Mini mier.

Determinaties van mieren
Plaats reactie
MrSkipshots
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2017
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 31

Mini mier.

Bericht door MrSkipshots »

Hallo forumleden, even voor de zekerheid toch maar even een topic aangemaakt met de vraag wat ik nou weer voor mier in een dierentuin gevonden heb. Toevallig zag ik een mega verhuizing van mini mieren in een dierentuin in nederland. Ik zag meerdere gynes lopen en had toevallig een bakje bij me en besloot er 1 gyne en 6 werksters van mee te nemen. Eenmaal thuis aangekomen gelijk in een groepsapp gevraagd of iemand ze kon determineren. Hier kreeg ik meerdere antwoorden op namelijk: Linepithema humile en Tapinoma melanocephalum. Ter verduidelijking staan hieronder een aantal foto's van de gyne met haar 6 werksters. De gyne is ongeveer 3mm en werksters 1-1.5mm heel erg klein dus. Ook de kleur van de werksters verschilt van doorzichtig geeloranje tot donkerbruin. Er zit 1 foto bij waarbij je kunt zien dat een werkster aan een Lasius niger eitje zit te knabbelen. Ook is er een foto met een tandenstoker en eentje met een fruitvliegje dan zie je pas echt goed hoe minuscuul ze zijn.

Vandaag ook al 2 eitjes kunnen spotten van deze gyne.

Hier laat ik het voor nu even bij mochten er nog vragen zijn hoor ik ze graag!
20170910_230606.jpg
20170910_230559.jpg
20170910_225544.jpg
20170910_225628.jpg
20170910_225552.jpg
20170910_225526.jpg
20170913_164006.jpg
20170913_164018.jpg
20170918_115416.jpg
20170918_115401.jpg
20170918_115406.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mini mier.

Bericht door Elan »

Met dat formaat zou ik eerder aan Plagiolepis of Brachymyrmex denken. Zulke minimiertjes ben ik zelf ook al eens tegengekomen in een Tropische kas (Zie bijvoorbeeld comment van Seth of Alex).

Wel cool hoor, al zijn ze zo geintroduceerd waarschijnlijk. Doe er voorzichtig mee!
MrSkipshots
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2017
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mini mier.

Bericht door MrSkipshots »

Jeetje die Brachymyrmex lijkt er toch wel heel erg op maar ik heb nu 4 namen die er heel erg op lijken maar toch onderling best verschillen.

Brachymyrmex sp., Tapinoma melanocephalum, Plagiolepis sp. En Linepithema humile. Ik kan over een tijdje wel weer wat foto's plaatsen als er hopelijk wat meer werksters bij zijn gekomen. Leken die mieren die jij zag hier ook op? En die van jou foto leek dr ook weer op lastig lastig hoor. Hoe bedoel je precies voorzichtig met uitbraken in huis of? Want waar ik ze vond hadden ze makkelijk uit kunnen lopen het nederlandse landschap in. Het was wel een soort overdekte jungel waar ze waren dus misschien met een plant of iets mee gekomen.

Bedankt voor je snelle reactie!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mini mier.

Bericht door Hessel »

Ik kan met zekerheid zeggen dat het geen plagiolepis is.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mini mier.

Bericht door Hessel »

Mini miertjes houden hier altijd enorm van de afgeknipte koppen van meelwormen!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mini mier.

Bericht door Elan »

Hessel schreef:Ik kan met zekerheid zeggen dat het geen Plagiolepis is.
Waarom? [Leermodus: aan]
MrSkipshots schreef:Jeetje die Brachymyrmex lijkt er toch wel heel erg op maar ik heb nu 4 namen die er heel erg op lijken maar toch onderling best verschillen.

Brachymyrmex sp., Tapinoma melanocephalum, Plagiolepis sp. En Linepithema humile. Ik kan over een tijdje wel weer wat foto's plaatsen als er hopelijk wat meer werksters bij zijn gekomen. Leken die mieren die jij zag hier ook op? En die van jou foto leek dr ook weer op lastig lastig hoor.
Tapinoma en Linepithema zijn denk ik toch een stuk(je) groter als ik naar omschrijvingen daarvan kijk, en afgaande van mijn ervaring met de Tapinomas om de hoek vind ik ze daar ook niet op lijken.
Hoe bedoel je precies voorzichtig met uitbraken in huis of? Want waar ik ze vond hadden ze makkelijk uit kunnen lopen het nederlandse landschap in. Het was wel een soort overdekte jungel waar ze waren dus misschien met een plant of iets mee gekomen.

Bedankt voor je snelle reactie!
Een warm plekje in huis zou inderdaad een risico zijn, maar buiten kunnen sommige exoten ook prima overleven; soms.
Offtopic: Om weer terug te komen op de Tapinomas bij "ons" in Wagenigen, die horen hier ook niet, maar doen het prima onder de hete stoeptegels die op het Zuiden het zuiden staan...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mini mier.

Bericht door Hessel »

Voornamelijk omdat kolonies van Plagiolepis heel klein blijven en de persoon in kwestie spreekt over een 'mega verhuizing' ook vind ik de gyne er echt een stuk anders uitzien, veel minder fysogastrisch. Er zijn ook geen replates aanwezig of word niet over gesproken, terwijl dit altijd enorm opvalt
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mini mier.

Bericht door Mika »

Hessel schreef:Voornamelijk omdat kolonies van Plagiolepis heel klein blijven en de persoon in kwestie spreekt over een 'mega verhuizing' ook vind ik de gyne er echt een stuk anders uitzien, veel minder fysogastrisch. Er zijn ook geen replates aanwezig of word niet over gesproken, terwijl dit altijd enorm opvalt
Ik weet van kolonies van Plagiolepis, met tientallen gynes, in kolonies van duizenden werksters, onder een steen, in Italië.

Toegegeven, ik heb daar nooit massa verhuizingen gezien.

In elk geval: zulke kolonies zijn plaagsoorten tot het tegendeel bewezen is.... Deze kolonie mag niet te groot worden, en kan best na verloop van tijd gedood worden, ook al leven ze dan nog wel zonder problemen in de tropische kas.
DUCKDUCKGO!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mini mier.

Bericht door Hessel »

Klopt, Plagiolepis pygmea kan aardige groottes krijgen, maar dan moeten er zeer veel gynes aanwezig zijn zoals je al aangaf.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie