Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door floyd »

Locatie:
-Geografische ligging: Portugal.
-Type vegetatie: Weidelandschap, zomer.
-Nestplaats: /

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Werkster.
-Grootte: 9 mm.
-Kleur: Was waarschijnlijk glimmend zwart toen ze nog leefde, nu heeft ze een dof zwart/donkerbruin kleur.
-Aantal delen petiolus: 1 (Denk ik want ik snap de uitleg niet goed die bij 'petiolus' in de verklarende woordenlijst staat :roll: ).
-Uitgebreide beschrijving: De mier moet vorige zomer in onze kookketel geraakt zijn toen we aan het inpakken waren. Heb ze onlangs gevonden omdat ik die ketel terug nodig heb om te gaan kamperen.Ze heeft lange poten en voelsprieten. De poten zijn uitgestrekt zeker even lang als het lichaam van de mier zelf. De voelsprieten zijn ongeveer 5 mm lang. Het achterlijf begint bol en eindigt in een punt die naar beneden wijst. Het tussenlijf is redelijk lang (5mm) en loopt van smal vanaf de achterkant tot breder naar de kop toe. De kop is redelijk spits naar voren en heeft redelijk grote kaken (in vergelijking met lasius niger dan).
-Foto: helaas...
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door XToF »

Zoek op het net eens wat foto's van enkele Camponotus soorten op en vergelijk met de mier die je voor je hebt. Als de gelijkenissen groot zijn, dan kunnen we verder een poging doen om de soort te bepalen.
Petiolus is de het stukje dat zich tussen het middenstuk (thorax) en het achterlijf (gaster) bevindt. Het bestaat bij mieren uit één of twee delen en is heel klein in verhouding met de rest van het lichaam. Wespen bv. hebben geen petiolus.
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door floyd »

Ach bedankt voor je verder verduidelijking van wat een Petiolus is :)

Op deze link zie je een foto van een Camponotus Vagus of Zwarte Reuzenmier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_reuzenmier

Deze lijkt nog het meest op wat ik hier voor mijn neus liggen heb.
De geografische ligging lijkt hier zeker te kloppen.
Qua uiterlijk komt ze ook het meest overeen, al ben ik wel nog een leek betreffende belangrijke visuele details denk ik (ik moet me dringend een vergrootglas aanschaffen!).
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door XToF »

Camponotus vagus is een mier die in Portugal moet voorkomen. Op de foto van wikipedia, zie je dat het achterlijf, het gaster, een forse witte beharing heeft. Dit zou je eens moeten nakijken op het exemplaar dat je voor je hebt liggen.
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door floyd »

Ik zie geen beharing op het achterlijf. Zou het mogelijk zijn dat die haren 'uitvallen' na het overlijden?
Die mier is ondertussen een jaar dood en ik kan me wel voorstellen dat die haren verdwijnen/ uitvallen na een tijd.
Of kun je die haren met het blote oog niet zien?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door XToF »

De volgende foto's zijn foto's getrokken in 2007 van een Camponotus vagus specimen dat verzameld is in 1951.
Afbeelding
Afbeelding.
Tenzij er een speciale fixatie gebruikt is in dit geval, wat ik betwijfel, zouden de haren dus niet mogen uitvallen na verloop van tijd.

Er zijn overigens nog wel een aantal andere zwarte Camponotus soorten, zoals bv. Camponotus aethiops.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door Mika »

Je kan het argument: lijkt op die mier... echt niet gebruiken. Bijna elke mierensoort lijkt wel op de één of andere manier op een heleboel andere soorten. Dan moet je weer specifiëren waarom (en wie weet vergis je je zelfs...) en dan komt het uiteindelijk toch neer op het beschrijven van de mier.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Dode mier gevonden in (droge) kookketel.

Bericht door floyd »

De determinatie van een mier is inderdaad geen kinderspel, vooral omdat ik jullie (voorlopig) geen foto kan laten zien.
Ik hou de mier in elk geval bij!

Ik vertrek morgen naar Hongarije, wie weet met wat kom ik dan thuis :D
Plaats reactie