Wie van de drie (franse mieren)

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »

Ik kon het niet laten en ben met mijn zoon op mierenjacht geweest gedurende onze vakantie in zuid Frankrijk (riviera/Frejus).
We hebben 9 verschillende soorten mieren gezien, en uiteindelijk is het ook gelukt 7 soorten te vangen, waaronder pheidole pallidula en crematogaster auberti.

Van 3 soorten heb ik een video gemaakt (video 1, ant 1....video 2, ant 2 en ant 3).

Ant 1 (video 1):

Locatie: Frejus (zuid Frankrijk)
-Geografische ligging: berghelling, ZW
-Type vegetatie: gras/lage struiken
-Nestplaats: natte klei achtige bodem, gevonden onder een steen

Mier:
-Koningin:
-Grootte: 1.6-2 cm
-Kleur: zwart
-Aantal delen petiolus: 1
-Uitgebreide beschrijving:
-Foto:

Ant 2 (begin video 2)

Locatie: Frejus (zuid Frankrijk)
-Geografische ligging: berghelling, ZO
-Type vegetatie: geen...rots
-Nestplaats: rots/klei achtige bodem, gevonden door een deel van de rotsen af te brokkelen

Mier:
-Koningin: -Grootte: 1 cm.....major 8 mm....minor 5 mm
-Kleur: zwart...rode kop
-Aantal delen petiolus: 1
-Uitgebreide beschrijving: mijn eerste gedachte was dat het een crematogaster soort was omdat ze dezelfde rode kop hebben als scutellaris. Maar verder geen overeenkomsten.
-Foto:

Ant 3 (eind video 2)
Locatie: Frejus (zuid Frankrijk)
-Geografische ligging: berghelling, Z
-Type vegetatie: gras/lage struiken
-Nestplaats: klei achtige, vochtige bodem, gevonden op een zonnige helling

Mier:
-Koningin: -Grootte: 1.2-1.5 cm...ik heb of heel veel koninginnen gevonden, of deze soort heeft een major klasse met majors die er praktisch zo uitzien als de koningin....minors 7-8 mm
-Kleur: zwart......thorax oranje van kleur
-Aantal delen petiolus: 1
-Uitgebreide beschrijving: ik dacht eerst aan een camponotis soort maar ik kan hem toch niet plaatsen....
-Foto:


Helaas heb ik geen apparatuur waarmee ik close-ups kan maken. Hopelijk toch voldoende aanknopingspunten voor de kenners........
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door XToF »

Mier nr. 1:

Camponotus vagus of Camponotus aethiops, wellicht C. vagus koningin.


Mier nr. 2.:

Camponotus lateralis
koningin


Mier nr. 3:

Lijkt mij een Camponotus soort. Zou je die majors en die koningin eens afzonderlijk in beeld kunnen nemen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Phantom »

1: Camponotus sp. gyne met een halve poot, vermoed ik
2: Ik zie niet zo veel, de eerste 3 seconden alleen?
3: Camponotus sp. werksters, denk ik. Het zijn zo te zien inderdaad veel majors.

Even onder voorbehoud, heel duidelijk zijn de filmpjes inderdaad niet. :mrgreen:

Crap, en daar doe ik dan 12 minuten langer op dan XToF. ;)
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »



nog steeds niet de beste kwaliteit..maar ja

Hmm ik begin toch te geloven dat het allemaal majors zijn. Wat denken jullie ?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door XToF »

Ik heb enkel majors kunnen zien. Een voorbeeld van een major: de mier die in beeld komt rond 1:00 .
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »

Blijft de vraag welke soort het is. Ik zit ook te denken aan een Formica variant....Formica of Camponotus.

Bedankt voor de hulp :)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door XToF »

Omdat de soort die je hebt majors heeft, mag je Formica uitsluiten. Dit is zeker Camponotus.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »

XToF schreef:Omdat de soort die je hebt majors heeft, mag je Formica uitsluiten. Dit is zeker Camponotus.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt maar....
Toen ik een meelworm voerde vertoonden ze 100% het zelfde aanvalsgedrag als mijn formica fusca: er op af sprinten, bijten, terugtrekken, rinse and repeat.
Het zou alleen Formica kunnen zijn als de majors toch genes zijn van een polygene Formica soort. Niet waarschijnlijk maar dat met die meelworm bracht me aan het twijfelen.

Ik kan geen enkele soort vinden in de franse database die in de buurt komt.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »

Of toch...
Wat denk je van deze soort ?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door XToF »

Dat zou ze kunnen zijn, maar ik ben niet bekend met de soort. Daarom zou ik een determinatiesleutel nodig moeten hebben om het te kunnen bevestigen.
De grotere mieren die je ziet zijn zeker geen koninginnen. Om een koningin te herkennen, moet je naar de thorax (middelste deel van de mier) kijken. Bij koninginnen is dat voor Camponotus (bijna) even breed als de kop. Dat is niet te zien bij de mieren in de video. Daar is dat stuk veel smaller.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Mika »

De eerste lijkt me inderdaad een gyne van Camponotus vagus. De vindplaats is een beetje vreemd, want C vagus is een houtmier, en hun gynes maken een holletje in hout onder schors bij de koloniestichting. Maar ik denk toch niet dat het C aethiops is (waarbij het gedrag zou passen.)

Ik vind het zelf een heel mooie soort: zie maar dat je ze warm houdt, en dan heb je over een tijdje een mooie kolonie.

De tweede gyne is zeer waarschijnlijk C. lateralis. Vooral de uitleg over de verwarring met Crematogaster scutellaris is typisch. Ik hoop dat je daar nog werksters van hebt? Uit je verhaal had ik opgemaakt dat de gyne afkomstig is uit een kolonie. Het zijn 'bravere' miertjes, die echter ook heel mooi op te kweken zijn.

De derde soort zou inderdaad C pilicornis kunnen zijn. Aangezien je een heleboel majors hebt, neem ik aan dat je de gyne niet gevonden hebt, want van een grote kolonie vind je de gyne niet toevallig.

nb: er bestaan Formica soorten met een pleomorfisme, bijvoorbeeld F truncorum, zij hebben majors.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »

Mika schreef: Ik hoop dat je daar nog werksters van hebt? Uit je verhaal had ik opgemaakt dat de gyne afkomstig is uit een kolonie. Het zijn 'bravere' miertjes, die echter ook heel mooi op te kweken zijn.
Ja ik heb een paar koninginnen met werksters kunnen vinden. Hopelijk kan ik in ieder geval 1 kolonie uit laten groeien.
Mika schreef:
De derde soort zou inderdaad C pilicornis kunnen zijn. Aangezien je een heleboel majors hebt, neem ik aan dat je de gyne niet gevonden hebt, want van een grote kolonie vind je de gyne niet toevallig.
Helaas het lijkt erop dat we de koningin hebben gemist. Het was ook niet gemakkelijk graven, ze zijn zeer rap en met die grote jongens wilde ik ook een beet niet riskeren. Jammer, deze had ik zeer graag als kolonie willen houden. Maar nu hebben we een goede reden om snel nog eens terug te gaan ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Mika »

Dumdidum schreef:Helaas het lijkt erop dat we de koningin hebben gemist. Het was ook niet gemakkelijk graven, ze zijn zeer rap en met die grote jongens wilde ik ook een beet niet riskeren. Jammer, deze had ik zeer graag als kolonie willen houden. Maar nu hebben we een goede reden om snel nog eens terug te gaan ;)
Je moet je niet laten verleiden om grote kolonies op te gaan graven. Je bent er uren mee kwijt, de kans om een gyne te vangen is beperkt. Als je de kamer van de gyne opent moet je heel snel zijn, want binnen de seconde is ze gevlucht. Je hebt bovendien nog een redelijke kans de gyne te doden door ze op te zoeken (al verschillende keren voorgehad met houtstronknesten). Daarenboven zal een dergelijke kolonie minder lang meegaan, dan ééntje die je kweekt van een gyne. Bovendien kan je meestal toch niet de hele kolonie opgraven of meenemen, dus het is sowieso verloren moeite.

Kleine koloniejes die je toevallig vindt onder stenen, kan je natuurlijk wel meenemen.

Gebeten worden door een Camponotus major valt nog wel mee.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Wie van de drie (franse mieren)

Bericht door Dumdidum »

Mika schreef:
Dumdidum schreef:Helaas het lijkt erop dat we de koningin hebben gemist. Het was ook niet gemakkelijk graven, ze zijn zeer rap en met die grote jongens wilde ik ook een beet niet riskeren. Jammer, deze had ik zeer graag als kolonie willen houden. Maar nu hebben we een goede reden om snel nog eens terug te gaan ;)
Je moet je niet laten verleiden om grote kolonies op te gaan graven. Je bent er uren mee kwijt, de kans om een gyne te vangen is beperkt. Als je de kamer van de gyne opent moet je heel snel zijn, want binnen de seconde is ze gevlucht. Je hebt bovendien nog een redelijke kans de gyne te doden door ze op te zoeken (al verschillende keren voorgehad met houtstronknesten). Daarenboven zal een dergelijke kolonie minder lang meegaan, dan ééntje die je kweekt van een gyne. Bovendien kan je meestal toch niet de hele kolonie opgraven of meenemen, dus het is sowieso verloren moeite.

Kleine koloniejes die je toevallig vindt onder stenen, kan je natuurlijk wel meenemen.

Gebeten worden door een Camponotus major valt nog wel mee.
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar mijn zoon en ik vonden het een prachtig avontuur en dat is ook wat waard.
Om eerlijk te zijn dachten we dat we de koningin te pakken hadden, natuurlijk niet gespeend door enige kennis van deze soort. Anders hadden we zeker verder gezocht.
Het klopt wel dat we er uren mee bezig zijn geweest ;)
Plaats reactie