steen met een bladluis aan het slepen.
_MG_0745_crop.jpg
Daar vonden we ook wat Temnothorax. Tussen het mos...
_MG_0840_crop.jpg
In eikeltjes...
_MG_0860_crop.jpg
En zelfs in een vergeten pen (maar daar heb ik geen mooie foto van, helaas).

Uiteraard mocht ook een Lasius niet ontbreken. Hier afgebeeld met een... iets?
_MG_0862_crop.jpg
Hierna kwamen we bij het meer spannende werk: rode bosmieren! Met wat loep-werk hebben we besloten dat we met Formica rufa te maken hadden. Onder een boom met veel losse takken was het erg druk, en werd er druk gesleept met prooien, zoals deze oorwurm:
_MG_0966_crop.jpg
Of deze (inmiddels lege) wesp:
_MG_1006_crop.jpg
Ook een ongewenste buur (waarschijnlijk Formica sanguinea) moest het onderspit delven:
_MG_1054_crop.jpg
Er liepen in de buurt ook een aantal Formica sanguinea te fourageren. Even later vonden we daar een flink nest van, wellicht hoorden deze daarbij:
_MG_1081_crop.jpg
Verderop vonden we, terwijl we op jacht waren naar meer Formica nesten, ook nog wat kleine Tetramorium tegen. Schattig!
_MG_1179_crop.jpg
Wat gesjok verder hadden we leuke bonus: de verhuizing van een F. sanguinea nest! De werksters waren er nog niet helemaal uit wat de beste plek was; beide kanten op zagen we veel 'social carrying.' We vonden met wat speurwerk zowel het oude als het nieuwe nest - het nieuwe was in/onder een ingegraven autoband. In the middle of nowhere. Raarrrr. Wel lekker warm met de zon er op!
_MG_1215_crop.jpg
Grote bonus was tijdens de poging om terug te komen: eindelijk een mooie heuvel :). Niet enorm, maar het was er erg druk. Niet al te lange tijd was deze ook verstoord/beschadigd. Jammer als dat met opzet door een mens is gedaan. Wie weet.
We hebben in ieder geval een lange tijd daar gezeten, vooral omdat ik wat verdedigingsfoto's wilde maken. Gelukkig vonden ze de handen van GvG erg eng! Ik denk dat ik nog eens terug moet, want de perfecte foto moet nog komen, toch ben ik al erg blij. Een actiefoto van een zuur-schot moet nog lukken...
_MG_1376_crop.jpg
Bij deze heuvel zagen we op een gegeven moment zelfs een mannetje. Deze was waarschijnlijk net uit een pop gekropen, het ziet er namelijk uit alsof de vleugels nog opgepompt moeten worden (of hij is een beetje misvormd).
_MG_1640_crop.jpg
Bijna bij de auto kwamen we eindelijk nog de zwartglanzende houtmier tegen, Lasius fuliginosus. Ik heb wat gehaast deze foto genomen, maar helaas niet echt een mooi exemplaar. Nu moet ik zeggen dat dit sowieso een moeilijke soort is, dat glansje zorgt voor flinke reflectie.
_MG_1701_crop.jpg

Tot dusver een verslag van de 1000+ foto's die ik genomen heb. :lol:
Het was mooi weer, gezellig, informatief, en dus zeker voor herhaling vatbaar!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Elan op 02 mei 2017, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door dvd »

Heel mooie foto's!Ik kijk er naar uit voor de volgende foto's.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Antquetra »

Wat ontzettend gaaf om deze foto´s te zien!! :D
Super dat jullie deze mooie (waarschijnlijk ook leerzame) wandeling met elkaar hebben kunnen ondernemen!
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door RicardoR »

Ziet er tof uit! Altijd handig, die mensen die weten waar ze moeten zoeken.
Ben benieuwd naar de volgende excursie ;)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door salamalfayed »

Heel gaaf!! Ik ben met mijn gezin naar de 'zandverstuiving' geweest (Kootwijk). Ook heel veel mooie soorten gezien! Helaas ben ik geen goede fotograaf en kan ik het niet ondersteunen met zulke mooie foto's;)

Ik ben voor mijzelf dat gebied een beetje in kaart aan het brengen. Welke soort zit op welke duin enzo. (via googlemaps)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Blue »

Geweldige foto's! Moet erg leuk zijn geweest.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Mika »

Inderdaad heel mooie foto's. Staat je materiaal hier al ergens op het forum?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Elan »

Om op velen van jullie te antwoorden: jazeker, het was erg leuk en zeker leerzaam! Ook ik kijk al uit naar een volgende editie.

salamalfayed schreef:Heel gaaf!! Ik ben met mijn gezin naar de 'zandverstuiving' geweest (Kootwijk). Ook heel veel mooie soorten gezien! Helaas ben ik geen goede fotograaf en kan ik het niet ondersteunen met zulke mooie foto's;)

Ik ben voor mijzelf dat gebied een beetje in kaart aan het brengen. Welke soort zit op welke duin enzo. (via googlemaps)
Die regio wil ik ook nog wel eens bezoeken. Jaren geleden wel geweest, maar toen was ik niet zo op mieren aan het letten.
Zelf ben ik ook bezig om met MyMaps een overzichtje te maken van wat ik waar vind. Leuke bezigheid :)
Mika schreef:Staat je materiaal hier al ergens op het forum?
In dit subforum heb ik inderdaad een topic geopend met een paar voorbeelden, maar om nou ál mijn foto's te plaatsen leek me teveel van het goede. Ik ben oa te volgen op G+ (link naar mieren Collection) en heb sinds kort ook maar een FB pagina gemaakt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Mika »

Ik volg je nu. Ik bedoelde eigenlijk cameramateriaal...

Ik ben tegen facebook.. goh, ik moet me daar nog eens uitschrijven..;
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Elan »

Ah op die manier. Daar zal ik me later eens proberen aan te wagen ;)
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door neverbeam »

Het was zeker een geslaagde dag en voor herhaling vatbaar !
Het is altijd leuk om de enthousiasme van andere forum leden te zien en kennis op te doen van mensen die al wat langer in het 'vak' zitten. Hier nog even een kort verhaal over de dag.

Met volle en goede moed gingen we op pad, het was immers ook best goed weer.
Eenmaal bij een klein watertje aangekomen gingen we eens grondig zoeken naar de mieren.
Hier vonden we de myrmica welke te zien is op de foto van elan. Ongeveer op dezelfde plek liepen ook nog lasius en formica soorten. Een zeer gemeleerd gezelschap dus.
Op deze plek gingen GvG op zoek naar themnothorax. GvG had al vele eikels onder ogen genomen maar de eer ging uiteindelijk toch naar mij voor het vinden van de eerste kolonie. Ze zaten in een eikeltje waar je ze wel vaker aan kan treffen.
Nadat ik voor amateur was uitgemaakt omdat ik maar 2 potjes bij me had hebben we ze in een potje gedaan en meegenomen. Ondertussen kwamen er ook een ouder stel aan om te vragen wat we aan het doen waren. Het is dan altijd toch wel leuk om een kolonie te kunnen laten zien. Thuis heb ik uiteindelijk de kolonie eens goed bekeken en het bleek dat de gyne ook in de eikel zat, een mooie functionele kolonie dus.
Bij deze ene kolonie bleef het niet. Als snel kwamen we er achter dat er een nog een kolonie in een verlaten pen verstopt zat. Na wat prutsen met een mes bleek de effectiefste methode om ze eruit te krijgen toch echt op de pen blazen was. Toen GvG een goede teug gaf op de pen kwamen de mieren en het broed er letterlijk uitvliegen. Eenmaal klaar met blazen schudde hij de pen nog wat en de gyne was er daarbij ook uitgevlogen precies op mijn hand welke zich op zo'n 30 centimter afstand bevond. Wat een toeval !!!! Toen hebben we ze natuurlijk weer mooi vereenigd.

