Waarschijnlijk Lasius umbratus, flavus en nog iets anders ..

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Waarschijnlijk Lasius umbratus, flavus en nog iets anders ..

Bericht door Shadowsong »

1. Vandaag was ik buiten een ytong aan het maken voor men Myrmica rubra,
en blijkbaar was het een mooie dag voor Lasius flavus bruidsvluchten want ik heb
er 3 vleugelloze en 2 gevleugelde gevonden op het terras
(donker vanboven, duidelijk oranje gaster vanonder en dik gaster zoals bij Lasius niger).


2. Dus ik besloot om ook maar eens op straat te gaan kijken,
daar heb ik een gyne gevonden die te beschrijven valt als een mini-lasius flavus.

Het gaster is pakke kleiner,
de kleur is eerder bruin rood in plaats van bruin oranje zoals bij lasius flavus,
en ze is veel veeeel sneller.

Het is zeker geen Lasius fluvi, die ken ik ondertussen al,
maar er zijn toch ook kenmerken te zien waaraan je kan afleiden dat ze gebouwd is
voor een kolonie over te nemen.

Na wat rond te lezen, en het feit dat deze soort nog wel verward wordt met Lasius flavus,
denk ik dat het Lasius umbratus is.
Een duidelijke foto kan ik echter niet geven, spijtig.

Confrontatie met wat Lasius niger + poppen zal duidelijkheid brengen :D


3. Verder heb ik nog een gevleugelde gyne gevonden die ik niet kan plaatsen ...
Het stuk tussen haar borststuk en haar gaster is langer dan bij de Lasius soorten,
Ze is dus ietswat langwerpiger, en platter, een klein beetje te vergelijken met Pheidole pallidula op vlak van bouw.

Niet erg groot gaster, platter dus en ze is bruin.

Ik heb echt geeeen idee wat dit zou kunnen zijn, ze is ook zeer rustig van aard :D


edit: net wat met McK zitten praten,
kan wel een tetramorium gyne zijn, deze foto komt in ieder geval aardig in de buurt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door XToF op 29 aug 2008, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve de volledige wetenschappelijke naam te schrijven in plaats van onbeduidende afkortingen. (cfr. PP)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk Lasius umbratus, flavus en nog iets anders ..

Bericht door Mika »

Die rode zal inderdaad wel Lasius umbratus zijn. De grote, brede kop geeft ook meestal uitsluitsel.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Waarschijnlijk Lasius umbratus, flavus en nog iets anders ..

Bericht door mn »

3. Verder heb ik nog een gevleugelde gyne gevonden die ik niet kan plaatsen ...
Het stuk tussen haar borststuk en haar gaster is langer dan bij de Lasius soorten,
Ze is dus ietswat langwerpiger, en platter, een klein beetje te vergelijken met Pheidole pallidula op vlak van bouw.

Niet erg groot gaster, platter dus en ze is bruin.

Ik heb echt geen idee wat dit zou kunnen zijn, ze is ook zeer rustig van aard :D


edit: net wat met McK zitten praten,
kan wel een tetramorium gyne zijn, deze foto komt in ieder geval aardig in de buurt.
Afbeelding
Ik heb er ook zo'n 2/3 gevonden ze zijn erg rustig tegenover de anderen
Maar als mika zegt dat dit een lasius umbratus is dan klopt dit niet echt.
Deze lijkt helemaal niet op de andere lasius umbratus die ik gevonden heb.
http://www.antforum.be/-lasius-fuliginosus-t636.html
De prent op deze pagina is bijna identiek met de miertjes die ik gevonden heb
En de mier hierboven heeft een andere vorm van achterlijf en ook de kleur is anders
Het lichaam is zwart,bruin,donker grijs. En de onderkant van haar achterlijf is rood gestreept.
Deze lijkt helemaal niet op de anderen. Ik heb geen idee welke soort dit is.
Heeft iemand hier een idee van ?
Laatst gewijzigd door XToF op 30 aug 2008, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lasius umbraNtus => Lasius umbratus
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk Lasius umbratus , flavus en nog iets anders .

Bericht door XToF »

Mn ik denk dat je beter je uitleg nog eens verduidelijkt, want het is voor mij niet duidelijk over welke mieren en foto's van mieren je het hebt in je bericht. Lijkt de mieren die je gevonden hebt op de foto in dit topic of op de foto in het determinatietopic dat jij gestart hebt?
De prent op deze pagina
Is dat dit de pagina waar ik nu aan het typen ben, of de link die je hebt gegeven?
Het is me allemaal heel onduidelijk.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk Lasius umbratus, flavus en nog iets anders ..

Bericht door Mika »

mn schreef: Afbeelding

Maar als mika zegt dat dit een Lasius umbratus is dan klopt dit niet echt.
Inderdaad niet, maar Mika zei dat ook helemaal niet. Lees eens wat ik schrijf. Ik bedoelde de rodere, nummer 2, dat is onmiskenbaar een Lasius umbratus.

Kritiek is welkom, maar als je denkt een opmerking te moeten geven, zie dan uit dat je zelf geen fouten maakt. Eén van de voornaamste redenen waarom ik een forum handig vind, is dat je kan leren uit de fouten van anderen! Men moet daar echter niet in gaan overdrijven. Met andere woorden: er zijn nuttigere bezigheden dan de fouten in mijn berichten te gaan opzoeken, om verschillende redenen. Ga er voorlopig maar van uit dat jij je vergist als je het oneens bent met mij.

Omschrijvingen van de mieren die je vindt, helpen niet altijd. Uiteindelijk komt het neer op de juiste determinatiekenmerken. Ik vind het niet nodig om hier op het forum een determinatietabel te zetten, omdat er zeker 3 boekjes te vinden zijn waar er een nederlandse determinatietabel instaat. Ik weet dat 'onze mieren' niet meer te verkrijgen is, maar die kan je misschien nog tweedehands vinden.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie