Lasius psammophilus?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius psammophilus?

Bericht door tempant »

Deze gyne vond ik een paar dagen geleden aan de Belgische kust. Ik vond ze in de late namiddag in een wijkje dat naast een beschermd duinengebied ligt. De kleur zou ik omschrijven als donkerrood-bruin. De locatie waar ik ze vond, in combinatie met het feit dat de bruidsvluchten van brunneus of emarginatus al achter de rug zouden moeten zijn deed me richting psammophilus denken. Wat denken jullie?

Afbeelding

Jammer genoeg zit de gyne in een plastiek proefbuisje, waardoor ik minder scherpe en minder kleurgetrouwe foto's kan nemen. Het goede nieuws is wel, zoals jullie kunnen zien, dat ze ondertussen wel aan de leg gegaan is :mrgreen:

Verder vond ik ook nog deze psammophilus foto op een Duits forum en ik vond de gelijkenis erg treffend:

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius psammophilus?

Bericht door GvG »

Tja, niet met zekerheid te zeggen natuurlijk, maar het zou zeker kunnen!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius psammophilus?

Bericht door Manimaner »

zou het niet ook lasius emarginatus of brunneus kunnen zijn?
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius psammophilus?

Bericht door tempant »

Idd, ik denk ook dat emarginatus of brunneus niet uit te sluiten zijn. Maar de vindplaats (vlak tegen de kust in duinengebied; ik dacht niet dat emarginatus hier al werd waargenomen) en het tijdstip van de bruidsvlucht (volgens Boer zouden er geen bruidsvluchten van die soorten meer zijn in augustus) maken die die soorten wellicht wat minder waarschijnlijk dan psammophilus. Zelf schat ik: psammophilus > brunneus > emarginatus (of wie weet nog iets anders). Ik hoop eens er werksters zijn meer zekerheid te krijgen. Ik laat het hier zeker weten.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius psammophilus?

Bericht door tempant »

Vandaag is de eerste nanitic geboren van deze gyne die ik ongeveer een jaar geleden vond aan de Belgische kust. Ik gokte op psammophilus gegeven het tijdstip van de bruidsvlucht en de locatie waar ik ze vond (duinengebied, wel in een woonomgeving).

Echter, nu de eerste nanitic geboren is, lijkt het er sterk op dat een van de suggesties van Manimaner toch waarschijnlijker is. Hieronder een foto. De nanitic moet nog op kleur komen, maar het is nu al wel duidelijk dat het om een tweekleurige meer gaat. Dus brunneus of emarginatus zijn hiermee dan ook waarschijnlijker dan psammophilus.

Wat denken jullie?

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius psammophilus?

Bericht door Hessel »

Wat een gaster :o zo groot
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie