Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door Mika »

Locatie:
-Geografische ligging:Brabant (In België).
-Nestplaats: Mierensporen in huis aangetroffen.

Mier:
-werkster:
-Grootte: 3-4 mm
-Kleur: Zwart, met roodbruine thorax
-Aantal delen petiolus: 1
-Uitgebreide beschrijving:cfr infra.
-Foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze werksters heb ik aangekregen van een collega. Omwille van het voorkomen van een mierenspoor in huis, en de roodbruine thorax, had ik deze mier eerst gedetermineerd als Lasius emarginatus. Na het nemen van een macrofoto blijkt er een duidelijke frontaalnaad aanwezig te zijn, die doorloopt tot op de eerste ocellus: het was niet eenvoudig om die naad zo vast te leggen. Er is ook geen aanwezigheid van afstaande haren op de kop en op de voelsprieten.

Het betreft hier dus Lasius brunneus, de bruine houtmier, hetgeen mij toch verbaast. Deze mieren nestelen normaal gezien in dood hout, waarin ze kamers uitknagen, en zijn eerder schuw: ze zullen normaal gezien niet aanvallen, maar wegduiken bij verstoring.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door McK »

Heel raar dat deze in huis is aangetroffen, maar er kunnen natuurlijk een heleboel redenen zijn waarom deze daar lag (als ze alleen was), gewoon via kleren of op de schoenen kunnen ze ook al binnen geraken.
Ik heb zelfs ooit eens gehad dat Lasius niger werksters hun afval op elkaar legden in een hoek bij ons in de wasplaats.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door Mika »

Het was een kolonie die mierensporen aanlegde: blijkbaar komt het meer voor dat Lasius brunneus binnenshuis nestelt.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door Menph »

Zorgelijk. Ik dacht namelijk dat Lasius brunneus alleen in rot hout nestelde.
Laatst gewijzigd door Menph op 25 jan 2009, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
bjk
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 62

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door bjk »

Na lang zoeken deze site gevonden. Ik een mier? ontdekt in de trapboom (plank langs de muur) in mijn huis. Ik vond daar op een gegeven moment een hoopje zaagsel en ontdekte later toevallig een kopje dat naar buiten stak en een zaagselkorrel liet vallen. Na geduldig wachten een diertje gevangen met een pincet: gaat het hier om dezelfde mier? En... Wat doe ik er aan. Heb foto's, maar hoe laat ik die zien?

Bvd
Ben
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door XToF »

Hoi Ben, welkom op het forum!
Je kan foto's op dit forum posten door
  • 1. Een foto te uploaden op sites zoals imageshack.com of flickr.com en de url van de foto's tussen

    Code: Selecteer alles

    [img][/img]
    te plaatsen

    2. Door op 'PlaatsReactie' te klikken en onderaan het tabblad 'Bijlage toevoegen' te klikken.
Voor de determinatie van de mier die je gevonden hebt, mag je in dit deelforum een nieuw topic aanmaken.
bjk
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 62

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door bjk »

Hé XToF, bedankt voor de snelle reactie.
Een nieuwe topic wordt mij ff te lastig dus ik plaats de foto hier; ik hoop dat jullie er iets mee kunnen, hij is natuurlijk niet zo duidelijk als hierboven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door XToF »

Waarom ik je aanraad een ander topic te openen, is omdat als je hier een topic begint, er automatisch een template tevoorschijn komt waar je de informatie die ons helpen een mier te determineren, kunt invullen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat we een idee hebben van de grootte van het beestje. Verder kunnen we in dit nieuw topic verder discussiëren en je tips geven wat je kunt ondernemen om deze beestjes uit je huis te krijgen.
De foto is niet zo duidelijk, maar er is een kans dat dit dezelfde soort is. Ik heb hiervoor de afmetingen van het beestje nodig.
bjk
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 62

Re: Determinatie van mieren in huis aangetroffen

Bericht door bjk »

Ok, duidelijk; new topic.
Bedankt.
Plaats reactie