Eenmaal klaar bij het watertje liepen we een stukje verder. We zijn ondertussen ook nog veel andere insecten tegengekomen. Zo zijn we aardig wat vlinders en wespen(niet die gele waar iedereen zich aan ergerd) tegengekomen.
Eenmaal op een kruising aangekomen zagen we ineens veel zwarte formicas lopen. Een stukje verderop bleek dat er een redelijk groot nest formica rufa zat. De zwarte fusca hoorde waarschijnlijkbij het nest want ze zaten er echt heel dicht bij. Maar de rufa kolonie was al zo groot dat het niet de eerste slaven konden zijn. Soms blijkt de wil van de mieren een mysterie. Van alle kanten werden al prooien aangevoerd zoals te zien is op de fotos.
Op deze plek zijn we ook nog een relatief grote mot/vlinder tegen gekomen. Deze hing hangend aan een struik en me oog viel er precies op, anders hadden we hem over het hoofd gezien. De naam van het beest ben ik even vergeten.

Na 20 minuten zijn we verder gelopen en het volgende rode bosmierennest lag al binnen 150 meter van het vorige. Het nest was compleet plat zonder koepel waarschijnlijk door het gebrek aan bouwmaterialen. De mieren kwamen al aanlopen met allemaal konijnenkeutels (waarschijnlijk om te bouwen). Dat vond ik toch apart om te zien.

Na een flink eind verder te zijn gewandeld zag elan haar ineens midden op het pad! Een myrmerica gyne. Deze is snel in een potje gedaan. Even later kwamen we aan bij het verhuisspektakel van de formica sanguinea waar elen het al even over heeft gehad.

De perfecte foto van de spinnendoder met spin was nog niet gemaakt dus hier zijn elan en GvG lang mee bezig geweest. Maar elke keer als we er eentje zagen met een spin was deze zeer schigtig en hupte ze snel weer weg waarbij ze haar spin liet liggen en ook niet meer wou oppakken. Even later nog een myrmica gyne gevonden en deze ook weer meegenomen.

We kwamen een beetje aan het eind van de wandeling maar we hadden 1 nog veel voorkomende soort nog niet gezien, Lasius fuliginosus. Maar niet getreurd, daar zaten ze in een afgezaagde stronk van een grote boom. Rond het nest waren er ook nog kleine themnothorax aanwezig in een kleine spleet. Deze mieren kunnen blijkbaar goed in elkaar bijzijn leven.

Eenmaal aan het eind nog even rustig gezeten met GvG, elan moest helaas al gauw naar huis. Hierna zijn we richting huis gegaan. Al met al een zeer geslaagde dag met veel soorten mieren.

De volgende exercursie maar naar frankrijk om daar eens speciale soorten tegen te komen :lol: ?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Mika »

Citytrip met ryanair naar Barcelona.
DUCKDUCKGO!
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door neverbeam »

Haha als jij het regelt ga ik mee :P
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Mika »

Vroeger kon dat nog voor 25 EUR. Ik heb trouwens nog nooit last gehad met mieren mee te nemen op het vliegtuig....
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Venator »

Zeer mooie foto's! Vooral de eerste formica fusca. Tijdens de zomer wil ik ook eens graag naar de Veluwe, heel benieuwd welke Formica sp. ik daar tegen kom. Met een beetje geluk een gyne vangen.
Laatst gewijzigd door GvG op 09 mei 2017, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Schrijfwijze soortnamen, interpunctie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door GvG »

Ik heb ook wat foto's proberen te maken. Veel foto's van dezelfde mieren, maar natuurlijk van een andere orde dan de foto's van Elan. Ik ben toch wel tevreden, en ik heb best veel geleerd.

Afbeelding
Hier zie je Elan (links) en Neverbeam. Leuk om op stap te zijn met andere mierenliefhebbers. Niemand die je vraagt om door te lopen, en niemand die het gek vindt als je een kwartier voorovergebogen in het hoge gras zit. Sterker nog, ze doen gewoon mee! Heerlijk!
Ik vond het ook leuk om eens goed de tijd te nemen om rode bosmieren te determineren. Iets waar ik nooit echt goed de tijd voor had genomen. In het zonnetje en twee mensen die met je meedenken is dat veel beter te doen. De bosmieren die we goed hebben bekeken waren Formica rufa. Ook zijn we Formica sanguinea tegengekomen.

Afbeelding
Bij dit buisje (pennetje) zagen we meerdere Temnothorax werksters lopen. Ons vermoeden dat de kolonie in het buisje moest zitten bleek te kloppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een andere Temnothorax kolonie, in een eikeltje.

Afbeelding
Hierboven een mooie nachtvlinder, de nachtpauwoog.

Afbeelding
De groene zandloopkever.

Afbeelding
Een (niet verder gedetermineerde) spinnendoder.

Afbeelding
Mannetje van Formica rufa

Afbeelding
Ik dacht dat deze vlinder een blauwtje was, maar ik kan hem niet op naam brengen. Iemand een idee?

Afbeelding
Hier twee rare vogels die graag dichtbij een mierenhoop wilden poseren. Ik was vergeten mijn camera weer in de juiste stand te zetten, vandaar niet helemaal scherp.

Afbeelding
Rode bosmieren (Formica rufa) op hun koepelnest.

Afbeelding
De glanzende houtmier (Lasius fuliginosus). Één van de mooiste mieren van Nederland, vind ik.

Afbeelding

20170430_155505.jpg
Hier zitten Neverbeam en ondergetekende aan de koffie. Het was een leuke dag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door dvd »

Ik kan je foto's niet bekijken. :D
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Blue »

Ik heb hetzelfde probleem
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Venator »

Ik kan ze ook niet zien.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door miel »

Oh dat klinkt leuk zeg!

Ik wil de volgende keer ook wel mee! :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door GvG »

Zijn de foto's nu wel zichtbaar?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Blue »

Ja ik zie ze. Klinkt als een erg leuke "excursie". Had zelf ook graag mee gewild maar het is veel te ver weg voor mij.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Venator »

Leuke foto's!Het lijkt me ook leuk om met een 3 tal personen mieren te gaan bestuderen.Het enige vervelende is als voorbij komende mensen je zien en denken wat is hij daar aan het doen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door GvG »

Valt mee hoor, zeker in het bos, en zeker als je met camera's, loepjes en naslagwerken in de weer bent. Mensen stelden ons ook wel vragen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Neverbeam liet een ouder stel een Temnothorax kolonie zien, en dat vonden ze heel leuk. Als ik in een stad gynes van de straat opraap kijken mensen inderdaad heel raar naar me, maar dat vindt vooral mijn vrouw vervelend. :)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door dvd »

@GvG had je daar al bruidsvluchten gezien?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door GvG »

Nee. We vonden een Formica mannetje op een koepelnest, en zagen twee vleugelloze Myrmica gynes rondlopen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Mika »

@Elan: reverse 30mm? Of een Raynox voorzet?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door Elan »

Mika schreef:@Elan: reverse 30mm? Of een Raynox voorzet?
Tamron 90mm met een Raynox 250 :)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door miel »

GvG schreef:V maar dat vindt vooral mijn vrouw vervelend. :)
Hahaha! Geweldig dit! Mijn moeder vindt het inderdaad misschien nog wel vervelender dan ikzelf. Alhoewel het me eigenlijk geen bal kan schelen. :lol:
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Fotoverslag van de wandeltocht op 30 april

Bericht door neverbeam »

Venator schreef:Leuke foto's!Het lijkt me ook leuk om met een 3 tal personen mieren te gaan bestuderen.Het enige vervelende is als voorbij komende mensen je zien en denken wat is hij daar aan het doen.
Dat was dus ook precies een van de reden om het met andere mensen te doen. Dan staren ze tenminste niet een persoon aan :P


@elan wat heb je met de myrmica gynes gedaan?
Plaats reactie